Essentielt bandmedlem kunne pludselig ikke komme med til København – så The Weather Station måtte finde en løsning
Et godt stykke tid inde i The Weather Stations koncert på Loppen onsdag aften fortalte forsanger Tamara Lindeman, at bandets keyboardist desværre ikke kunne komme med dem videre fra Berlin. Morgenen inden gruppens københavnske koncert skulle de derfor planlægge alt om. Keyboard-tjansen blev skiftevist håndteret af henholdsvis Lindeman selv og af saxofonist/klarinetist Karen Ng – alt efter, hvad der lige gav mening for nummeret.
Lindeman bad os om at tilgive alle eventuelle fejl, idet hverken hun selv eller Ng ser sig selv som egentlige pianister. På keyboardet var der endda hele vejen igennem koncerten et opslået hæfte – antageligvis med noder, så de to knap så vante tangentbetvingere kunne håndtere instrumentet lettere.
Det var nu ikke fordi, der var mange mærkbare svipsere fra keyboardet, selv om man kunne fornemme noget nervøsitet uanset keyboardisten. Jeg nævner det i stedet, fordi jeg selv inden Lindemans udmelding havde noteret, at mange sange stoppede lige lidt tidligere, end de havde godt af. Sange som ‘Loss’, ‘Look’ og ‘Tried to Tell You’ byggede noget så smukt op til, at der kunne være kommet en keyboardsolo, der bare havde sat det lækreste, mest fængslende musikalske punktum, man kunne drømme om.
Jeg ved selvsagt ikke, om disse sange (eller andre på setlisten) var tiltænkt at have keyboardsoli, og det er selvfølgelig let at tilgive, at hverken Ng eller Lindeman vovede sig ud i den slags, når de efter eget udsagn skulle lære sangene på keyboard spontant fra bunden morgenen inden koncerten. Men selv inden det blev italesat, var det tydeligt, at der manglede noget.
Men for lige at tage ja-hatten på: Fraværet af en puslespilsbrik er kun tydeligt, når alle de andre brikker sidder ordentligt sammen. Og det gjorde de altså absolut.
Selv om The Weather Station for nylig udgav det nedbarberede klaverballade-album ‘How is it That I Should Look at the Stars?’, var setlistens fokus på det mere instrumentalt sprælske og fyldige 2021-mesterværk ‘Ignorance’.
Der er så mange instrumenter på spil på tværs af ‘Ignorance’, at jeg ville tro, jeg kom til at savne en fløjte, en bratsch eller en basklarinet hist og her. Den faldgrube har jeg oplevet før, når instrumentalt spændstige indie-udgivelser bliver oversat til en livesetting, hvor bandbesætningen begrænser mulighederne. Men al det liv blev alligevel indkapslet på tværs af de blot fem musikere, der stod på scenen.
Der var så smukke harmonier mellem Lindemans vokal, keyboardet, Karen Ngs klarinet og den groovy basgang på det på én gang funky og melankolske track ‘Atlantic’. Hektiske trommer, en følelsesladet Lindeman-vokal og en heartrocket guitarsolo gjorde ‘Parking Lot’ til en eksplosiv omgang vellyd.
Når æteriske klangflader byggede op til skingre, skrigende saxsoli på ‘Robber’, prikkede det til maven. Og selv mere underspillede numre som balladen ‘Stars’ var rige på detaljer – selv om klaveret klart er fokus-instrumentet på ‘Stars’, blev der gjort plads til, at andre instrumenter hoppede ind og skabte atmosfære.
Da Lindeman introducerede nummeret ‘Ignorance’ – en filosofisk sang om det faktum, at det engelske navn for den australske fløjtefugl grundet kolonialisme er taget fra navnet på den eurasiske husskade – beskrev hun sine sange som produktet af, at hun tænker for meget over alting.
Det var måske ment som en selvforklejnende vittighed, men dette aspekt af Lindemans personlighed kunne sagtens mærkes musikalsk. Der var tydeligt blevet tænkt over virkningen af hver eneste lille soniske detalje.
Musikken formåede derfor imponerende nok at være næsten lige så lækker som i studieudgaverne. Og hvem ved – med en egentlig keyboardist kunne koncerten måske have nået sit ypperste potentiale?
Kort sagt:
Fraværet af en egentlig keyboardist forhindrede ikke The Weather Stations smukke sange i at folde vingerne ud på Loppen. Men materialets ypperste potentiale blev nok ikke nået.