Heartbreak Satellite på Roskilde Festival: Norsk electropoptrio var uhøjtideligt og hyggeligt selskab
Heartbreak Satellites elektroniske pop er lavet under klassiske omstændigheder: med mikrofon, keyboard og synthesizer i soveværelset. Måske derfor blev stemningen ved Countdown næsten lidt for uhøjtidelig. I starten føltes scenen en tand for stor, som de tre smilende medlemmer stod placeret tæt sammen og forsigtigt talte til tre, inden ‘Bugs’ lød klart fra højtalerne.
Den norske trios lo-fi-poppede lydunivers med syntetiske trommemaskiner, vrængende synths og tung bas skød af sted, og det blev akkompagneret af farverige animationer på bagskærmen. Forsanger Ragnhild Jamtveits vokal var helt igennem beundringsværdig over de døsige rytmer, og hendes stemme mestrede de lyse fraseringer, men rummede også en Fever Ray-klingende dybde.
Sammenlignet med lydudtrykket var selve performancen knap så strømlinet. Undervejs måtte udstyret stemmes nogle gange, mens flere ord og fagter blev rettet mod lydmanden. Det var med til at give en følelse af, at trioen ikke var helt vant på scenen.
I løbet af de 40 minutter tog gruppen imidlertid mere og mere ejerskab over showet – på deres helt egen og søde facon. En lille, indøvet koreografi blev udført af Jamtveit og medspilleren Tobias Pfeil, og publikum fulgte trop med sidelæns gang og armene i vejret. Deres respons overraskede sangeren så meget, at hun begyndte at grine under sin levering.
Det viste ganske fint, hvordan man undervejs fik følelsen af at se nogle venner optræde på det lokale spillested. Det blev forstærket af, at en gruppe råbende tilskuerne tydeligvis kendte det tredje medlem, Håkon Kjenstad. Ligesom dem kunne man kun heppe på de sympatiske nordmænd.
Læs også: Roskilde Festival: Disse koncerter skal du se søndag, mandag og tirsdag