Justin Timberlake i Royal Arena: Finessen gik tabt i rodet skovtur
Der er i den grad kommet andre boller på suppen, siden Justin Timberlake besøgte Parken omkring fire år siden. Den ikoniske popstjernes stilede jakkesæt blev på overraskende vis erstattet af en flannelskjorte i februar måned, da han udgav det genremiksende album ‘Man of the Woods’; en sær blanding af Nashville-klingende countryelementer og tidstypiske 808-trommer, der fik mange (også undertegnede) til at rynke undrende på næsen.
Royal Arena var af samme årsag kørt i stilling til en poppet skovtur med en ekstraordinær scenografi, der omfattede tårnhøje træer på scenen, lejrbål, træstammer, kunstgræs og en lang snoet scene, der næsten strakte sig fra den ene ende af salen til den anden. Imponerende? Bestemt. Velfungerende? Det er en anden historie.
Efter den knap to timer lange koncert var man ikke blevet det mindste klogere på, hvad Justin Timberlakes nyopfundne countrystil egentlig går ud på. Selv om iscenesættelsen af ‘Man of the Woods’-albummet tilbage i februar var ekstremt højtidelig, virkede det som om, Timberlake ikke rigtig selv tog sin pseudo-skovløber-persona særligt alvorlig lørdag aften. Da bandet halvvejs i koncerten samledes om et lejrbål på scenen med guitar og hyggetæpper virkede det direkte komisk, og det blev en hård mavepuster for koncertens energiniveau.
Naturelementerne i form af ulvehyl, græshoppelyde, kunstgræs, træer og lejrbål på scenen kammede over i sådan en grad, at selv gamle, strømlinede numre som ‘My Love’ og ‘Like I Love You’ ikke fremstod ligeså skarpe eller forførende, som de absolut kunne have gjort. For bevares – Timberlake er jo stadig en gudsbenådet entertainer, der med stram koreografi og charme godt kan hypnotisere et publikum. Men hans sommer-camp af et scene-setup satte de sexede popnumre i en dybt forvirrende kontekst, der gjorde det svært at lade sig rive med. At lydniveauet i Royal Arena var helt øredøvende, rungende højt, gjorde heller ikke opgaven let for det ellers taknemlige publikum.
Justin Timberlake og hans enorme orkester, The Tennessee Kids, spillede sig igennem overvældende 28 numre, der var en bred palet af sange fra hovedpersonens diskografi, helt tilbage fra ‘Senorita’ og ‘Cry Me A River’ til den allernyeste single ‘Soulmate’. Dobbeltalbummet ‘The 20/20 Experience’ gemte ikke på voldsomt mange hits, og måske af samme årsag var det sparsomt repræsenteret på setlisten. På trods af dette var ‘Mirrors’ fra netop dét album klart koncertens højdepunkt – her blev skovstemningen holdt i baggrunden, og Timberlake fremstod langt om længe som den popstjerne, man var kommet for at se. Hele molevitten blev selvfølgelig afsluttet med den opløftende, happy-go-lucky ‘Can’t Stop the Feeling’ fra sidste sommer.
Den absolut største udfordring for Timberlake lørdag aften var at få bygget bro mellem sit ældre materiale og den flannel-inficerede pop, men på trods af en varieret sætliste og et ihærdigt forsøg på at forene danse-Justin med lejrbåls-Justin, fremstod koncerten retningsløs og som et spektakel for spektaklets skyld. Sjældent har en koncert, hvor der skete så overvældende meget, været så kedelig at overvære.
Kort sagt:
Royal Arena var kørt i stilling til en poppet skovtur med en ekstraordinær scenografi, men efter den knap to timer lange koncert var man ikke blevet det mindste klogere på, hvad Justin Timberlakes nyopfundne country-stil egentlig går ud på. På trods af en varieret sætliste og et ihærdigt forsøg på at forene danse-Justin med lejrbåls-Justin fremstod koncerten retningsløs og som et spektakel for spektaklets skyld.
Læs også: Her er 10 koncerter, du skal opleve i august