NorthSide: Tobias Rahim er efterhånden mere gud end menneske
Den følsomme maskulinitet er blevet Tobias Rahims grundidentitet, men i det hele taget føler han bare meget.
Det gjorde han også under torsdagens koncert på NorthSide. Han var fandenivoldsk på ‘Alive, Alive, Alive’, der i Eskelunden var et hektisk eurodance-indslag. Han var vred på den rockede detour ‘Bums for eliten’. Og på ‘Feberdrømme Xx Dubai’ havde Rahim en konfronterende og aggressiv attitude, der klædte nummeret.
Under den veludførte og nærværende ‘Når mænd græder’ stillede han sig øverst på den trappetrinsagtige scenografi og spredte armene i sin gulddragt, mens bandet ulmede under ham. Inden den nye single ‘Orange’, der blev fremført som en snorlige akustisk popballade, sagde han, at det her år havde været »fucked up«.
Det er ikke altid nemt at være hele Danmarks pop-Jesus. For Tobias Rahim er efterhånden blevet mere gud end menneske. Han har så mange hits, at det føles, som om han har brugt snydekoder. Hver gang et nyt nummer begyndte, tænkte man: »Nå ja den her er også meget god«. Bortset lige fra den dugfriske ‘Vi 1’, som sikkert også bliver et hit.
‘Mucki Bar’ kom som koncertens bare andet nummer, og det virker jo vildt. Men når man har fem-seks numre, der er lige så store, gør det ikke så meget. Rahim er en (selv)sikker performer, der balancerer mellem et stramt koreograferet show og en dejlig løssluppenhed.
Alligevel gik der lidt tid, før vi kom helt op at støde. Og stedvist var det som at se en film, man har set før. Det siger jo noget om Rahims popularitet, at de fleste nok har hørt hans sange rigtig meget, og at bandet har spillet dem endnu mere. Man ventede lidt på noget nyt.
Netop derfor var aftenens bedste øjeblikke også de uventede, som da vi blev kørt over af den voldsomme, trancede ‘Toget’. Og som da Rahim inden ‘Kurder i København’ blev politisk og sagde, at »det bedste ved Danmark er, at man er fri«, hvorefter han i outroen opfordrede til kollektiv halay-folkedans.
Reggaeton-slaskeren ‘Op a væggen’ gik direkte over i et cover af Daddy Yankees ‘Gasolina’, der virkelig var benzin på det bål, der efterhånden var blevet tændt. Det var både sjovt, uventet og ret radikalt, men jo ikke ud af det blå taget i betragtning af Rahims historie med reggaeton-genren.
Her skete der noget særligt. Især de to sidste momenter fortæller om den dybde, Tobias Rahims pop også rummer. Han er mere end en hitmaskine. Han er en sammensat identitet med rødder i forskellige kulturer.
Ikke mindst er han fra Aarhus, hvilket han ikke lagde skjul på i løbet af koncerten. Derfor var det også ekstra forløsende, da den lokale dreng spillede sit største hit, der netop udspiller sig i byen. Normalt er det farligt med et cover af en sang så kendt som ‘Gasolina’, men når man hedder Tobias Rahim og har skrevet en sang som ‘Stor mand’, kan man gøre alt.
Koncerten lukkede med den håbefulde ‘Flyvende Faduma’. Den handler om at svæve i en luftballon, men Tobias Rahim kan vel snart ikke komme højere op.
Kort sagt:
Tobias Rahim er efterhånden mere gud end menneske, og hans koncert på NorthSide viste, at han kan fylde mere eller mindre en hel koncert med hits. Alligevel var koncerten mest spændende, når Tobias Rahim gjorde det uventede.