Oscar 2015: Vores eksperter vurderer kandidaterne til bedste originale manuskript

Wes Anderson og Richard Linklater er blandt de nominerede i denne kategori. Vores to Oscar-eksperter har hver deres favoritter til, hvem der løber med sejren.
Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

’The Grand Budapest Hotel’ (Wes Anderson, Hugo Guiness)

Mads Kjær Larsen, Soundvenue:
»Wes Andersons film fik ni nomineringer i alt og har endvidere klaret sig forrygende med alle de relevante fagforbundsprisnomineringer. Ligesom det lykkedes en anden rost auteur som Spike Jonze at vinde prisen sidste år for ’Her’, ligger der i denne kategori en oplagt mulighed for akademiet til langt om længe at anerkende Anderson. Hans film danner et mere omfattende univers end Iñárritus i ’Birdman’, og det er nok en lille fordel, men omvendt har sejrene ved PGA og SAG vist, at ’Birdman’ måske er for stærk en konkurrent«.

Vinderchancer: 28 % – runner-up

Lars B. Frahm, CPH PIX:
»Det er tredje gang, Wes Anderson er nomineret i denne kategori, og denne gang har han oven i købet leveret sin i mine øjne nok bedste film til dato. Writers Guild-nomineringen (WGA) er i hus, sammen med en masse kritikerpriser, så det ser rigtig godt ud for Anderson i år. Paradoksalt nok kan hans største fordel være, at han nok ikke har en chance i de to andre kategorier, han er nomineret i (instruktør og film). Det betyder, at et er den eneste kategori, hvor han ligner en realistisk vinder – og med tre nomineringer i år er det Andersons tur«.

Vinderchancer 55 % – favorit

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

’Nightcrawler’ (Dan Gilroy)

Mads Kjær Larsen, Soundvenue:
»’Nightcrawler’ måtte trods flere prominente brancheforbunds- og kritikernomineringer nøjes med denne ene oscarnominering. Det markerer tydeligt, at den i forhold til akademiets smagsløg er en kende for ramsaltet. For den her type film (uafhængig produktion om bagsiden af den amerikanske drøm) er en manuskriptnominering det bedst tænkelige resultat. Mon ikke Gilroy redder finansieringen af sin næste film i land alene på baggrund af denne nominering? I så fald er han allerede en vinder, selvom Oscar vil dømme ham som taber den 22. februar«.

Vinderchancer: 2 % – chanceløs

Lars B. Frahm, CPH PIX:
»Dan Gilroy er en rutineret forfatter og har kreeret en flot personskildring, som han også har instrueret i en hamrende flot debut. Filmen fik rigtig meget buzz lige op til nomineringerne, men det rakte ikke til mere end denne ene nominering. Og det kan være filmens chance. Er der nok folk, der forelsker sig i ’Nightcrawler’, så er det det eneste sted, de kan kaste deres kærlighed på den. Denne gang tror jeg dog, at Gilroy skal være glad for nomineringen og nyde showet«.

Vinderchancer 5 % – chanceløs

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

’Boyhood’ (Richard Linklater)

Lars B. Frahm, CPH PIX:
»Der er mange ligheder mellem Richard Linklater og Wes Anderson. Dels er de begge nomineret i tre kategorier i år, og dels har de begge været nomineret to gange før i manuskriptkategorierne.  Jeg tror, Linklater har chance for at vinde to ud af tre dueller, men denne går han nok hen og taber. Hans chance kan være, hvis Boyhood bliver den helt store vinder og tager alle de seks priser, den er nomineret til.

Om Linklaters manuskript, der har udviklet sig over 12 år, er en fordel eller en ulempe, må tiden vise, for der er i hvert fald ingen fortilfælde«.

Vinderchancer 25 % – runner up

Mads Kjær Larsen, Soundvenue:
»Hvis man regner det for overvejende sandsynligt, at Linklater vinder instruktørprisen for sin 12-årige dedikation til et unikt projekt, er det så ikke mest sandsynligt, at han trækker det korte strå i den næst fineste kategori i forlængelse af ’spread the wealth’-princippet? Det tror jeg. Hvis Linklater alligevel vinder, kan man være 100 % sikker på, at ’Boyhood’ får en meget fornem aften, for så er den selvskrevet til bedste film og instruktør (foruden kvindelige birolle, som den vinder under alle omstændigheder)«.

Vinderchancer: 23 % – farlig outsider

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

’Foxcatcher’ (E. Max Frye, Dan Futterman)

Mads Kjær Larsen, Soundvenue:
»Bennett Millers symbolmættede og farvedrænede meditation over den amerikanske besættelse af at vinde er for klinisk og kold (og for lidt interesseret i sine karakterer, vil spydige tunger indvende) til at have en chance mod de tre formidable frontrunners. ’Foxcatcher’ er reelt chanceløs i de fire store kategorier, hvor den er nomineret, og således også her. Til gengæld kan den vinde en make up-oscar for Steve Carells imponerende næb af en næse, og det er da også noget…«

Vinderchancer: 0 % – chanceløs

Lars B. Frahm, CPH PIX:
»Dan Futterman har skrevet to spillefilmmanuskripter og været oscarnomineret for begge (det andet var ’Capote’), hvilket må siges at være noget af en præstation. Med fem manuskripter på 29 år kan E. Max Frye ikke helt prale af det samme. Men en nominering på sit femte manuskript er stadig flot. ’Foxcatcher’s manuskript er nomineret til de to vigtigste manuskriptpriser – Oscar og WGA – men det er til gengæld også de eneste priser, manuskriptet har været nomineret til. Så der skal sættes noget af en slutspurt ind, hvis den skal ende øverst på podiet«.

Vinderchancer 2 % – chanceløs

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

’Birdman’ (Alejandro González Iñárritu, Nicolás Giacobone, Alexander Dinelaris, Armando Bo)

Lars B. Frahm, CPH PIX:
»Uden en WGA-nominering vinder man meget sjældent en Oscar. I de sidste 20 år er det kun lykkedes syv film (fire i original manuskript og tre i ikke-originale manuskript). Og de seneste år er den ære kun tilfaldet film, der også var storfavoritter til bedste film. Det skal dog nævnes, at ’Birdman’ ikke var valgbar til WGA, og at den højst overraskende vandt PGA og (mindre overraskende) bedste ensemble fra SAG, hvilket har givet filmen momentum. Alligevel – og selvom filmen vandt en Golden Globe for manuskriptet – er det ikke for lige netop manuskriptet, den har vundet de fleste roser, og når den er oppe imod forfatter-darlings som Anderson og Linklater, bliver det ikke til mere end en outsiderplads fra mig«.

Vinderchancer 18 % – outsider

Mads Kjær Larsen, Soundvenue:
»Det er nærliggende at tro, at Inárritu bliver runner-up i bedste instruktør-kategorien, så ligesom tilfældet ’The Imitation Game’ (i ledsagekategorien for filmatiseringer) kan en manuskript-Oscar være et stort plaster på såret. Hvis ’Birdman’ formår at udbygge sin pludselige frontrunner-position i forhold til ’Boyhood’, tror jeg akademiet vil belønne Iñárritu og co.’s formelt eksperimenterende manuskript. Den litterære fernis, der måske kan afholde filmen fra at vinde aftenens hovedpris, kan vendes til en fordel her«.

Vinderchancer: 47 % – favorit

Læs hele vores omfattende Oscar-dækning HER.

Lyt til særudgave af Soundvenue Filmcast: Oscar-diskussion med høj nørdefaktor

Læs også:Alejandro González Iñárritus film fra værst til bedst

Læs også: Wes Andersons film fra værst til bedst

Sponsoreret indhold
Features

Gå ikke glip af