James Holden besjælede synthesizeren på Roskilde Festival
Siddende med bare tæer i lotusstilling forsøgte James Holden at besjæle de koldeste instrumenter af dem alle – synthesizeren og computeren. I selskab med det kompetente liveband The Animal Spirits, bestående af Tom Page på trommer, Camillo Tirado på percussion, Liza Bec på blokfløjte og sax samt Marcus Hamblett på den trompetlignende kornet, indgik Holdens modularsynth-setup i de genrenedbrydende, repetitive jams og forsøgte at respondere på den menneskelige feeling fra de analoge instrumenter.
Holden har angiveligt selv kodet den software, der skulle opfange følelsen fra Pages trommesæt via midi-trickers og derigennem ændre de programmerede synth-temaer. Sammen fungerede de to som koncertens rygrad, mens de resterende musikere havde mere frie roller.
Sangene føltes mere energiske og varierende end på album, hvilket dog forhindrede noget af numrenes trance-dannende potentiale. De musikalske variationer og energien var til gengæld en sand fryd på ’Spinning Dance’ og ’Pass Through the Fire’.
På trods af at Holdens projekt er ekstremt spændende og forholdsvis vellykket, skal han stadig udvikle teknikken yderligere, før illusionen om den livagtige synthesizer er fuldkommen. Hans elektronik føltes ikke altid lige integreret i sammenspillet med The Animal Spirits.
Desuden blev Holdens udstyr to gange i koncerten – inklusiv i albumhøjdepunktet ’Each Moment Like the First’ – ramt af tekniske fejl, der midlertidigt satte hovedpersonen ud af spil. Næsten som om maskinerne modarbejdede ham lidt.
Oversigt: Her er alle vores anmeldelser fra Roskilde Festival