VENEDIG FILM FESTIVAL. Oscar Isaac er hér, dér og alle vegne på årets filmfestival i Venedig. Skuespilleren medvirker som en af de eneste i hele tre titler, der har fået premiere på den prestigefyldte festival: ’Dune’, HBO-miniserien over Ingmar Bergmans ’Scener fra et ægteskab’ og så Paul Schraders ’The Card Counter’.
Og hvis der var nogen, som stadig var i tvivl om skuespillerens værd, beviser han særligt med sin præstation i sidstnævnte gamblerfilm, at han er en af de mest interessante skuespillere i Hollywood lige nu.
Oscar Isaac slog igennem i Coen-brødrenes ‘Inside Llewyn Davis’, var suveræn i ‘Ex Machina’ og havde en fast rolle i den nye ‘Star Wars’-trilogi, men den danskgifte stjerne virker stadig som antitesen til den celebre filmstjerne. Måske på grund af hans (ellers velvalgte) indieafstikkere.
I ’The Card Counter’ leverer han et af den slags karakterstudier, man har savnet fra hans hånd, siden han gik fuld ’Star Wars’.
Som med alle Paul Schraders film handler den om fortabte mænd, der leder efter frelse. Det har været den gennemgående tematik i instruktørens oeuvre, siden han skrev manuskriptet til Scorseses ’Taxi Driver’ og for fire år siden nåede et karrierehøjdepunkt med den mesterlige ’First Reformed’.
Isaac spiller krigsveteranen William Tell, der er blevet løsladt fra fængsel efter at have afsonet otte år for krigsforbrydelser for hans tid som fangevogter og forhører i det notoriske Abu Ghraib-fængsel i Irak.
De otte år har dog ikke været helt spildt. Tell har lært sig selv at tælle kort, og nu lever han en ensom og afholden eksistens, hvor han kører fra det ene lurvede forstadskasino til det andet og metodisk vinder mådeholdende beløb i Black Jack, så han ikke tilraner sig unødig opmærksomhed.
Men da han bliver opsøgt af den unge Cirk (Tye Sheridan), hvis afdøde far han gjorde tjeneste sammen med i Irak, øjner Tell pludselig en vej ud af skærsilden. Cirk drømmer nemlig om at hævne sin far og særligt sikre, at den brutale forhørsleder fra Abu Ghraib, John Gordo (Willem Dafoe), ikke går ustraffet fra sine gerninger.
Selvom Tell insisterer på at lære Cirk at give slip på hævnen, bygger Schrader op mod et overrumplende klimaks, der blandt andet involverer verdensmesterskabet i poker.
I stedet for at sætte alt ind på et simpelt hævnplot lader instruktøren dramaet udfolde sig langsomt, når det umage makkerpar kører fra kasino til kasino og gentager de samme daglige rutiner sammen med pokermanageren La Linda (Tiffany Haddish), som tilbyder at finansiere Isaacs startkapitel, så han kan vinde de helt store summer og betale Cirks collegegæld. Penge er den eneste valuta, der kan føre til frelse, tror han.
Hvor ’First Reformed’ behandlede vores kollektive skyld over klimakrisen, skildrer ’The Card Counter’ det amerikanske krigstraume, som har ulmet de sidste 20 år.
Særligt effektive er de brutale mareridtsscener – filmet i hallucinatorisk vidvinkel, som var det et dårligt trip – hvor Tell transporteres tilbage til sin tid i Irak og genlever de forfærdelige gerninger, han har på samvittigheden.
De ekspressive scener står i skarp kontrast til Isaacs mådeholdende præstation, som i den grad viser skuespillerens uovertrufne talent. Isaac behøver ikke mere end sit blotte blik for at skildre en person i eksistentiel krise – han er selve inkarnationen af en mand, der brænder op indefra.
’The Card Counter’ står som en af de bedste film på årets festival – og efter at juryen i 2017 skandaløst forbigik Ethan Hawkes uforglemmelige præstation i ‘First Reformed’, gør årets smagsdommere, anført af jurypræsident Bong Jon-hoo (’Parasite’), klogt i at se Isaacs vej.
‘Dune’ får dansk biografpremiere 16. september. ‘The Card Counter’ får dansk biografpremiere 4. november. ‘Scenes of a Marriage’ får premiere på HBO Nordic 13. september.