De 10 største skuffelser fra musikverdenen i 2024

Fra katastrofale koncerter til pinlige popstjerner. Her er nogle af de øjeblikke, vi godt kunne have undværet i året, der gik.
De 10 største skuffelser fra musikverdenen i 2024
Ice Spice på Roskilde Festival. (Foto: Thomas Rasmussen/Soundvenue)

Ice Spice og Sexyy Red på Orange Scene

Det var en superdårlig idé på papiret. Og det var en superdårlig idé i virkeligheden.

De unge rappere Ice Spice og Sexyy Red havde begge deres store gennembrud i 2023, hvor de gik fra at være totalt ukendte til at blive globale stjerner. Men med deres begrænsede liveerfaring og mikroskopiske musikkatalog virkede de ikke som artister, der var klar til Orange Scene.

Det var de så virkelig heller ikke.

Ice Spice spillede et skandaløst kort show, der aldrig fangede plænen foran festivalens største scene, og der var meget tom plads foran Sexyy Reds rodede show, hvor hun råbte om kap med sin egen hypeman.

Fremtiden må vise, om vi skal vænne os til at se så uprøvede navne på Orange Scene i fremtiden. Hvis 2024 var en slags test, fejlede den.

Justin Timberlake. (Foto: Charlotte Rutherford)

Popstjernernes pinlige comebacks

»Det har været et hårdt år for aldrende popstjerner«, skrev vi tidligere i år. Det var en underdrivelse. Det har nærmere været katastrofalt.

Timberlakes mugshot efter en gang spirituskørsel har fået mere opmærksomhed end hans musikalbum. Jennifer Lopez lavede et helt album om sit ægteskab med Ben Affleck, hvorefter ægteskabet forliste. Katy Perry … ja, hvor skal vi overhovedet starte med popsangeren, der efterhånden er synonym med store comeback-flop?

Vi kan kun håbe, vi bliver forskånet for flere af den type comebacks næste år efter denne kavalkade af skræmmeeksempler.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Playboy Carti-albummet, der aldrig kom

Alt var linet op for Playboi Carti i år.

De seneste år er rapperens kultfanbase vokset og vokset, hans vampyr-æstetik har været voldsomt stilskabende, og hans forrige udgivelse, ‘Whole Lotta Red’, er et af 2020’ernes mest indflydelsesrige hiphopalbum.

Hypegryden kogte over, da Playboi Carti udgav en stribe sange i starten af året. Mainstream-features hos Travis Scott og Camila Cabello bidrog yderligere til hans momentum. Det virkede, som om vi endelig ville få albummet ‘Music’.

Og så … ingenting.

Snydt igen af manden, der har gjort det til en kunstform at fucke med sine fans.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Lil Uzi Vert-albummet, der faktisk kom

Fra et album, der skuffede ved sit fravær, til et, der skuffede ved sin eksistens.

Vi kastede de maksimale seks stjerner efter Lil Uzi Verts ‘Eternal Atake’ fra 2020, der viste en rapper, der skubbede til grænserne for, hvordan hitlistehiphop kunne lyde. Philadelphia-rapperen var på toppen af sin skaberkraft. I år kom så ‘Eternal Atake 2’. Og det var en gigantisk fuser.

‘Eternal Atake 2’ er lige så forudsigeligt som originalen var nytænkende, og blev utrolig hurtigt glemt af de fleste hiphopfans. Vi forventer mere af den ellers så innovative artist.

Ida Laurberg. (Foto: Jeppe Klausen.)

Kønsubalancen på musikscenen

Det er nedslående, at de fleste undersøgelser og statistikker – selv i en tid, hvor der er uset fokus på kønsbalance i musikscenen – viser, at det går meget sløvt for udviklingen mod mere ligestilling.

I år kunne Koda fortælle, at kun 10% af de penge, organisationen udbetaler, går til kvindelige musikskabere. Ser man på eksempelvis streaming, er det kun 9% af den samlede udbetaling, der går til kvinder.

Der er tydeligvis meget arbejde endnu.

Publikum til Fred Again.. på Syd For Solen. (Foto: Christian Falck Wolff/Soundvenue)

Syd For Solen sejlede

Hvordan kunne det ske igen?

Syd For Solen har før haft store problemer med organisation og infrastruktur omkring festivalen, men med flytningen fra Søndermarken til Valbyparken skulle alt blive bedre.

Det gjorde det ikke. Tværtimod. Soundvenues udsendte kaldte festivalens første dag for »et organisatorisk mareridt«, og rapporterede følgende:

»Næsten hele koncerter blev tilbragt i køer til ølteltene eller i køer til de få toiletvogne, som gradvist bukkede under for presset og begyndte at løbe over«.

Det er simpelthen nødt til at blive bedre næste år.

Tessa til ‘Dansk hip hop 40 år’. (Foto: Christian Falck Wolff/Soundvenue)

Dansk hiphops 40-års fødselsdag

Alle kender mareridtsscenen, hvor man holder fødselsdagsfest, og ingen dukker op. Så sidder man der alene, og ser årets største dag bliver til den værste.

Hvem havde troet, at den oplevelse skulle ske for … dansk hiphop.

Genrens fødselsdag skulle fejres i Forum i efteråret, og en imponerende lang liste af rappere havde meldt deres ankomst. Mindre imponerende var det dog, at de største stjerner blev væk.

Kidd, Kesi, Gilli, Benny Jamz og Johnson var blandt navnene, der ikke kom, selvom de stod på plakaten. Det betød, at koncerten pludselig stod uden nogle af sine vigtigste stjerner. Og det føltes altså lidt som en trist fødselsdagsfest, hvor de vigtigste gæster ikke dukkede op.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

J. Coles beef-håndtering

Vi kunne have talt om Drake, der selvfølgelig skuffede fælt i sin præstation i beefen mod Kendrick Lamar. For anden gang efter sin fejde med Pusha T blev han tværet ud af en rapkollega. Ikke godt.

Men den største skuffelse var J. Cole, der startede hele virakken ved at erklære, at han selv, Kendrick og Drake var The Big Three, men som stak halen mellem benene, så snart beefen begyndte at blive varm.

Han nåede lige at udgive en meget halvhjertet diss-sang, så undskyldte han for den, og – antager vi – gemte sig under sengen indtil det hele blæste over. På den måde kan man også diskvalificere sig selv fra enhver snak om at være med i nogen såkaldt Big Three.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Kanye Wests to ‘Vultures’-album

Vi havde ikke de højeste forventninger til Kanye West, så på den måde er det ret imponerende, at han alligevel kunne skuffe i 2024.

Først med albummet ‘Vultures’, der rent musikalsk faktisk ikke var det værste, og som inkluderede storhittet ‘Carnival’, men som på et dybere plan skuffede ved sin totale mangel på selverkendelse efter erklæringer om antisemitisme og Hitler-sympati. Ingen har brug for, at Kanye spiller offerkortet og sender shoutouts til R. Kelly og Bill Cosby.

Musikalsk pegede pilen også hurtigt nedad, da rapperen udgav det ufærdige, uinspirerede ‘Vultures 2’. Det var karrierens klart værste udgivelse.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Nicki Minajs uværdige Megan Thee Stallion-diss

Nicki Minaj har banet vejen for de mange kvindelige rappere, der de seneste år har haft succes på den amerikanske hiphopscene. Så det er trist, at hun den seneste tid ikke bare har haft en kunstnerisk deroute som albumartist og livenavn, men også rent menneskeligt har vist sig at have nogle ubehaglige træk.

I år nåede hendes adfærd et nyt lavpunkt, da hun angreb Megan Thee Stallion på den næsten komisk dårlige ‘Big Foot’, der, som vi skrev ved sangens udgivelse, var »en uværdig cocktail af victim blaming, kropsudskamning, slut shaming og brutale personangreb«.

Nicki Minaj kaldte blandt andet rapkollegaen for »luder«, og hånede hende for episoden, hvor hun blev skudt i fødderne af Tory Lanez. Med sange som denne risikerer Nicki Minaj at smadre sit eftermæle.

Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af