Kanye West, Travis Scott og Playboi Carti har meget tilfælles. De samarbejder ofte på kryds og tværs og har alle sans for mørk, stedvis næsten goth-agtig, vampyrisk æstetik. Vi taler sorte masker, læder i lange baner og en forkærlighed for det dystre.
De har også det tilfælles, at de den seneste tid har gået i tøj af en dansk designer ved navn Peter Lundvald Nielsen.
Kanye West elsker hans oilskin-kasketter, Travis Scott bærer hans tøj under sin igangværende ’Utopia’-turné, og Playboi Carti har senest været klædt i P.L.N., som tøjmærket hedder, i sin ’2024’-video.
Hvordan i alverden er en relativt ukendt dansk designer, som grundlagde sit brand i 2020, blevet så populær blandt amerikanske hiphopstjerner? Og hvad betyder det for en ung designer, når Playboi Cartis enorme fanskare pludselig fanatisk forsøger at få fat på rapperens tøj?
Det har vi ringet til Peter Lundvald Nielsen for at få svar på.
Lad os bare starte med den helt aktuelle historie: Hvordan endte dit tøj hos Playboi Carti?
»Det var faktisk igennem en dansker, som arbejder med ham lige nu. Hun hedder Rosemarie Johansen, men går under navnet Sex Is Death på Instagram. Hun har arbejdet i L.A. et stykke tid og blandt andet arbejdet med Kanye West. Hun spurgte, om vi havde lyst til at være med på det her. Når man låner tøj ud, er der jo ingen garantier for, at det bliver brugt. Ingen sagde til os, der ville komme en musikvideo, hvor han har tøjet på. Jeg vågnede bare op en dag, og så var den der«.
Jeres æstetik passer perfekt ind i Cartis videoer, der er mørke, grynede og håndholdte. Vil du fortælle lidt om tøjet, Carti har på i ’2024’-videoen – en omvendt læderjakke og et læder-jumpsuit?
»De to items, som han har på der, viste vi under Københavns modeuge i august. Vi går meget op i at lave ting selv i studiet, så det er håndlavet tøj, vi har lavet selv – lædertøj. Det passer godt til ham, for jeg ved, han er supernørdet omkring, hvilke mærker han vil gå i. Det skal være meget specifikt og noget, man ikke har set før. Så den flippede jakke, vi har lavet, passer meget godt til hans syn på mode og til hans ønske om at være en af de første til at gå i noget anderledes. Det er heller ikke så tit, man ser et læder-jumpsuit«.
Har du kunnet mærke en forandring i efterspørgslen, siden ’2024’-videoen udkom?
»Det er det vildeste, vi har opleve til dato. Hans fanskare er virkelig kult-agtig. Vi lavede noget med Kanye på et tidspunkt, der gav et rigtig godt salg. Men det her er on another level. Hans fans vil vide alt om ham. Hvad han går i, og hvad han laver. Det er virkelig crazy«.
Hvordan har du konkret mærket det?
»De DM’s vi får – folk er meget direkte i deres måde at skrive til os på. De skriver for eksempel, at de vil ofre deres familie for noget tøj. Det er hardcore – også lige lovlig hardcore, hvor jeg har været nødt til at blokere folk efterfølgende«.
Du nævnte, at I også har samarbejdet med Kanye West. Kan du fortælle lidt mere om det?
»Det startede i forsommeren 2021. Han kan især lide de ting, vi laver i oilskin – kasketter og så videre. Kanye har så en af vores kasketter på til BET Awards i 2022. Det var et meget ikonisk moment, hvor han også havde maske på. Efterfølgende havde vi vores andet modeshow i februar 2022, og så blev vi inviteret til Los Angeles for at arbejde«.
I hvilken forbindelse?
»Vi skulle have været inde og designe til Yeezy Season 10, men det endte med ikke at være det rigtige tidspunkt at gøre det på. Kanye er jo en person – det kan man nok godt sige uden at genere nogen – hvor man skal være varsom omkring beslutninger, man tager. Man vil ikke skade brandet. Det var også overvejelser, vi havde meget i den periode«.
Det må have været et sindssygt dilemma at være i. På den ene side vil man ikke arbejde med en, der har ekstreme synspunkter. På den anden side er det Kanye West.
»Præcis. De synspunkter tager vi meget kraftigt afstand fra som mennesker. Samtidig er han en person, man har lyttet til og set op til hele livet. Men på det tidspunkt gav det ikke mening at arbejde med ham. Det ville skade os at gå ind i det. Derfor valgte vi at sige pænt nej tak til at arbejde med dem«.
Efter Kanye West når jeres tøj også frem til Travis Scott. Hvordan sker det?
»Travis Scott lavede en kæmpe release af alt muligt indhold omkring hans seneste album, og i al den virvar kunne de godt se vores tøj passe ind. Det endte med, at vores tøj ikke blev brugt i billedmaterialet til albummet, men han syntes, vores oilskin-cargopants var virkelig fede«.
»Så de beholdt dem, og derudover lavede vi også nogle custom pieces til ham – for eksempel de shorts, han nu har på under sin turné i USA. Og så en oilskin-bomberjakke, som jeg ikke bebrejder ham for ikke at have på under hans tour, for den er vanvittig varm. Hans stylist har skrevet, han simpelthen sveder for meget, når han har den på«.
Er der andre ting, du gerne ville fremhæve?
»Vi laver ikke kun herretøj, men også tøj til kvinder. Vi har for eksempel lavet noget med Julia Fox. Vi var i Paris, da hendes stylist ville se tøjet. Så syntes de, det var megafedt, og det endte med, at hun havde det på. Det blev et superfedt billede, der kom ud – hun havde en overdel på, vi har lavet, og læder-panties«.
Hvad tror du, folk som Julia Fox kan lide ved dit tøj?
»Jeg går til grænsen med alle mine designs. Når det så kommer ud på den måde her, er det fedt at se. Folk siger altid, at jeg ikke passer ind i den danske model. Og det gør jeg heller ikke. For vi sælger ikke noget tøj til nogen danskere overhovedet. Vi sælger til asiatiske og amerikanske kunder. Vi har ikke noget dansk marked. Jeg tror simpelthen, det er for vildt«.
Til sidst bliver vi nødt til at spørge: Hvis nu man er Playboi Carti-fan, og man bare gerne vi have fingrene i noget tøj, hvad skal man så gøre?
»Vi har en ny kollektion, der dropper i slut-februar eller start-marts. Det er den kollektion, som de pieces, Carti har på, er fra. De pieces, han har på, er eksklusive til ham. Men der er rigtig mange andre ting fra den kollektion, der dropper i februar og marts på vores hjemmeside«.