Christopher Nolan brager i disse dage igennem i biografer over hele verden med sin nyeste film ‘Oppenheimer’ om atombombens fader.
Det betyder samtidig, at den hyldede Hollywood-instruktør igen er på presseturné, hvor han også bliver spurgt ind til nogle af sine allerede kanoniserede blockbuster-værker.
Da Nolan lagde vejen forbi podcasten ‘Happy Sad Confused’, blev han således spurgt ind til den ikoniske slutning på drømmebaskeren ‘Inception’, der efterlader tilskueren i limbo ved hjælp af en snurretop i bevægelse.
Befandt Leonardo DiCaprios karakter Cobb sig stadig i drømmeverdenen, eller var han tilbage i virkeligheden?
Spørgsmålet har rumsteret hos mange filmgængere siden premieren i 2010, men i podcasten giver Nolan endelig svaret.
»Der var en periode, hvor jeg ofte blev spurgt om det. Jeg tror, det var min producer Emma Thomas, der påpegede det rigtige svar, som er, at Leos karakter… pointen med billedet er, at det ikke længere betyder noget for karakteren (om han drømmer eller ej, red.)«, siger Nolan.
I ‘Inception’s sidste scene bliver Cobb endelig genforenet med sine børn efter at have mistet sin kone og gennemgået et veritabelt mareridt af forhindringer for at nå dem. Og skal man tro Nolan, er karakterens længsel efter sin familie så brændende, at det ikke længere betyder noget for ham, om han genforenes med dem i drøm eller virkelighed.
I et nyligt interview med Insider fortalte Nolan desuden, at han nogle gange sneg sig ind i biografen for at se publikums reaktion på slutningen, da filmen udkom.
»’Inception’ havde en meget unik form for slutning, når man oplevede den med et publikum. Når jeg sneg mig ind bagerst i biografen, mens filmen spillede, ville der ofte opstå et stort gisp, stønnen og frustrationer. Det var en utrolig blanding, og jeg følte altid, at jeg var nødt til at komme ud derfra, før nogen bemærkede, at jeg var der«.
‘Oppenheimer’ kan ses i biograferne nu. Læs Soundvenues anmeldelse her.