‘Love Lies Bleeding’: ‘Drive’ møder ‘Titane’ i Kristen Stewarts grotesk blodige bodybuilder-thriller
Med bar hud og lesbisk gaze har Kristen Stewart skabt kontrovers i promoveringen af ’Love Lies Bleeding’ længe inden premieren.
Først med et Pure Fitness turned super gay-cover for Rolling Stone tilbage i februar, som hun ønskede at gøre til »the gayest thing ever«. Det pissede selvfølgelig – og måske ganske tilsigtet – den amerikanske højrefløj af. Vi andre kunne på de svedduggede billeder øjne en kvinde drage et lettelsens støn over endelig at posere som sig selv. Siden har Kristen Stewart sat fokus på den pulpede kærlighedshistorie om to voldsparate kvinder halvt afklædt og helt stolt på røde løbere og i talkshows.
Stewart har da også al mulig grund til at være stolt af Rose Glass’ film, der ikke bare er blodig og thrilling pulp, men også en skelsættende skildring af kærlighed mellem to kvinder. Filmen er erotisk på samme måde, som hvis Luca Guadagnino havde interesseret sig for arbejderklasselebber med guns, hår under armene og jernviljer.
Louise ’Lou’ Langston (Kristen Stewart med Nørrebro-mullet) arbejder i et fitness-center i det sydlige USA i 1989, der er langt tættere på autoværksted end wellness. På væggen står der »Only Losers Quit’«.
I Ben Fordesmans afsindigt karismatiske billeder ser vi svedige brystvorter, blinkende neonskilte og så pludselig bodybuilderen Jaqueline ’Jackie’ Cleaver (Katy O’Brian), der river tunge jern op og ned i en hvid top, som ser ud, som om,den er ved at revne på grund af de svulmende kvindemuskler. Kristen Stewart kigger på hende med en voldsom ømhed, som med det samme etablerer filmens store kærlighedshistorie.
Det er sgu godt spillet.
Jackie er hjemløs, på rejse (læs: flugt) gennem USA og træner op til en bodybuilder-konkurrence i Las Vegas. Hun flytter hurtigt ind hos Lou, der introducerer hende til (gratis) stereorider. Lou og Jackie bærer på tung, tung bagage, som de forsøger at holde skjult for hinanden. I første omgang er hemmeligskræmmeriet nemt, som det er for alle andre forelskede mennesker med adgang til en seng, som de kan udleve deres selvløgn i.
Lou ved dog ikke, at Jackie har haft sex med Lous rædsomme wife-beater af en svoger, J.J., (Dave Franco, ligeledes med mullet) og herigennem fået arbejde ved en skydebane hos Lous far, der også hedder Lou. Han spilles af en insektelskende, morderisk Ed Harris, som bærer den mest sindssyge uber-mullet af alle filmens mullets.
Da J.J. får Lous søster lagt i koma, får Jackie et slags She Hulk-anfald, og det betyder enden for forholdet mellem J.J.’s ansigt og hans kæbe. Heldigvis har Lou rigelig erfaring med drab, lig og den slags som farens forhenværende minion, og så er skeletterne ellers væltet ud af skabet og ind i parforholdet.
’Love Lies Bleeding’ minder om Nicolas Winding Refns ’Drive’, der blandede tung vold med fin forelskelse og et hårdtpumpet slut-80’er-soundtrack. En tilsvarende lydside rammer også ’Love Lies Bleeding’s cigaretter, brede biler og brune vægge-univers ind. Eller for den sags skyld Cannes-vinderen ’Titane’, hvor en ligeledes voldsparat og stålviljet kvinde føder en hybrid mellem en bil og et menneske.
’Love Lies Bleeding’ er instruktør Rose Glass anden spillefilm. Soundvenues anmelder Jannie Dahl Astrup gav seks stjerner til debuten, gyseren ’Saint Maud’, og skrev, at det »nærmest er blæret, hvor mesterligt præcist et greb om de filmiske virkemidler, den debuterende, britiske instruktør og manuskriptforfatter Rose Glass her fremviser«.
Heller ikke i ’Love Lies Bleeding’ findes en fesen indstilling, snarere suges man ind i billederne af Ed Harris’ vanvittige hår, Kristen Stewarts tindrende øjne eller kæben, åh gisp, der dingler under Dave Francos fortænder. En hallucinerende scene i Las Vegas er så fremragende grotesk, at den burde trække enhver cinefil i biografsædet i sig selv.
Hold øje med Rose Glass.
Kort sagt:
Man forstår godt Kirsten Stewarts stolthed over sin lesbiske kærlighedsthriller ’Love Lies Bleeding’, der blander bodybuilderomantik, sindssyge mullets og et ’Drive’-agtigt møde mellem tung vold og øm forelskelse.