Det var lidt af en sensation, da CPH PIX lørdag eftermiddag afslørede vinderen af årets hovedkonkurrence, The Crystal Ball for internationale debutinstruktører.
Hovedprisen gik nemlig blev en virtual reality-film – den første og eneste nogensinde nomineret til hovedkonkurrencen på festivalen – da juryen overrakte prisen til David Adler for det danske virtual reality-værk ‘Nattens ende’, som her på sitet får 4 stjerner.
Juryen, der bestod af filminstruktør Jesper Dalgaard (‘Kandis for livet’), producer Katrin Pors og filmkritiker Freja Dam, motiverede prisen:
»Vinderen af The Crystal Ball går til VR-værket ‘Nattens Ende’ af David Adler og Makropol, fordi det først og fremmest er en film, der er kunstnerisk radikal og udfordrer filmmediets konventioner. Ikke bare teknologisk, men i endnu højere grad i tilgangen til fortælling, form og visualitet bryder den alle forventninger«.
»Vi er fastholdt fra start til slut i en 50 minutters one-take
monolog af Jens Jørn Spottag, der bliver til en rørende erindringsrejse igennem 2. verdenskrig, som vi aldrig har set det før. David Adler og hans hold forfalder ikke til gimmicks, men udnytter VR-mediets muligheder og begrænsninger til at skabe en original virkelighed med ansigter i
opløsning. Som film er ‘Nattens Ende’ et gennemført værk, der viser vejen og mulighederne for filmkunstens fremtid«.
‘Nattens ende’ følger en jødisk mand, der ser tilbage på den skæbnesvangre nat under besættelsen af København i 1942, hvor han forsøgte at flygte til Sverige med sin familie.
Alle visninger under CPH PIX er udsolgte, men det vil være muligt at opleve værket igen i det nye år.
Filmen har allerede haft en flot international rejse, da den også vandt prisen for bedste VR-fortælling ved Venedig Filmfestival tidligere på efteråret. Den flotte anerkendelse af virtual reality som kunstform vil uden tvivl give formatet et rygstød fremadrettet, hvor genren for alvor kan vinde indpas, som David Adler fortalte i vores interview.