Folk, der spiller ‘Call of Duty’, har tilsyneladende tendens til mere antisocial adfærd som racisme og kvindehad end folk, der bruger deres tid på ‘Minecraft’.
Det viser en ny undersøgelse, som også påpeger, hvordan gamer-miljø generelt udviser en mere ekstrem adfærd, ikke kun inden for racisme og sexisme, men også i forhold til at forsvare deres fællesskab, skriver Vice.
»Når gamer-identiteten bliver kernen for, hvem du er som person, så lader det til at reflektere det, vi kalder en giftig gamer-kultur, der afspejler eksklusion frem for inklusion i form af racisme, sexisme og kvindehad«, udtaler Rachel Kowert, der er forskningsleder for nonprofit-organisation Take That, som har været med til at udarbejde undersøgelsen.
Problemet gør sig ikke gældende på tværs af hele gamer-fællesskabet, som trods alt byder på positive oplevelser i overvejende grad, men der er alligevel lommer i kulturen, hvor den ekstreme adfærd trives.
Det gør sig blandt andet gældende hos de spillere, som bruger en stor del af deres tid i fællesskabet omkring ‘Call of Duty’ i forhold til dem, der foretrækker ‘Minecract’.
De to fællesskaber blev i undersøgelsen sammenlignet, og her faldt racisme og kvindehad mere naturligt hos skydespillets fans – ikke nødvendigvis på grund af spillets indhold, men derimod fordi fangrupperingen lader til at være mere modtagelig overfor ekstremistiske værdier.
Kowert understreger dog overfor Vice, at problematikken kræver mere forskning, før man kan drage endegyldige konklusioner om spillene og deres fællesskaber.