Compadre – eksotisk burka-bas
Der var ikke mange mennesker foran Roskilde Festivals græskarformede Apollo-scene, inden den svensk-baserede trio Compadre gik på. Og hvorfor skulle der også være det? De har ikke rørt meget på sig, siden de udgav ep’en ’Got No Dough’ med et par numre og en håndfuld remixes i 2012. Selv beskriver de deres musik som mellemøstlig bass, jihad house eller muslim step, og det viste sig hurtigt, at deres bastunge klubmusik, serveret med flabet street-attitude, tilranede sig en del opmærksomhed blandt de forbipasserende.
Læs anmeldelse: Roskilde – Ponyblod famlede på scenen
»Are you ready? We are Compadre, and we’re here to turn this shit up!«, skreg bandets kvindelige frontfigur Nadia Tehran, der har iranske rødder, og hun var fra start til slut bandets helt store aktiv. Publikum blev smittet af hendes energi: Indhyllet i silkekåbe, sorte hotpants og guldkæder lavede hun sensuelle bevægelser og headbangede, mens hun flowede sig tight igennem showet. Allerede fra første nummer, ’Got No Dough’, etablerede trioen kontakt med publikum, der begyndte at bounce med foran scenen.
Læs også: Se billeder: Så er Roskilde Festival i gang
Den iranske spydspids gav ikke slip på publikum, da trioen fortsatte med numre som ’M.I.A. Bites Our Burka’, ’Murder’ og ’Golden Trumpet’. Undervejs i koncerten varierede de musikalske referencer fra persisk folk til hiphop over dance og reggae, og det var vellykket, omend beat-strukturerne var meget ensformige. Den primitive lyrik synes da heller ikke at leve op til den, der kommer fra trioens helt store inspirationskilde: M.I.A. Mens M.I.A. behandler emner som politik og feminisme, holder Compadre sig til at rappe om, hvor dope de er. Men hvad fanden. En iransk, rappende mavedanserinde med en langhåret, svensk backing-rapper og en tigerdyrs-hoppende dj bag pulten er sgu godkendt.