»Vi har været for langsomme i musikbranchen. Det er ingen hemmelighed. Men nu er vi i gang. Nu sker der nogle ting. (…) Så jeg synes, vi skal tale sammen igen om et år, hvor jeg forhåbentlig kan fortælle meget mere. Hvis ikke vi har en masse nye ting at tale om der, så har vi et problem«.
Sådan lød det fra Casper Bengtson, direktør for Universal Music Denmark, da vi i februar 2021 interviewede ham om kønsmæssig ubalance, ligestilling og sexisme for lidt over et år siden. Det var få måneder efter, 97 kvinder stod frem i Politiken og fortalte om den udbredte sexisme, de havde mødt, og Sofie Lindes tale til Zulu Comedy Galla var også frisk i hukommelsen. Det samme var Annika Aakjærs opråb i Gaffa.
De mange kvinder, der stod frem, føltes som et wakeup-call for musikbranchen. Det var derfor, vi ville tale med chefen for landets største musikselskab om, hvorvidt de havde hørt alarmklokkerne ringe, og hvilke konsekvenser det ville have.
Casper Bengtson fortalte dengang blandt andet, at Universal havde ansat en person til at arbejde med kønsmæssige problemstillinger, og at der også var planlagt foredrag om de tematikker. Han indrømmede dog – som man kan se i citatet foroven – at reaktionerne indtil da havde været for langsomme og udbad sig et år til at implementere flere tiltag.
Det år er nu gået. Så vi har ringet til direktøren for Universal Music Denmark igen for at høre, hvad der er sket siden sidst.
I 2021 sagde du, at vi ville have et problem, hvis ikke der var sket en masse nye ting et år senere. Nu er der så gået over tolv måneder – hvad er der sket?
»Sidst fortalte jeg om vores Sounding Board, som er et brancheorgan, hvor kvinder fra mange steder i musikbranchen rådgiver om, hvad vi kan gøre. En af deres konklusioner var, at vi er nødt til at arbejde ud fra fakta og se på sammensætningen af kønsfordelingen. Det er vi gået i gang med nu«.
»Fordelingen hedder lige nu 50/50 blandt det samlede antal ansatte hos Universal. I A&R og A&R-lignende positioner er vi på 40 procent kvinder og 60 procent mænd. Det er ikke endemålet, men der er en udvikling i gang, som jeg tror vil føre til, at vi også kommer til at se flere kvindelige topledere i branchen om få år«.
»Den positive udvikling kan man også se, når man ser på festivalplakaterne og radioens spillelister. I 2021 var kønsfordelingen på airplay-charten 65 procent mænd og 35 procent kvinder. Jeg ville ønske, det var mere lige, men det er stadig en forbedring. Der er et skred undervejs«.
Hvordan ser kønsfordelingen ud blandt de artister, I har signet?
»På artistsiden hedder den 70 procent mænd og 30 procent kvinder. Det vil vi gerne rette op på. Det er faktisk stadig en positiv udvikling i forhold til for et par år siden, men det er selvfølgelig ikke endemålet«.
Har I iværksat nogle tiltag for at accelerere den udvikling mod en mere lige kønsfordeling på artistsiden?
»Vi har et netværk af eksterne scouts, som vi arbejder med, og som hjælper os med at holde os orienteret om, hvad der sker ude i marken, og som kommer ind og præsenterer ny musik. Vi har før arbejdet med dem uformelt, men nu kommer vi til at have klare, præcise målsætninger om en divers sammensætning. Både i forhold til de scouts, men også i forhold til den musik, de kommer ind og præsenterer«.
»Det tror jeg rent faktisk kan flytte noget. Det er her, vi kan skabe de nye rollemodeller, og det er nøglen til det hele. Hvis du ser Tessa, så er det hende, der får unge piger til at sige: ‘Jeg tør sgu’ også at begynde at rappe’! Hendes sociale medier flyder over med unge kvinder, der gerne vil være rappere. Vores inbox får også mange flere kvindelige rappere end tidligere. Det er de rollemodeller, vi skal have skabt. Nogle, der går forrest – om det så er Tessa, Jada eller Mø«.
Da vi talte sammen sidste år, var musikbranchen lige blevet rystet af en række vidnesbyrd om seksuelle krænkelser. Nu, et år efter, er der landet to rapporter – fra henholdsvis DR og Koda – der kortlægger en mere skjult, strukturel ubalance.
Hvordan kan Universal bekæmpe de her strukturelle problemer, der måske er mere vanskelige at sætte en finger på end seksuelle overgreb?
»Vi må i alle afkroge af branchen udvide vores bevidsthed om problemet og forsøge at skabe mekanismer, som gør, det ikke får lov at leve i vores hverdag. Det arbejder vi langt mere systematisk med end tidligere – både på Universal og i branchen generelt«.
»DR-rapporten ‘Kvinderne i musikken’ påpeger, at den skæve fordeling ligger i alle led i artisters udviklingskæde fra skolebænken til musikken ender på en streamingtjeneste. Det forhold har jo desværre også indflydelse på, hvad vi har af rekrutteringsgrundlag. Når vi modtager demoer på vores mail, er det 80 procent mænd. Vi har en platform, der hedder Spinnup, hvor artister kan uploade musik gratis, og der er det det samme billede. I den situation er det ikke gatekeepere, der sorterer nogen fra. Der mangler bare et større udbud«.
»Her er initiativet omkring scout-netværket meget konkret, for det foregår helt nede i vækstlaget, hvor det hele starter. Det kommer til at nytte noget, fordi det kommer til at udmønte sig i signinger og konkrete aftaler. Efterhånden er vi alle sammen enige om problemet. Nu skal vi ikke kun tale, men gøre. Det synes jeg, det nye initiativ gør. Derudover undersøger vi også muligheden for at lave nogle mere systematiske trainee-uddannelser, som hjælper grupper – som kvinder – der før har haft sværere ved at finde A&R-positioner inde hos os«.
Én af de ting, du fremhævede sidste år, var foredragsarrangementer. Har I haft nogle af dem?
»Vi har haft et foredrag med Emma Holten og temamøder i brancheregi med besøg af eksperter som Tess Thorsen og Cecilie Nørgaard. Det er der kommet mange gode idéer ud af. Én idé, jeg tror, vi arbejder videre med, kom ud af arrangementet med Emma Holten, hvor vi talte om at have et budget, der er øremærket til signinger, der bryder med stereotyper«.
»Normalt signer man ud fra genrer, eller ud fra om man tror, noget hitter. Men hvorfor ikke have en mini-diversitetspulje og se, hvad der kommer ud af det? Stereotyperne er jo i opbrud – I har for eksempel selv skrevet meget om Lil Nas X. Så hvorfor ikke sætte nogle midler af til den tanke og se, hvad der kommer ud af det?«
Jeres konkurrenter fra Sony har netop lanceret videoserien ‘Reallyd’, hvor 21 kvindelige artister taler ud om forskelsbehandling i musikbranchen og på den måde rykker debatten ud i det offentlige rum. Hvad tænker du om den type tiltag?
»I det offentlige rum er samtalen i fuld gang, og det er fedt. Og som bidrag til det er ‘Reallyd’-ideen virkelig god. Vi vil gå en lidt anden vej nu og prøve at have klare målsætninger. For eksempel i vores scout-program, hvor vi vil signe noget talent og forsøge at medvirke til udviklingen af de rollemodeller, som er så afgørende«.
Der var en form for opbrudsstemning, da vi talte sammen for et år siden. En følelse af, at sådan her kunne det ikke fortsætte. Er Universal – og musikbranchen – blevet et bedre sted for kvinder siden da?
»Det er et bedre sted at være i den forstand, at alle er blevet mere bevidste om problemet. For et par år siden kunne man ikke engang rigtig enes om, hvad problemet var. På den måde er det blevet bedre. Men der er lang vej endnu. Der mangler flere initiativer, og vi mangler at se effekten af dem. Vi skal nok vænne os til, at selve effekten – det, at man kan se flere kvinder på toppen af hitlisterne – kommer til at tage tid. Vi er alle sammen nogenlunde enige om retningen. Det er positivt. Men det er kun begyndelsen«.