- Roskilde Festival: 10 kunstnere, vi drømmer om at se på Orange Scene næste år
- Din yndlingsrapper deler scenen med ham. Din konge ser fodbold med ham. Er der nogen i landet, der ikke elsker Thor Farlov?
- Vennerne blev rapstjerner, mens han knoklede 9 til 5: »Man glemmer sine drømme, og hvad man egentlig vil«
Telephone Jim Jesus
Du har hørt historien om pladeselskabet Anticon før. Kodeordet er alternativ hiphop, milevidt fra mainstreamen på MTV og om end ikke altid nyskabende, så i hvert fald nysgerrigt. Men jagten på nye udtryk indeholder også en kalkuleret risiko for at ende i en blindgyde eller køre ud på et sidespor. Og det er, hvad der sker på Telephone Jim Jesus’ andet album, der på nær et par afstikkere til rap-rødderne byder på instrumental og intetsigende electronica, krydret med samplinger fra det virkelige liv, der dog hverken gør fra eller til.
Åbningsnummeret hedder ‘Did You Hear?’, men flere gange i løbet af de 48 minutter tager man sig selv i ikke at gøre netop det – høre efter altså. Numrene flyder nemlig forholdsvist flegmatisk ud gennem højtalerne. Indledningsvis med rigelige mængder af melankoli, men ikke særlig meget melodi, og efterfølgende med mere bombastiske beats, der dog klinger hult. Derfor smitter de mørke stemninger aldrig af og fremkalder i stedet blot et stille skuldertræk.
Mest bemærkelsesværdig er den dystre ‘Ugly Knees’, hvor label-kammeraterne Pedestrian og Doseone reciterer alvorsord oven på en guitargang fyldt med tremolo-effekt. Her lykkes det at bygge videre på Anticons førnævnte varemærke, nemlig at videreudvikle den alternative hiphop. Også ‘Dice Raw’ skiller sig ud fra mængden af mellemvare-electronica med old school-rap af Pedestrian og Why? Men to rigtige på tipskuponen giver som bekendt ingen præmie, og selvom albummet er alternativt, er det også ret anonymt.
Telephone Jim Jesus. 'Anywhere Out of the Everything'. Album. Anticon/VME.