KOMMENTAR Lokalproduceret indhold er en af Netflix’ store satsninger i fremtiden, og forleden blev den første danske/skandinaviske serie annonceret i form af den postapokalyptiske ’The Rain’.
Serien, der er skabt af en dansk producer/manuskriptforfatter/instruktør-trio, handler om et søskendepar, som slutter sig til en gruppe af unge overlevende efter et altødelæggende virusudbrud i Skandinavien. Den følger i kølvandet på Viaplays skandinaviske ’Swedish Dicks’ og ’Forbandet’, og der er ingen tvivl om, at HBO også snart følger trop med egenproduceret nordisk indhold.
Og er det så godt eller dårligt, at de udenlandske streaminggiganter møver sig ind på vores miniputlands hjemmebane? Det kan kun seriernes kvalitet afgøre, men allerede nu kan man pege på flere berigende muligheder og indbyggede faldgruber:
Muligheder
DR får kamp til stregen
Det danske seriemarked var i mange år en monopolistisk affære, og selvom TV 2 kom på banen allerede i 90’erne med ’Strisser på Samsø’, er det først de senere år, at de har været en bare nogenlunde ligeværdig konkurrent: ’Rita’, ’Norskov’, ’Badehotellet’ og ’Dicte’ har – på vidt forskellige parametre – været successer, om end man stadig mærker, at TV 2 producerer på langt mindre budgetter end DR.
De øvrige platforme som Kanal 5 og TV 3 har haft svært ved at spille med på samme niveau, og taget i betragtning af at serieformatet overgår filmen i popularitet i disse år, er det ærgerligt, at de danske muligheder i dag er så begrænsede. Der er simpelthen for få steder, de dygtige kreative kan gå hen, og derfor er det særdeles positivt, at Netflix, HBO og Viaplay nu også kommer på banen.
Det øger konkurrencen og gør forhåbentligt også både TV 2 og DR skarpere.
Flere nyskabelser
Netflix og HBO’s serier bliver selvfølgelig målt og vejet på antallet af seere, men de er ikke helt så fikserede på tørre tal som de kommercielle, reklamekroneafhængige tv-stationer. De kan godt tillade sig at lave smalle serier, der øger deres anseelse, vinder priser etc., så længe de har andre ting, der skaber store plask i vandet.
Hvor nicheagtige de lokale produktioner kan tillade sig at være, ved vi endnu ikke helt – se faldgruberne nedenfor. Men mens DR i den attråværdige søndagsposition og TV 2 over hele pladen synes underlagt meget høje krav om at appellere bredt, er der mulighed for, at de udenlandske tjenester tør prøve andre genrer og formater af, end vi er vant til. Hverken TV 2 eller DR favner særligt bredt rent genremæssigt, og det vil være tiltrængt med friske genreeksperimenter.
Øget international anseelse
Danske serier står i forvejen godt i udlandet, hvor DR’s produktioner har høstet anerkendelse og priser. Men med danske serier på Netflix og HBO har man muligheden for at nå endnu bredere ud. ’The Rain’ vil stadig opfattes som en nicheproduktion i USA eller Sydamerika, når den rammer Netflix, men tilgængeligheden er en kæmpe fordel, og med lidt held og dygtighed kan man opnå en kultfanskare på de store markeder.
Rammer man bolden fuldstændigt rent, kan man måske endda lave noget, der er så godt, at man kan komme i spil til de ’rigtige’ Emmy-priser og ikke bare de ’internationale’, hvor danske serier hidtil er blevet belønnet.
Faldgruber
For alle, for ingen
Skandinavien er et relativt lille marked, og man kan frygte, at serierne skal ramme endog meget bredt, før det er indsatsen værd for Netflix og HBO.
Det er den tendens, vi har set med Viaplays første serier, ’Swedish Dicks’ og ’Forbandet’, der synes så klart segmenteret efter en defineret målgruppe, at det bliver for gennemskueligt. Den lokale personlighed og sjæl, som har gjort nordic noir til et oversøisk fænomen, mangler simpelthen, hvis man sigter for bredt. Netflix og HBO har gang på gang bevist, at det først og fremmest er kvalitet, der rykker, så forhåbentligt går de ikke på kompromis. Netflix’ første franske serie, ’Marseilles’, var en nedslående prototype på europæisk forankret indhold, mens ‘Narcos’, der i høj grad hang sammen med tjenestens satsning på det sydamerikanske marked, har været en større succes.
Skandi-pudding
I filmverdenen har man et begreb, der hedder euro-pudding – film, hvor finansierer fra en hel række europæiske lande slår sig sammen for at få økonomi-enderne til at mødes, og alle vil sætte deres aftryk på produktet, hvorefter resultatet bliver et kedsommeligt mismask fordærvet af alt for mange kokke.
Når man slår fast, at Skandinavien er et lille marked, står det samtidig klart, at Danmark er et meget lille marked for en tjeneste som Netflix. Deres lokale serier skal simpelthen ramme bredere end et territorium på fem-seks millioner mennesker, i hvert fald hvis budgettet er relativt stort, som det formentlig er på ’The Rain’. Risikoen er skandi-pudding: at serien både skal smage lidt dansk, svensk og norsk og derfor ender med at smage af… ingenting.
I europæisk sammenhæng er ’Mord uden grænser’ et skrækeksempel. Den var netop en co-produktion på tværs af europæiske landegrænser og vel nok mest anonyme serie, der nogensinde har siddet på DR’s søndagsposition. Omvendt har serier som ’The Missing’ og ’The Last Panthers’ haft succes med samarbejde på tværs.
Forhåbentligt satser Netflix og HBO på stærkt forankrede lokale serier, som samtidig kan markedsføres kraftigt i andre lande. ’Skam’ er et forbillede – en serie, der dyrkes hårdt i Danmark, netop fordi den er så præcist forankret i den norske ungdom, samtidig med at temaerne er almengyldige.
Læs også: De bedste dramaserier på Netflix, rangeret
Læs også: DR erklærer nordic noir for død – her er fem forslag til, hvad de skal sætte i stedet