‘Final Song’ varsler en ny epoke for Mø – tre tanker om den nye single

Mø har netup sluppet 'Final Song' løs, hendes første single siden ‘Kamikaze’ fra oktober – vi prøver at kondensere de vigtigste indtryk.

1. Der er gået tropical house i den

Sommeren er ankommet, og det er ikke gået Møs næse forbi. Med fingerknips, bølgesynths, æteriske backingvokaler og lyse tone er verset i ‘Final Song’ dog bare en blid opvarmning til det pumpende poweromkvæd, der har en seriøs duft af tropical house. Den østlige forbindelse var allerede tydelig på ‘Kamikaze’, som uden for meget slinger i valsen fortsatte sporet fra ‘Lean On’, men her er der for alvor skruet op for den caribiske stemning, der er dryppet ind i mainstreamen i forskellige gevandter via blandt andre hofproduceren Kygo og Justin Bieber-singlerne ‘What Do You Mean?’ og ‘Sorry’.

Ikke at laver den samme slags musik som hverken Kygo eller Bieber, men den tropiske æstetik har altså også sneget sig ind i hendes farvepalet – på ‘Final Song’ i en mere hårdtpumpet udgave.

Pitchfork og Stereogum har begge kortlagt EDM-kulturens hybris-agtige nedtur med tropical house-lyden som en mulig arvtager, og spørgsmålet er så, om Mø næsten er lidt for sen til at ride bølgen, eller om det bare giver god mening at hoppe ombord, inden det for alvor bryder løs.

Skærmbillede 2016-05-12 kl. 16.33.40
MNEK.

2. Friske samarbejdspartnere varsler en ny æra

Ja, Eloq var inde over ‘Glass’ fra debutalbummet ‘No More Mythologies to Follow’, men ‘Final Song’ repræsenterer alligevel en ny epoke: Sangen er det første Mø-nummer, der ikke har Ronni Vindahl eller Diplo som lydens hovedarkitekt, og det er i stedet svenske Noonie Bao og britiske MNEK (der også har produceret), som har skrevet ‘Final Song’ sammen med Mø. MNEK har skrevet for både Rudimental og Madonna og har også en writing credit på ‘Hold Up’ fra Beyoncés ‘Lemonade’-album.

Vindahl og Mø stod næsten ene og alene for alle numrene på debuten, og det virker til, at Mø efter succesen med ‘Lean On’ er kommet op i den liga, hvor man vælger og vrager numre fra popindustriens bedste sangskrivere og producere. Hun har også været i studiet med Lordes co-writer Joel Little, mens der også går rygter om, at hun har lavet ting med norske Cashmere Cat.

Der er ingen tvivl om, at både Vindahl og Diplo kommer til at sætte et dybt fodaftryk i cementen under Møs kommende album, og spørgsmålet er i stedet, hvor meget hjælp udefra, holdet har erhvervet. MNEK og Noonie Bao har i hvert fald – for en stund – tilføjet nyt blod til den oprindelige klike. Og det er noget af et nybrud for Team Mø.

3. ‘Final Song’ lyder ikke som ‘gamle Mø’

Der sker uundgåeligt ting og sager, når man lukker nye sangskrivere ind i et univers, som tidligere har været styret af en lille flok. Og med nye folk bag roret er ‘Final Song’ den første Mø-sang, der ikke rigtigt lyder af Mø, som vi kender hende. Det et Mø 2.0.

Omkvædet er umiddelbart det mest bombastiske, vi endnu har hørt fra Mø, og den rastløse naivitet er blevet grundigt kogt ned, så den kun pibler lidt frem i verset. Selv vokalen lyder lidt anderledes. Er det her stedet, hvor Mø for alvor lægger sin punkfortid bag sig rent musikalsk? Den flerstemmige outro er næsten tyggegummipoppet.

Man skal altid lige vænne sig til det, når artister, man har fulgt tæt, laver krumspring i deres udtryk, men ‘Final Song’ er sgu en banger. Selv om sangen tegner en ny sti. Den kommer til at fungere pisse godt, når Mø igen har samlet kræfter til at ramme landevejen.

Læs også: 15 danske festivaler, du skal glæde dig til

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.
Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af