Goss er blevet besat af country: »Hvis jeg skulle lave en liste over de tre største numre nogensinde, ville jeg nok putte ’Jolene’ på«

Goss er aktuel med singlen ’Country Boy’, og titlen er i den grad rammende. Her fortæller han om fem countrysange, der betyder noget særligt for ham og hans musikalske udvikling.
Goss er blevet besat af country: »Hvis jeg skulle lave en liste over de tre største numre nogensinde, ville jeg nok putte ’Jolene’ på«
Goss.

Man kunne høre det på singlen ’Blood’ fra sidste år. Det var sket noget med Goss’ lyd. Den der countryguitar var fænomenal, og det samme var det hektiske nummer om overstimulering i kærlighedens tegn – vi kårede det til en af de allerbedste danske sange i 2019.

Siden har Mads Damsgaard Kristiansen aka Goss udgivet ’Fighting the Gospel’ med Selma Judith, der også havde lidt western-undertoner, og for nyligt havde vi så premiere på ’Country Boy’; den tredje single i dette nye kapitel af Goss’ karriere, som følger en ny sti, efter han i 2018 tog kegler med underspillet r’n’b på ep’en ’Homeland Security’.

’Homeland Security’ bestod af fem meget intime sange, men på sine nye singler lyder Goss’ musik mere presserende. Og så er der jo den akustiske guitar, som sniger sig ind hist og her.

Noget af det her skift kan tilskrives Goss’ besættelse af countrymusik.

»I slutningen af 2018 røg jeg ned i det, jeg selv vil beskrive som et countryhul, og lyttede de følgende otte måneder ikke til andet end countrymusik. Det var en genre, der på nærmest magisk vis havde gemt sig for mig, men som jeg alligevel følte, jeg havde en instinktiv forbindelse til«, fortæller Goss, som siden opdagelsen har fundet et nyt fokus i sin musik:

»Jeg har lige siden været besat af, hvordan jeg kunne forbinde min egen musik med den stemning, lyd og ærlighed, som kendetegner den countrymusik, jeg har dyrket. Sjovt nok er min nye sang ’Country Boy’ noget af det mindst country, der er kommet ud af det«.

I forlængelse af ’Country Boy’ og Goss’ besættelse har vi fået ham til at fortælle om fem  countrysange, der betyder noget særligt for ham og hans musikalske udvikling.

»Jeg har en playliste med 250 countryrelaterede numre, som jeg elsker. Så det har været lidt svært at vælge. Jeg har valgt at se det her som en slags ’beginners guide til country’, så jeg har valgt nogle af de mere åbenlyse sange«, siger han.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Dolly Parton ’Jolene’

»Hvis jeg skulle lave en liste over de tre største numre, der nogensinde er lavet, ville jeg nok putte ‘Jolene’ på. Det er på mange måder en perfekt sang. Det er en stor historie, der folder sig ud på meget få og ret simple linier. Jeg tror, der findes en ‘Jolene’ i de fleste byer i verden.

En ting, man ikke nødvendigvis tænker over, når man hører sangen, er hvor vild en produktion, det er. Alle instrumenter og lyde ankommer og forlader lydbilledet med genial balance. Og så swinger det helt sindsygt. Trommerne er ret underprioriterede i mixet, men alligevel kan man aldrig sidde stille, når man hører sangen. En anden sang med Dolly Parton, som jeg sætter særligt pris på, er hendes (og Linda Ronstadts og Emmylou Harris’) cover af Neil Youngs ‘After the Goldrush’«.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Townes Van Zandt ’I’ll Be Here In the Morning’

»Han er nok mit største country-crush. Jeg tænker ham lidt som en slags countryens Bob Dylan. Jeg har mindst ti sange med ham, som jeg har lyst til at have på den her liste, men i dag synes jeg, den her var passende. Den er mere lys i sin energi end de fleste af de sange, jeg elsker med ham. Han skriver ekstremt smukke tekster, og man er aldrig i tvivl om, at han mener det, han synger«.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

The Gun Club ’Mother Of Earth’

»Countrymusik har en tendens til at være usædvanligt låst. Både geografisk, musikalsk og stemningsmæssigt. Praktisk talt de eneste, der har haft held med at genfortolke den på en alternativ og visionær måde, er punkscenen. Det her er en favorit«.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Skeeter Davies ’End of the World’

»En super smuk kærlighedssang. Der er et særligt spil mellem tekstens totale håbløshed og Skeeter Davies’ stemmes naive og rene klang. Man får næsten en følelse af, at hun endnu ikke har taget de følelser ind, som hun synger om, og det gør det endnu mere intenst. En ting, jeg tit sætter pris på, er countryens simplicitet. Og hvordan den ofte er leveret meget 1:1 uden noget filter mellem lytteren og sangeren. Det er den her sang et godt eksempel på«.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Johnny Cash ’I Walk the Line’

»En af de mest fandenivoldske stemmer der findes. Det er som om, der gemmer sig en utømmelig galskab lige under overfladen på den ellers så rolige og autoritære stemme. Han kickstarter altid en særlig energi i mig, når jeg hører ham. Jeg får lyst til at brænde ting ned«.

Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af