UDGIVELSERNE, DER SMADREDE EN KARRIERE. Nogle gange kan en enkelt udgivelse spænde ben for en hel karriere, om det så drejer sig om et destruktivt diss-track eller bare et elendigt album. I denne serie dykker vi ned i en række af disse udgivelser.
Normalt handler denne artikelserie om udgivelser, der er flere år gamle. Det er jo trods alt oftest med tidens gang, at det bliver tydeligt, at et album eller en sang har skadet en musiker så meget, at man kan tale om, at udgivelsen har smadret en karriere.
Men denne gang gør vi en undtagelse. For Nicki Minajs nye single, ’Big Foot’, ligner allerede nu en sang, der kommer til at gøre skade på rapperens ry og eftermæle.
Ikke kun fordi den ellers så imponerende rapper og lyriker lyder som en skygge af sig selv på den decideret amatøragtige sang. Men fordi ‘Big Foot’ på groveste vis kaster efter alt at dømme substansløse anklager og usmagelige svinere afsted mod kollegaen Megan Thee Stallion.
Den er en uværdig cocktail af victim blaming, kropsudskamning, slut shaming og brutale personangreb.
Hvordan endte vi lige her?
Hvad gik forud for sangen?
Har Nicki Minaj sovet i weekenden? Det virker ikke sådan. For de seneste dage har hun fyret en strid strøm af i stigende grad aggressive anklager og angreb afsted mod Megan Thee Stallion via sine sociale medier.
Årsagen? Sangen ’Hiss’ af Megan Thee Stallion, der udkom i fredags.
På det nummer skyder Houston-rapperen tilbage mod (mestendels unavngivne) kritikere og modstandere. Især en på overfladen ret uskyldig linje er blevet tydet som en stikpille til Nicki Minaj.
»These hoes don’t be mad at Megan, these hoes mad at Megan’s Law«, rapper Megan Thee Stallion med henvisningen til en amerikansk lov, der kræver, at myndighederne skal dele information om sexforbrydere med offentligheden.
Hvad har det med Nicki Minaj at gøre? Hendes ægtemand er dømt sexforbryder. I 1995 blev Kenneth Petty dømt skyldig for voldtægt af en 16-årig og dømt til fire års fængsel.
Det er den sag, Megan Thee Stallion – tilsyneladende – refererer til, og det har udløst et flere dage langt vredesanfald fra Nicki Minaj. Hun har blandt andet streamet live på Instagram i et tonefald, der skifter fra freestyle-rap til en uhyggelig gyserhvisken til verbale overfusninger.
»Ingen mand kommer nogensinde til at fucking elske dig, og du lyver om din fucking døde mor«, lyder det et sted, og den type citater er der mange af.
Nicki Minaj har også postet flere længere overfusninger på X (tidligere Twitter), hvor hun blandt andet hævder, at Megan Thee Stallion har løjet om, at Tory Lanez skød hende i fødderne, selvom Lanez blev kendt skyldig i 2022. Hun håner også Megan Thee Stallions fødder.
Nu har hun altså fulgt op med et nummer, der lyder som de seneste dagens rædsel kondenseret til én sang.
Hvorfor er sangen så ødelæggende?
’Big Foot’ lyder ikke som et musiknummer, men som en samling usammenhængende tweets over et billigt beat. Der er noget næsten Donald Trump-agtigt over blandingen af falske fakta, ondsindede fornærmelser og utilsløret vrede.
Halvvejs igennem sangen er det, som om Nicki Minaj mister kontrollen over sin egen stemme. I stedet begynder hun at flakke over i karikerede accenter, der lyder som parodier på de personaer, hun før skabte så helstøbt. Til sidst hvisker Minaj om Megan Thee Stallions afdøde mor, mens hun lyder en smule som noget fra en B-film-gyser.
Det værste er dog ikke sangens ringe kvalitet, men dens ubehaglige indhold.
Nicki Minaj anklager Megan Thee Stallion for at have sex med sin afdøde mors mand, og hun kalder hende en »whore«, der har sex med sine producere og ghostwritere. Hun gentager også påstandene om, at hun har løjet om, at Tory Lanez skød hende.
Nicki Minaj allierer sig dermed med alle de sexistiske fordomme, der påstår, at kvinder ikke kan rappe uden mænd, der hjælper dem – og hun reproducerer de misogyne konspirationsteoretikere, der hævder, at Megan Thee Stallion selv er skyld i, at hun blev skudt.
En af hiphophistoriens mest markante kvindelige stemmer er dermed reduceret til at bruge sin yngre kollegas køn mod hende. Minaj lyder ikke kun som en kunstner, der har mistet sine engang så imponerende kræfter, hun lyder, som om hendes moralske kompas er slået helt ud af kurs.
Hvad kommer sangen til at betyde?
’Big Foot’ udkommer på et tidspunkt, hvor Nicki Minajs karriere et gået ned ad bakke i årevis.
Allerede da hun i 2019 spillede en (ikke synderligt velbesøgt) koncert i Royal Arena, skrev vi, at hun var i »i sit livs krise« grundet en række mislykkede singler, aflyste shows og et internet-meltdown, der bød på mobning af mere eller mindre alle, der kritiserede hende.
Siden er krisen kun blevet dybere. Men dette nye angreb, der er indkapslet for evigt i sangen ’Big Foot’, er så giftig og ondsindet, at skaden kan ødelægge ikke bare hendes nuværende status på musikscenen, men også hendes eftermæle.
Nicki Minaj har egentlig skabt en exceptionel karriere og sat et gigantisk (big foot-stort?) fodspor i musikhistorien. I en tid, hvor hiphopscenen var mandsdomineret som aldrig før, viste hun, at kvindelige rappere kunne nå helt til tops. Hun har skabt store sange, vigtige album og hiphophistoriens måske bedste gæstevers.
Når man taler om kønsmæssig skrævvridning på musikscenen, drømmer man tit om mere repræsentation. Om kvindelige rollemodeller, der viser, hvad der er muligt.
Nick Minaj var den rollemodel. Både i USA, hvor kvindelige rappere siden er piblet frem over alt, og hvor de nu sætter dagsordenen. Men også i Danmark, hvor Tessa har udtalt, at det var Nicki Minaj, der inspirerede hende til musikkarrieren.
Det er den status som pioner og rollemodel, hun sætter på spil. Nicki Minaj risikerer at smadre sit eftermæle, hvis hun fortsætter på den sti, hun er på vej ned ad nu.
Tidligere artikler i serien ‘Udgivelserne, der smadrede en karriere’:
Med ’The Big Day’ gik Chance the Rapper fra at være ’den nye Kanye’ til ugens joke
‘Whole Lotta Red’: Sådan blev Playboi Cartis punkrap-mareridt en kultklassiker på bare to år
‘Call Me Maybe’ brændemærkede Carly Rae Jepsen som evigt one hit wonder – men hun er så meget mere
Hvem havde troet, at Drake kunne ødelægge en karriere med en enkelt sang?
’The Story of Adidon’: Drake var flyvende – lige indtil Pusha T fandt haglgeværet frem
Det var meningen, Chief Keef skulle være den nye 50 Cent – indtil ‘Bang, Pt. 2’ smadrede alt
Arcade Fire var indierockens frelsere – lige indtil det gammelmandssure ‘Everything Now’