1. ’Taliban Land’
Journalist og dokumentarist Nagieb Khaja rapporterede frygtløst fra Afghanistan, da Taliban overtog landet i sommeren sidste år. Ja, faktisk var han muligvis den eneste journalist i verden, der rejste rundt langt ind i Talibans rækker.
Det var en farefuld mission, hvilket man ved selvsyn kan opleve i hans film ’Taliban Land’, som også tegner et nuanceret portræt af det afghanske folk. Filmen kommer nærmest direkte fra klippebordet til verdenspremiere på CPH:DOX.
2. ’A House Made of Splinters’
Simon Lereng Wilmonts nye film er blevet tragisk aktuel.
I 2018 lavede instruktøren ’The Distant Barking of Dogs’ (’Olegs krig’), en dybt rørende film om Ruslands krig mod Ukraine set gennem øjnene på en 10-årig, forældreløs dreng, der boede med sin bedstemor ved grænsen til Rusland.
Også hans nyeste film handler om ukrainske børn, nærmere bestemt et børnehjem ligeledes i det østlige Ukraine, som en flok kvinder har oprettet, så børn, der har mistet deres hjem til fattigdom, krig, vold eller alkohol, kan bo der i ni måneder, indtil man finder ud af, hvad de skal.
’A House Made of Splinters’ vandt fornemt instruktørprisen på årets Sundance-festival.
3. ’Tsumu – Where Do You Go with Your Dreams?’
Sidste år satte ’Skål’ følsomt og fint billeder på drømme og frustrationer hos den færøske ungdom, og i år er Kasper Kierzner ude i et beslægtet ærinde med ’Tsumu’, blot på Grønland.
Filmen følger de 19-årige venner Lars, Eino og Thomas, der er vokset op i byen Tasilaq i det østlige Grønland, og som står i et på én gang klassisk og umuligt dilemma: Skal de forfølge deres drømme og rejse væk – eller skal de blive i hjembyen for deres familie og venners bedste?
Store dele af filmen er optaget af hovedpersonerne selv på deres telefoner. Instruktør Kasper Kierzner debuterede i 2018 med filmen om The Minds of 99, ’Stor som en sol’.
4. ’Chokoladekrigen’
Er man glad for chokolade fra blandt andet Nestlé og Cargill, kan det få store konsekvenser at se denne film. Og måske netop derfor bør man gøre det.
Miki Mistratis ’Chokoladekrigen’ viser nemlig, at de store chokoladegiganter stadig gør brug af børneslaveri i deres produktion, selvom de for 20 år siden underskrev en aftale om at afskaffe det endegyldigt.
Filmen følger menneskerettighedsadvokaten Terry Collingsworths indædte kamp for at hive producenterne i retten. Inden en afgørende dom i højesteret rejser han til Mali og Elfenbenskystens kakaoplantager for at indsamle flere beviser.
Det er den tredje og sidste film, Miki Mistrati laver om chokoladeindustrien – men den kan sagtens ses, uden at man kender de to første.
5. ’Into the Ice’
Sjældent er man kommet så tæt på den klimaforandrende indlandsis som i Lars Ostenfelds ’Into the Ice’, der helt bogstaveligt tager os på en nervepirrende rejse ned i de afgrundsdybe gletsjere for at se, hvordan isen er påvirket af den globale opvarmning.
Ostenfeld følger i hælene på tre førende forskere, der i den grad er hands-on, når det gælder om at forstå, hvad de øgede temperaturer betyder for isens bevægelser – og dermed for hele klodens velvære. Den er på én gang et passioneret portræt af en flok ukuelige ildsjæle, et vildt billedbombardement fra indlandsisen og et skræmmende signalement af, at vi muligvis er mere fucked, end vi allerede troede.
6. ’The Territory’
Danske Sigrid Dyekjær er en af producerne bag denne dansk-amerikansk-brasilianske co-produktion, der allerede har vakt opsigt med to priser på Sundance-festivalen i januar.
Vi følger den unge aktivist Bitate, der dedikeret kæmper imod, mens regeringsstøttede landmænd æder sig ind på det oprindelige Uru-eu-wau-wau-folks ellers fredede områder i Brasiliens regnskov. Undervejs bruger han og hans folk kameraet som våben, mens de sætter livet på spil mod overmagten. En stærkt indignerende oplevelse.
7. ’Faldet’
Andreas Koefoed er stadig biografaktuel med kunsthrillerdokumentaren ’The Lost Leonardo’, men nu er han allerede klar med sin nye film i en helt anden afdeling.
’Faldet’ handler om en pige, Estrid, der som 11-årig for seks år siden faldt ud fra femte sal, da hun gik i søvne. Hun overlevede mirakuløst og træner sig tilbage til livet, men ulykken sidder naturligt nok stadig dybt i både hende og hendes familie. Koefoed følger Estrid og familien gennem de seks år, hvor særligt Estrid og hendes mor støder sammen. Intim coming of age på en traumatisk baggrund.
8. ’Mr. Graversen’
Michael Graversen har lavet film om både flygtninge i Danmark og Klaus Riskær og har været dybt engageret i flygtningesituationen på Lesbos, men i sin nye film vender han blikket indad. Da han besøger sit barndomshjem i Grindsted, oplever han nemlig, at hans far, hvis årelange misbrug har præget Michaels barndom, pludselig er clean og fuld af energi – og fast besluttet på at vinde sin kones kærlighed tilbage.
Det går ikke helt, som han håber, mens rehabiliteringen åbner døren på klem til familietraumerne fra Michaels barndom. Det er både bevægende og hjertevarmt at være vidne til.
9. ’Anna Karina’
I 2016 fik det dansk-franske skuespilikon Anna Karina en Æres-Bodil for en enestående karriere, der gjorde hende til selve billedet på den franske nybølge med rollerne i legenden Jean-Luc Godards film i 60’erne.
Danske Jesper Ravn Nielsen har over 10 år talt med Anna Karina om livet og karrieren – en unik adgang til en ellers pressesky skuespiller – og det er nu blevet til en filmhistorisk interessant fortælling krydret med rekonstruktioner, hvor Fanny Louise Bernth indtager rollen som den unge stjerne.
10. ’Ride for Your L1fe’
Der er lavet adskillige gode cykelfilm i Danmark gennem tiden, fra Jørgen Leths klassikere til Daniel Denciks ’Moon Rider’, og nu kommer der en ny og lidt anderledes en af slagsen.
Peter Alsteds ’Ride for Your L1fe’ følger nemlig verdens første og eneste cykelhold for atleter med type 1-diabetes. De kæmper mod sportens top – og for at vise, hvor langt man kan komme i elitekonkurrence, selvom man har sukkersyge. Kampen er dog ikke ligefrem en dans på roser.
CPH:DOX finder sted 23. marts til 3. april.