»I har 12 timer«.
Den danske producer Lina Flint får beskeden under en mellemlanding i Amsterdam i 2018. Hun er på vej til den verdensberømte Sundance-festival i Utah med sit store gennembrud, den højintense one location-thriller ’Den skyldige’ af instruktør Gustav Möller.
Netflix var som de første klar med et stort bud på de internationale rettigheder til at vise den danske film, allerede inden holdet var ankommet til festivalen. Og pludselig skulle de danske filmskabere, der var blevet udklækket fra Filmskolen kun to et halvt år forinden, forholde sig til en af de største spillere på markedet – på kun et halvt døgn.
»Vi havde ikke i vores vildeste fantasi forestillet os, at det skulle eksplodere internationalt på den måde«, fortæller Flint og fortsætter:
»Det var en vild oplevelse, for vi havde jo stadig følelsen af, at det bare var vores ‘lille’ eksperiment. Vi havde mest lavet filmen som en ’øvelse’, hvor vi ville afprøve, om det kunne lade sig gøre at lave denne type konceptfilm for få penge i Danmark. Vi havde stor tro på filmen og havde selvfølgelig knoklet som sindssyge for den, men det kom bag på os, hvor meget den tog fat«.
Da de landede i Utah nogle timer senere, havde granatchokket ikke helt lagt sig. Men filmskaberne var blevet enige om at takke nej til Netflix, fordi de troede på, at filmen skulle opleves i det mørke biografrum, hvor den intense lydlige fortælling for alvor kunne få ånderum.
»Vores salgsagenter sagde, at vi måtte være sindssyge. Men vi troede på beslutningen, og den viste sig jo også at være rigtig, for filmen endte med at blive udsolgt til biografdistribution i hele verden«, fortæller Flint.
Gyllenhaal hængt til tørre
Selvom det ikke lykkedes Netflix at få fingrene i den danske storsucces, fik streaminggiganten alligevel købt sig til historien om den degraderede betjent, der passer telefonen på en alarmcentral, da en kidnappet kvinde pludselig ringer og beder om hjælp.
Netflix sikrede sig nemlig sidste år rettighederne til Antoine Fuquas Hollywood-genindspilning med Jake Gyllenhaal i hovedrollen for svimlende 30 millioner dollars, og nu lander den amerikanske version så på tjenesten 1. oktober.
Historien om remaket starter dog allerede på selvsamme Sundance-festival, som Lina Flint og holdet rejste til i 2018, og hvor Jake Gyllenhaal var blandt de allerførste til at se den danske thriller. Som den første foreslog han et decideret remake, med ham selv i hovedrollen og med hans produktionsselskab Nine Stories i ryggen.
Det fortæller Lina Flint, da vi fanger hende over telefonen op til premieren på ’The Guilty’.
»De (Gyllenhaal og Nine Stories, red.) var faktisk ret pushy, fordi de gerne vil lave en aftale hurtigt. Så Gustav mødtes med Gyllenhaals producer under Sundance, hvor hun bare kastede deres kærlighed på filmen og på os. De var virkelig begejstrede og blev ved med at presse på. Vi måtte sige til dem, at vi virkelig havde svært ved at beslutte os, fordi der skete så meget med filmen på det tidspunkt«.
På Sundance-festivalen vandt filmen publikumsprisen, og Flint og resten af holdet fløj videre til filmfestivalerne i Rotterdam og Göteborg, der også viste filmen.
Samtidig fortsatte den overvældende internationale interesse, da Gyllenhaal langt fra var den eneste, der så potentialet i en genindspilning. Det anerkendte distributionsselskab Magnolia købte den danske film til amerikansk distribution, og da den desuden blev valgt som årets danske Oscar-kandidat, skulle der også pludselig stables en Oscar-kampagne på benene.
I alt lod de Jake Gyllenhaal vente i 11 måneder, før de endelig besluttede sig for at indgå et samarbejde om et remake.
»Det tog os ret lang tid at finde ud af, om det var noget, vi havde lyst til. Og hvis vi skulle lave det, hvilke vilkår skulle det så være på? Jeg tror, vi havde en fornemmelse af, at vi allerede havde lavet filmen, som vi syntes, den skulle laves. Så hvorfor skulle den laves igen? I kan jo bare se den på dansk!«, siger Flint og fortsætter med et grin:
»Det nåede til et punkt, hvor vi fik at vide, at nu syntes de altså, vi spillede lidt for kostbare. Vores fokus var jo at passe på vores film og give den det bedst mulige liv. Så selvom det ikke var en strategisk beslutning at holde dem hen, har det nok ligget underbevidst, at vi ikke havde lyst til, at der skulle komme en film året efter, som var den samme. Det var virkelig en følelsesmæssig rutsjebanetur«.
Stejl læringskurve
Da de først havde sagt ja, kunne samtalerne omkring den amerikanske version begynde. Og her var Gyllenhaal og co. interesseret i at involvere det danske hold i processen. Gustav Möller fik endda tilbuddet om selv at instruere.
Men følelsen af, at de allerede havde lavet filmen én gang, kunne ikke helt slippe taget i dem. I stedet valgte de at følge projektet på afstand og bruge genindspilningen som mulighed for at stable nye samarbejder på benene. Blandt andet arbejder Gustav Möller lige nu på udviklingen af den amerikanske thriller ’Snow Blind’ med Jake Gyllenhaal i hovedrollen.
De opfordrede dog det amerikanske hold til at forsøge at gå nye veje med filmen:
»Vi havde helt grundlæggende ikke lyst til, at de bare lavede en kopi. Vi ville gerne have, at de gjorde noget radikalt anderledes med filmen. Originalen var efter vores mening ret dansk med nogle lokale historier i sig. Derfor syntes vi, det ville være sjovere, hvis de gjorde historien specifik til en amerikansk virkelighed«.
Første trailer til filmen afslører da også, at det danske regnvejr er blevet erstattet med skovbrande, efter ’True Detective’-manuskriptforfatteren Nic Pizzolatto gav sit bud på en ny fortolkning.
Selve konceptet er det samme. Flere indstillinger er kopieret én til én som en hyldest til forlægget. Også i den nye version bruger de lange indstillinger, tre kameraer og masser af intense closeups.
»De har brugt fuldstændigt samme optagemetode«, fortæller Flint. »Vi fortalte dem, hvordan vi lavede filmen, og vores lyddesigner har for eksempel hjulpet med det tekniske setup under optagelserne. Det viste sig at være en meget coronavenlig optagemetode.
Under den totale lockdown i efteråret i USA var det en af de eneste film i Hollywood, der fortsat kunne optage. På grund af coronarestriktionerne sad instruktøren i en OB-vogn to blokke væk og fjerninstruerede over et headset, og alle de andre skuespillere sad hjemme i deres lejligheder og ringede ind – live – til den fiktive alarmcentral, hvor Jake Gyllenhaal sad«.
Hvordan var det så at se den amerikanske version?
»Det var både rørende og sjovt. Gustav og jeg så den simultant derhjemme under lockdown, og så ringedes vi ved bagefter. Det var dejligt at se, at den er noget andet end originalen. Men samtidig er der ting, som er fuldstændigt magen til vores, helt ned til enkelte kameraindstillinger, lyde og blikke. Konteksten er ny og skalaen meget større – og så er den meget mere amerikansk, hvilket var sjovt at se«.
Hvad har ’Den skyldige’ betydet for dig som producer, når du ser tilbage?
»Filmen har åbnet dørene, så vi nu kan række ud til mere eller mindre, hvem vi har lyst til. Det er en meget værdifuld position at være i, når man skal begynde at bygge nogle nye projekter op. Men det har været en meget, meget stejl læringskurve. Det har føltes, som om at alt det, vi ikke lærte på Filmskolen, lærte vi på halvandet år med ’Den skyldige’.
Og så er vi selvfølgelig blevet styrket i vores tro på de ideer og visioner, vi har, og at vi skal holde fast i vores mavefornemmelse – også selvom der er andre, som siger, at man burde gøre det anderledes. Men opmærksomheden har også hylet os lidt ud af den. Det har taget noget tid at finde fodfæste igen og finde tilbage til den gode mavefornemmelse, når vi har skullet vælge nye projekter, og verden pludselig har været fuldstændigt åben.
Der går stadigvæk ikke én uge, uden at jeg får en henvendelse fra et eller andet sted i verden, hvor filmfolk eller produktionsselskaber spørger, om de kan få lov til at genindspille filmen på deres lokalsprog«.
’The Guilty’ kan ses på Netflix fra 1. oktober. Lina Flint er aktuel den 11. november med ’Vildmænd’, som du inden da kan opleve til forpremiere med Soundvenue Live.