10. ‘Forklar ma’ (2016)
»Det’ først lige blevet interessant«, rapper Artigeardit på gennembrudstracket ‘Forklar ma’ fra debut-ep’en ‘Fristelse fordærver’. Og ja, hans karriere bliver endnu mere spændende herfra. Men Ardit viser om nogen format helt fra starten af karrieren.
Her er den unge rapper på vej ind i branchen, og han bruger dette nummer på at kigge sig omkring i en verden, hvor folk er mere interesserede i penge end i hinanden. Hvor han bare prøver at være Ardit, uden at der bliver givet plads til det.
Netop det personlige synspunkt gør ‘Forklar ma’ virkelig potent. I hænderne på de fleste ville sådan en samfundsskildring virke belærende og fordømmende. Men Ardit føler sig på intet tidspunkt hævet over materialismen – han føler sig betynget af den.
‘Forklar ma’ viste også tidligt, hvor begavet en performer Ardit er. Den helt underspillede levering i omkvædet lyder oprigtigt af modløshed, mens han på de markant hårdere vers lyder, som om han har blod på tanden.
9. ‘Ses senere’ (2018)
‘Forklar ma’ vidnede om, at Artigeardit var ukomfortabel i industrien allerede fra første skridt. Det skulle vise sig at blive endnu vildere i årene efter 2018, men udmattetheden på ‘Ses senere’ er til at tage og føle på.
Folk spiller søde som honning. Damerne venter i lobbyen. Fans prøver at filme ham til deres Insta-stories. Det er overvældende for den spirende rapper – sådan lyder det i hvert fald i versene, hvor instrumentationen er dunkel, og hvor Ardit er nødt til at tage piller for at kunne overskue det.
Samtidig prøver han at bilde sig selv ind, at det ikke er så slemt endda. Når Ardit i omkvædet erklærer, at han har det fornemt, lyder det mere, som om han prøver at overbevise sig selv end lytteren.
8. ‘Den værste’ (2020)
Det er et smukt paradoks: Artigeardit udnævner sig selv til at være den værste, og det gør os kun sikrere på, at han er en af de bedste.
Han kan ikke finde ud af fancy tøj, uden at det kikser i vasken. Han kan ikke finde ud af at møde op i studiet til tiden. Han kan ikke finde ud af at være en god kæreste. Og han skammer sig så ufatteligt meget. Selv skammen skammer han sig over. For burde han ikke tænke noget mere over, hvad han gør? Så ville han sikkert undgå at være sådan en klaphat.
Det er et nummer, der gør stort indtryk uden nogensinde at gøre et stort væsen af sig. Kun i små sekvenser hæver han tonelejet – og beatet er påfaldende tilbagelænet gennem størstedelen af spilletiden.
Ardit var allerede dansk hiphops mest selvforklejnende rapper inden ‘Den værste’. Men med dette tænksomme nummer blev selvpineriet både hjerteknusende og helende på én gang.
7. ‘Sidste gang’ (2023)
På ‘Sidste gang’ forsøger Ardit at gøre det, han allerede på ‘Den værste’ anerkendte, at han burde gøre: Nemlig at afvise sine værste impulser.
Disse impulser tager form af en lille djævel på Ardits skulder, og denne skikkelse bliver vækket til live ved at pitchshifte Ardits stemme et par trin ned. Herfra rapper djævlen frem og tilbage i dialog med Ardit og forsøger at fyre op for alle de dårlige undskyldninger.
Grebet er gammelt – den tydeligste parallel er Eminems 1999-klassiker ‘Guilty Conscience’ – men Ardit tager den skridtet videre. Man ender med oprigtigt at forstå, hvor fristende djævlen er. Og et kort øjeblik når man måske endda at overveje, om det reelt er en djævel, eller om det faktisk er en hjælpende stemme, der forsøger at få Ardit ud af sine problemer.
Men stemmen er kun ude på at få ham til at ignorere problemerne. Det er bare svært at opdage forskellen.
6. ‘Kom af sig selv’ (2020)
Artigeardit mestrer de alvorlige, tænksomme sange, men han mestrer også party-bangers. ‘Kom af sig selv’ er det bedste af begge verdener.
Det er en festsang, der får startet de vildeste moshpits til enhver koncert. Den har et omkvæd, der kan få selv den sløveste camp op i gear. Det er en så kortfattet, tætpakket bouillonterning, at man øjeblikkeligt føler sig draget mod repeat-knappen.
Men er festen i det hele taget fed? Ja, sangen er fed at feste til, men Ardit rapper jo vitterligt, at han ikke har lyst til at feste. Festen kom bare af sig selv, og så var han ude af stand til at handle rationelt. Alle de sure pligter bliver skubbet til side, og konsekvenserne bliver ignoreret.
Det er på én gang en feststarter og en kritik af selvsamme festkultur.
5. ‘Advokat’ (2021)
Et gennemgående tema i Artigeardits tekstunivers er, at han er et kæmpe fuckup, og det er der tilsyneladende ingen succes, der kan lave om på.
‘Advokat’ udpensler tragisk nok det modsatte – at han kun mister jordforbindelsen yderligere takket være al succesen. Man skal drikke sin drink, inden den bliver lunken. Man skal prioritere sine sessions over sine kære, selv hvis det ikke er en videre produktiv session.
Medmenneskeligt hensyn er tit en hindring for at komme frem i verden. Ardit oplever, at hans uopmærksomhed bliver behandlet som en decideret positiv ting. Dette nummer fra ‘Held og lykke med at komme hjem’ er en benhård skildring af en toksisk omverden, der får det værste frem i Ardit.
4. ‘Vildedage’ (2018)
På ‘Advokat’ er tragedien, at Ardit knap nok mærker konsekvenserne af sine egne handlinger. Men på titelnummeret fra ‘Vildedage’ var han stadig blot et spirende talent, der ikke havde adgang til bundløse mængder alkohol. Havde han for mange vilde dage i træk, måtte han betale prisen.
I en æra af dansk hiphop, hvor de største mainstreamstjerner pralede om sydlandsrejser og modetøj, var der her en ung fyr, der prøvede at efterleve en tilsvarende festlig livsstil, men måtte erkende, at han løb tør for penge den tredje dag i måneden.
Han festede ikke, fordi der var noget at fejre, men fordi det var nødvendigt for at kunne holde det hele ud. Og månedens efterfølgende 27 dage? Der må han døje med en tom konto.
3. ‘Værformig’ (2018)’
Noget af det mest interessante ved Artigeardit som rapper er hans evne til at tage stramme lyriske koncepter og presse masser af indhold ud af dem. Versene på ‘Værformig’ handler eksempelvis om en tur fra station til station i København og de tanker, der rumsterer, når han står og venter på S-toget.
Der er altid en dame eller en fest for enden af togrejsen. Han er det meste af tiden omgivet af folk, der vil være selskabelige. Men i ventepauserne mellem de møder føler han sig ufatteligt ensom. Folk er kun ude efter sex og fester. De er der aldrig, når det er svært for Ardit, konkluderer han i et af karrierens mest iørefaldende hooks.
Især tredje vers er skarpt. Ardit er til at starte med fuldt ud sikker på, at aftenen skal kulminere med at kaste en kvinde rundt i sengen. Men som han står og venter på C-linjen, må han konkludere, at det slet ikke er det, han har brug for. Han har ikke brug for endnu en overfladisk elskovsnat.
Han har bare brug for at sove og give sig selv lidt af den kærlighed, omverdenen ikke giver ham.
2. ‘Gothersgade’ (2019)
‘Gothersgade’ er peaket af Artigeardits coke-æra. Der bliver taget hvide streger på stribe, og til tider bliver det endda kombineret med lidt Xanax og lidt lattergas. Ardit kan tydeligt mærke, at det ikke er godt for ham. Men alligevel ender han altid med at falde tilbage i det.
Fristelser og deres konsekvenser er et tilbagevendende emne for Ardit, men sjældent har han solgt det så godt som på denne sang fra ‘Idiot’. I versene lyder han ude af kontrol. Som om han vitterligt ikke kan styre sig selv. Han rapper hårdere, end vi dengang vidste, han var i stand til. Som om han tripper på alle stofferne på én gang.
Samtidig lyder hans bekymringer værre end nogensinde. Han fremstår decideret paranoid. Desuden har han kløgtigt valgt at skrive et omkvæd, hvor fortælleren nægter at bebrejde sig selv. I stedet er det Satan, der lokker ham i fordærv, mens han efter eget udsagn prøver at løbe væk.
Mon ikke Ardit inderst inde godt ved, at han bare benægter sit eget ansvar?
1. ‘Tetovo’ (2023)
‘Tetovo’ er en af den slags sange, vi ikke vidste, Ardit havde i sig. En sang om hans identitet som dansker og som makedonisk albaner. Han rapper hele første vers uden trommer. Han synger omkvædet så forsigtigt, som om han knap nok kan overbevise sig selv om, at der venter en forløsning.
Ardit deler så sårbart ud af sig selv på dette højdepunkt fra ‘Længe leve’. Han fortæller om at blive diskrimineret af politiet. Han fortæller om at tage til Tetovo i Makedonien flere gange om året og at føle sig hjemme, mens han samtidig bliver påvirket af et kollektivt folketraume.
Han gengiver også en samtale mellem ham og produceren Anton Westerlin. Om hvordan deres fædre havde forskellige input til, hvordan sønnerne skulle bruge pengene fra deres musikalske succes. Anton kommer fra kår, hvor der er mulighed for at investere penge, men den tankegang har aldrig præget Ardit, hvilket sætter alle sangene om hårde fester i et nyt perspektiv.
Det føles ikke som et rapvers. Det føles som en sårbar samtale med en god ven, der har brug for, at du bare lytter. Det rimer bare tilfældigvis som det mest naturlige i verden.
‘Tetovo’ er et mesterstykke, der tydeligt viser, at Ardit er en af Danmarks allerbedste rappere.