Underworld leverede mytologisk klublyd på Roskilde Festival
På samme måde som den sunkne by Atlantis er Underworlds musik blevet til et sagnomspundet festivalfænomen. Fredag nat steg den britiske elektroniske duos musikalske underverden op til overfladen med en nostalgisk og storslået klublyd, der netop mindede om et mytologisk samfund – hvis ikke fra oldtiden, så fra 90’erne.
De to frontmænd Karl Hyde og Rick Smith sørgede for, at opstigningen forløb helt efter planen. De første numre, der dukkede op af dybet, var en blanding af Underworlds glatte retro-electronica og nyudgivede housebaskere, der lød som starten på et usædvanligt velsammensat dj-set. Men det var så live, som det overhovedet kunne blive.
De to æresprofessorer inden for elektronisk musik viste trods alderen imponerende stamina. Sammen skabte de en perfekt storm af Smiths synths og Hydes sustainede vokal, og det trofaste pit-publikum kvitterede med at byde dem hjerteligt velkommen tilbage til Roskilde. Hyde grinede spontant og roste energiniveauet under teltet, hvor euforien fra nummeret ’Always Loved A Film’ allerede var smittet direkte af.
I det hele taget fastholdt Underworld den dedikerede del af publikum med overskudsagtig dagligstuesnak mellem bassens drøn. Og selv om folk gik lidt til og fra, sørgede duoen for, at alle havde en fest undervejs. En fest, der selvfølgelig kulminerede med klassikeren ’Born Slippy’. Volumen var i vejret, hænderne var i vejret, humøret var i vejret – alt var i mere end skønneste orden.
Oversigt: Her er alle vores anmeldelser fra Roskilde Festival