El Perro Del Mar

Der er sket meget med lydbilledet siden den svenske sangfugl med de store, melankolske Twiggy-øjne, Sarah Assbring, debuterede i 2006 under sit spanske alias. Fra akustiske guitarklimpren og tindrende, nedbarberede klaverballader til moderne elektronik i form af klubbede house-beats, tunge basgange og en forkærlighed for synthezisere.

På ‘Pale Fire’ er der flere eksempler på den kluborienterede lyd, som sangerinden med den sarte vokal for alvor legede med på ‘Love Is Not Pop’-ep’en fra 2009. Eksempelvis den uptempoede synthbasker ‘Home is to Feel Like That’ og den mørkt pulserende og tungt insisterende ‘To the Beat of a Dying World’.

Læs anmeldelse: El Perro Del Mar ‘Love Is Not Pop’

Men numre som singleforløberen ‘Walk on By’, der i øvrigt i dén grad vækker genklang til Adamski & Seals 90’er-hit ‘Killer’, flyder desværre ud i søvndyssende flødepop uden inderlighed. Og dét til trods for, at Assbring ellers synger om at gå gennem tilværelsen med ensomheden som sin bedste ven, mens samples af Massive Attacks ligeså mismodige ‘Unfinished Sympathy’ spøger i lydkulissen.

Måske er det fordi Assbring ikke længere er helt så sårbar og ulykkelig, som hun var engang? Eller måske er det trættende konstant at krænge ens inderste sorger ud? I hvert fald virker sangene ikke helt så godt som før og de overraskende anonyme og lettere følelsesblottede popnumre er desværre langt i overtal. Inderligheden er ligesom falmet væk i oceanerne af synth og beats. Derfor får albummet aldrig rigtig bevæget sig ind under huden på én og ender lidt som en afbleget omgang.

El Perro Del Mar. 'Pale Fire'. Album. Ingrid.