KOMMENTAR. »This is for the players«, lød PlayStations slogan i 2013, da de skulle lancere PlayStation 4.
Det var et budskab fyldt med selvtillid, der matchede deres ambitioner. Med klart fokus på stærke spiltitler og eksklusive spiloplevelser, som fans ikke kunne få andre steder, vandt PlayStation en af de største konsolkrige nogensinde over Microsofts Xbox One.
Med PlayStation 5 er der dog kommet andre boller på suppen. Sony vil ikke længere kun fokusere på deres konsol som midtpunkt for den unikke PlayStation-oplevelse. Nu skal de stærke spiltitler også udfolde sig på mobiltelefoner og i biografer.
Den nye strategi varsler et skifte i mentaliteten hos Sony. Spørgsmålet er bare, om strategien er langtidsholdbar – eller om den kommer på bekostning af PlayStations eksisterende succes.
Det startede ellers godt, da PlayStation sidste år skulle forsvare konsoltronen med lanceringen af PlayStation 5. Et lidt magert line-up blev reddet af solide spiloplevelser som ’Marvel’s Spider-Man Miles Morales’ og ’Demon’s Souls’, som man kun kunne få glæde af hos PlayStation.
For det er netop denne strategi, som PlayStation i årevis har haft stor succes med. Deres fordel har altid været stærke og særdeles roste eksklusive spil, som aldrig ville ramme konkurrenten Microsofts platforme.
Incitamentet til at købe en PlayStation frem for en Xbox blev over det seneste årti forstærket af en ihærdig indsats fra Sony for at finde de små, gyldne oplevelser i indiespil, som ligeledes sjældent dukkede op på andre platforme.
Der var altså god grund til, at PlayStation 4 blev solgt med et slogan om at være »for spillerne«, for konsollen dækkede de flestes behov, hvilket også afspejlede sig i salgstallene.
I dag har PlayStation 4 rundet 114 millioner solgte enheder sammenlignet med konkurrenten, Xbox One, der knap har nået 49 millioner.
Når PlayStation har været sin nærmeste konkurrent klart overlegen, kommer det derfor som en overraskelse, at de er ude i et så markant kursskifte. Men årsagen finder vi måske i interne rokader, der nu får strategiske konsekvenser.
Omrokeringerne startede så småt sidste år, hvilket blev fulgt op af bekymrende stilhed om nogle af årets største titler. Og at alt ikke er, som det skal være hos Sony, blev senere understreget i en artikel hos Bloomberg.
Her blev der fra adskillige kilder givet udtryk for intern uro hos flere af deres spilstudier. Der er for meget fokus på de helt store blockbuster-titler, lød noget af kritikken fra kilderne i artiklen.
Opstandelsen blev ledsaget af detaljer om et kommende remake af ’The Last of Us’. Klassikeren, der udkom i 2013, er allerede blevet moderniseret én gang før, og det blev derfor opfattet som en unødig malkning af PlayStations største og vigtigste IP.
Behovet for nye penge
Men hvorfor, når det tilsyneladende ikke er velset blandt dele af PlayStations egne rækker, vælger Sony så at relancere en af deres største publikumssucceser?
Det handler selvfølgelig om penge. For selvom Sony ikke ligefrem er i likviditetsproblemer, er de ved at låse sig selv fast i et økosystem, der er ekstremt dyrt for forbrugerne at få adgang til (når de altså overhovedet kan få fingre i en PlayStation-konsol).
Efter et årti, hvor streamingtjenester og abonnementsløsninger har ændret forbrugernes vaner og gjort dem forvænte med billigere underholdningsalternativer, er indgangspunktet simpelthen blevet for højt med en konsolpris på 3.000-4.000 kroner.
Løsningen er derfor at diversificere indtjeningskilderne for at afbøde en potentiel nedgang i konsolmarkedet.
En af satsningerne bliver spil til mobiltelefoner, hvor Sony lige nu søger efter en chef for mobilgaming, der skal stå for at »adaptere PlayStations mest succesfulde titler til mobiltelefoner«.
En anden mulighed, som Sony har set sig lune på, er chancen for at profitere på et globalt biografmarked med filmatiseringer af PlayStation-spil som ’Uncharted’ og ’Ghost of Tsushima’.
Og så er der naturligvis ekspansionen til PC-platformen, hvor nogle af PlayStations stærkeste titler – som ‘Horizon Zero Dawn’ og ‘Days Gone’ – får nyt liv flere år efter deres oprindelige udgivelse.
At PlayStation spreder deres risici, giver umiddelbart god mening, for konsolmarkedet er et ekstremt dyrt foretagende, hvor pengene ikke tjenes på de ellers dyre konsoller.
Sony sælger allerede deres PlayStation 5 med underskud, og udviklingen af nye spil, der ofte er adskillige år undervejs, er en markant udgift for et firma som PlayStation, der satser stort på egenproducerede spil.
Det er samme årsag til, at vi ser spilpriser stige til 600-700 kroner på PlayStations egne spil. En stigning, som PlayStations direktør, Jim Ryan, forsvarede ved lanceringen af PlayStation 5.
Og her kommer den nye strategi så ind i billedet, hvor Sony sælger deres største succeser videre i underholdningsøkosystemet. Også selvom det måske er på bekostning af den eksklusive og fanorienterede strategi, der katapulterede PlayStation 4 direkte ind som vinder af seneste generations konsolkrig.
For imens Microsoft har strømlinet deres fokus og adopteret Sonys spilfokuserede tilgang (hvilket især blev understreget af deres opkøb af branchens mest legendariske spilfirma), prøver Sony nu at favne bredt og lukrere på den succes, de har skabt siden 2013.
På kort sigt kan strategien næsten virke som en panisk reaktion på ulmende problemer: PlayStation 5 er konstant udsolgt, og produktionen risikerer at gå helt i stå.
Men på lang sigt er sagen en helt anden. Her kan det faktisk vise sig at være netop dét strategiskifte, der ikke kun sikrer PlayStations overlevelse, men også deres status som branchens førende konsolgigant.
Det store sats
For Sony er simpelthen nødt til at finde andre måder at tjene penge på, hvis de skal finansiere deres fremtidige udvikling. Og her er den oplagte (og formentlig også mest profitable) løsning at lade deres titler bevæge sig væk fra det lukkede økosystem.
Tag bare ‘The Last of Us’, som allerede blomstrer uden for PlayStation. Selv folk, der ikke spiller, kender efterhånden titlen af navn. Og det er ikke uden grund, at HBO filmatiserer spillet som tv-serie med ‘Chernobyl-skaberen Craig Mazin bag roret.
Kan Sony få succes med deres PlayStation-titler andre steder end på deres konsoller, er det samtidig en selvforstærkende effekt.
Får HBO-publikummet blod på tanden efter ’The Last of Us’, er der nemlig kun ét sted, de kan få mere: på en af PlayStations konsoller.
Og dermed kan vi passende vende tilbage til PlayStations slogan. Med PlayStation 5 blev det skiftet ud, så det ikke længere lyder »This is for the players«, men derimod nu lyder »Greatness awaits«.
Spørgsmålet er bare, hvor den storhed venter.