“Tro ikke, jeg lader mig dominere af jer mænd!” Den amerikanske sangerinde Cat Power ser næsten fornærmet ud ved tanken om, at hun skulle lide under hankønnets dominering af musikbranchen. Men mandelagte sten på vejen, har der alligevel været rigeligt af.
Cat Power, med det mere dødelige navn Chan Marshall, tog sig tid til at udrede nogle misforståelser om hendes liv blandt mandlige kolleger, da hun i april besøgte Vega i København på en kort europæisk soloturné, der fejrede udgivelsen af dvd’en ‘Speaking for Trees’ indeholdende en koncert, hun spillede sidste sommer for en række heldige træer.
“Jeg havde aldrig troet, jeg skulle opleve en mandlig journalist interessere sig for mit køns vilkår blandt alle jer dominerende mænd”, bebuder Cat Power med et kraftigt undersøgende blik, som for lige at tjekke, der ikke blot er tale om en høflig interesse for hendes musikalske liv og levned, som i øvrigt ikke levner meget tilbage for de værste mandlige kollegers forbrug af stimulanser på flaske og af kød og blod. En livsstil, som har gjort hendes koncerter til lidt af et tilløbsstykke for skandalehungrende publikummer blandt dedikerede fans af hendes foreløbigt seks albums.
En stakkels lillepige?
Så nej, en stakkels lillepige blandt grumme mænd er Cat Power altså ikke. Men spurgt ind til benet erkender hun dog, at hendes vej ud ad musikkarrierens landevej bestemt har budt på store forhindringer undervejs. Forhindringer lagt af husarerne.
“Jeg ved ikke med Danmark, men i USA tjener vi kvindelige musikere bare ikke det samme, som mine mandlige kolleger gør”, fortæller hun, og fortsætter efter en pause af den længere og spekulative slags:
“Musikbranchen handler jo som bekendt mere og mere om at sælge så og så mange plader. Derfor bliver værdier som social bevidsthed og venskab ikke prioriteret specielt højt. Og det er værdier, vi kvinder ofte lægger mere vægt på end at tjene mange penge på vores musik. Med mindre man da lige hedder Britney Spears”, kommer det med et fnys fra Cat Power, der tror på, at den store udfordring ligger i at få disse værdier frem i front i musikbranchen.
Mænd her og der og alle vegne
Med lidt modvilje begynder Cat Power at huske tilbage på sit liv som musiker, der efterhånden har varet et halvt liv. Og jo, det har kunnet mærkes, at mænd skabte, styrer og stadig tjener mest i musikkens kommercielle ende.
“Da jeg startede som musiker, mødte jeg altid udelukkende mandlige musikere, mandlige klub-ejere, mandlige lydmænd, og som kvinde, løb jeg bare oftere ind i problemer, for eksempel med at få min betaling for at spille. Men den slags mænd ville aldrig se sig selv som nogen, der behandlede mig dårligt. Det er simpelthen bare normen at gøre det på i branchen”, fortæller Cat Power.
“Så havde jeg været en mand, ville jeg bestemt have været behandlet anderledes, uden tvivl. Men jeg gider ikke længere slås med mændene om det. Og jeg har egentlig heller ikke lyst til at udtale mig som en form for talskvinde for andre kvinder. Jeg ser bare mig selv som musiker, ikke andet”, slår Cat Power fast og forklarer herefter, at hemmeligheden til frihed som musiker, hvad enten man er det ene eller andet køn, lægger i de valg man tager.
“Fordi jeg valgte at være på et lille, uafhængigt selskab, har jeg aldrig skullet leve op til en typisk kvinderolle. Jeg har altid været heldig at arbejde tæt sammen med mænd, der respekter mig som musiker. Det oplever man kun på de små, seriøse selskaber, tror jeg”.
Også mænd kan ændre sig
Og så er Cat Power tilbage ved sin indledende forundring over mandlig interesse for hendes køns plads i musikhierarkiet.
“Mange mandlige musikere gider ikke længere opføre sig som den typiske mandlige rocktype. Jeg har mange mandlige kolleger og venner i USA, som er begyndt at se tingene på en anden måde, og som føler et ansvar for at musikbranchen som helhed skal ændre sig til noget mere menneskeligt”, forklarer Cat Power og nævner nogle gode musiker venner hjemme i staterne.
“Så ved du hvad? Vilkårene for os kvinder skal sgu nok ændre sig med tiden. Bare se lige nu, her sidder jeg med en mand, som interesser sig for kvinders vilkår i musikbranchen”, griner Cat Power med en spørgende gestus, og giver et kærligt klap på låret.