Vi kårer: Justin Vernons fem bedste sange uden for Bon Iver-regi

Justin Vernon er meget mere end Bon Iver.
Vi kårer: Justin Vernons fem bedste sange uden for Bon Iver-regi
Justin Vernon (Foto: Mads Teglers for Soundvenue)

En halvgud blandt folkfans. Okay, halvgud er måske en anelse krydret, men det er svært at underdrive Justin Vernons betydning for moderne folkmusik. Som sanger og sangskriver i egne rækker, som velbevandret kollaboratør, og naturligvis som altoverskyggende idémager i Bon Iver.

Nu er han atter aktuel, denne gang i samarbejde med en anden særdeles prominent herre, Aaron Dessner, sangskriver og guitarist i The National. På fredag udkommer deres fællesprojekt Big Red Machines selvbetitlede debutalbum, og i den anledning har vi udvalgt og rangeret Justin Vernons fem bedste numre uden for Bon Iver-regi.


5. Francis and the Lights feat. Justin Vernon & Kanye West ‘Friends’

Førstesinglen til Francis and the Lights’ ‘Farewell, Starlite!’ fra 2016. Og Kanyes selvudnævnte yndlingssang fra det år.

Når man har set nummerets lige dele gode og goofy musikvideo, er det svært at ryste den af selve sangen igen. Især seancen med Francis og Vernon, hvor de koreograferet danser side om side som ægte venner, den ene lidt mere smooth end den anden, er dejligt åndssvag.

Men altså, selve sangen, foruden at være et udmærket synthpopnummer, illustrerer meget præcist, hvordan Vernon med meget beskedne armbevægelser kan overtage en hel sangs udtryk. Som med koriander i madlavning, skal der tilsættes meget lidt Vernon, før et helt nummer syder af det. Og dét er heldigvis en god ting.


4. Volcano Choir ‘Comrade’

I 2012 meddelte Vernon, at Bon Iver-projektet for en stund ville være lukket. I dette kølvand udgav Volcano Choir, som bestod af Vernon og gamle spillekammerater fra Wisconsin-området, i 2013 albummet ‘Repave’, hvor ‘Comrade’ er på.

‘Comrade’ emmer af Vernon. Det er medrivende, velspillet, fandenivoldsk folkrock. Konstant står nummeret og vipper nervepirrende mellem det helt skrøbelige og det anmassende aggressive, og når i flere omgange overvældende klimakser, hvor Vernon frit kan sætte sine karakteristiske dæmoner fri.


3. Gayngs ‘The Gaudy Side of Town’

Man kan tilnærmelsesvis fornemme i liveoptrædenen oven for, hvor stort et ensemble Gayngs er. Med Ryan Olson som tovholder bidrog hele 22 mand til ‘Relayted’-albummet fra 2010, hvor ‘The Gaudy Side of Town’ er fra.

Det lige godt syv minutter lange nummer føles som en endeløs midnatsvandring ned ad alskens musikalske stræder, sammenflettet af et gennemgående trommebeat, konstant forstyrret af flimrende lyde, sci-fi-behæftede keys, funky guitarfigurer og behagelige saxofonstrøg.

Det er mere uvante stræder, Vernons vokal her får lov at liste rundt i, men det er bestemt klædeligt, og nummeret står derfor som en vigtig kant i hans musikalske støbning.


2. James Blake og Justin Vernon ‘I Need A Forest Fire’

Vernon og James Blake samarbejdede for første gang i 2011 på ‘Fall Creek Boys Choir’ fra Blakes ‘Enough Thunder’-ep. På ‘I Need A Forest Fire’ fra Blakes ‘The Colour In Anything’ fra 2016 er resultatet velsagtens endnu skarpere.

En listende, smuk ballade, hvor Vernon og Blake befinder sig i en skov af forlist kærlighed, der må brændes ned, for at noget friskt kan skabes.

De komplimenterer hinanden godt, Vernon og Blake, og formår at skabe en pågående stemning sangen igennem uden at ty til unødvendig storladenhed. Sangens veldoserede produktion passer i særdeleshed Vernon og giver ham rum til hans orale dans mellem det sårbare og det magtfulde.


1. Kanye West feat. Justin Vernon ‘Lost In the World’

I februar 2010 modtager Justin Vernon et opkald fra Kanye West. Rapperen vil have ham til Hawaii for at være med på sit kommende album ‘My Beautiful Dark Twisted Fantasy’. »Oh, cool, I’ll come out to Hawaii, it sounds fun«.

‘Lost In the World’, der sampler Vernons ‘Woods’ fra ‘Blood Bank’-ep’en fra 2009, er det første ud af flere samarbejder mellem de to. Og så et fuldstændig episk et af slagsen, hvor Vernon med ét bliver hevet ud af sit Wisconsin-trygge folkkammer og kanoneret op på den allerklareste pophimmel.

To øjensynligt modsatrettede kunstnere, to helt åbenlyst forskellige livsstile, men med en betydelig fællesnævner (foruden musikalsk genialitet, naturligvis): Følelsen af fremmedgjort- og ensomhed. På ‘Lost In the World’ smelter Vernons hudløse vokal kemisk sammen med Kanyes grandiose produktion, og sammen bliver det til noget galoperende kraftfuldt.

»I love Justin the way Kanye loves Kanye«, sagde Kanye engang. Det forstår man.

Læs også: Kanye West videreformidler Pablo Picassos mening med livet

Sponsoreret indhold
Features

Gå ikke glip af