’Boy from Heaven’: Sveriges Oscar-håb med Fares Fares er en svedpiblende thriller
I 2017 demaskerede svenske Tarik Saleh den gennemsivende korruption i Kairo med noir-thrilleren ’Cairo Confidential’, der med Det Arabiske Forår som bagtæppe havde Fares Fares i hovedrollen som en rådden betjent, der i en tåge af alkohol og stoffer skulle opklare et mord på en kendt sangerinde.
Filmen fik Saleh bandlyst fra Egypten, hvor han har aner fra sin fars side, men det betød heldigvis ikke, at den 50-årige instruktør var færdig med at trække tæppet væk under regimet i den historiske hovedstad.
De kan jo ikke bandlyse ham to gange.
Med ’Boy from Heaven’, der vandt prisen for bedste manuskript på Cannes-festivalen, vender svenskeren tilbage til Kairo (af gode grunde skudt i Istanbul i Tyrkiet) og belyser det intrikate rænkespil, der foregår bag lukkede døre mellem statens religiøse og politiske overhoveder.
Her følger vi den fattige fiskersøn Adam (gennembrudsstjernen Tawfeek Barhom), en ydmyg og flittig student af Koranen, der anbefales af landsbyens imam at studere på det prestigefulde Al-Azhar Universitetet i Kairo – verdens centrum for sunnimuslimsk lærdom.
Det er en mægtig ære for Adam og hans familie, men man tyder ikke ligefrem spor af glæde i ansigtet på den unge studerende, da han ankommer til det storslåede universitet i den sprudlende millionby. For han efterlader sin far med sine to brødre, der nu skal klare sig uden hans hjælp, og selv er han alene et fremmed sted.
Herfra går der ikke længe, før filmens amerikanske, og lidt mere kommercielle titel, ’Cairo Conspiracy’, begynder at tage form, da Adam stifter bekendtskab med en studerende, der foretager sig lidt mere end at bede fem gange om dagen og recitere de hellige skrifter.
Og måske er hans venskab med Adam ikke helt så tilfældigt igen – især ikke da storimamen, der besidder den højeste magt inden for sunni-islam, pludselig dør, og der skal findes en afløser i hans sted.
Her træder Fares Fares til i rollen som Ibrahim, en kold og hårdnakket efterretningschef, der stik modsat hans veldresserede og velfriserede strisser i ’Cairo Confidential’ nu mere minder om John Turturros afdankede forsvarsadvokat med fodeksem i krimiserien ’The Night Of’.
Med sit krusede, krøllede hår og lasede tøj skulle man ikke tro, at denne mand var en mester i manipulation. Men han skal bruge sig en ny ’engel’, en spion, da den forrige blev slået ihjel for øjnene af Adam. Og hvem bedre end en fattig fiskersøn med hjertet på det rette sted?
Regeringen har nemlig en stor interesse i, hvem der skal blive den næste storimam, og de vil gøre alt for, at det skal blive deres mand, der peges på. Det skal Adam sørge for kommer til at ske, men hvem kan han i virkeligheden stole på i sidste ende?
’Boy from Heaven’ er en meditation over det farlige forhold mellem spiritualitet og fanatisme, hvilket Tarik Saleh iagttager minutiøst gennem Adams infiltrering af en ekstremistisk studiegruppe af jihadister og et af filmens absolutte højdepunkter i form af en musikkonkurrence, der ender i bedrag.
Filmen taber desværre pusten undervejs i forsøget på både at være en thriller og turguide i den verden, som Tarik Saleh gerne vil præsentere os for. En verden, hvor machiavellisme styrer dagsordenen, og hvor godhjertede og gudfrygtige mennesker som Adam ender som offerlam i et korrupt system, der håndteres af mænd som Ibrahim.
Men når ’Boy from Heaven’ rammer de helt rigtige thriller-noter, er det svedpiblende spændende, og man mærker konsekvenserne ved de valg, Adam er tvunget til at tage, på egen krop.
Kort sagt:
Tarik Salehs svenske Oscar-kandidat er en politisk thriller, der holder et højt niveau det meste af den to timer lange spilletid. Fares Fares gør det fremragende som en efterretningschef, der langsomt begynder at sætte spørgsmålstegn ved sin profession.