’Homecoming’: Podcastserie med Oscar Isaac og Catherine Keener lever op til hypen

’Homecoming’: Podcastserie med Oscar Isaac og Catherine Keener lever op til hypen
Oscar Isaac
Foto: Kevin Winter/Getty Images
5 6
Podcastserie
Forfatter

Eli Horowitz

Medvirkende

Catherine Keener, Oscar Isaacs, David Schwimmer

Spilletid

Seks afsnit á 15-35 min.

Premiere

Kan høres via iTunes eller andre podcast-apps

Siden første sæson af podcast-successen ‘Serial’ brød lydmuren, har true crime-genren for alvor manifesteret sig i det auditive landskab af titler, der leger med grænsedragningerne mellem fiktion og fakta.

‘Homecoming’ er en af den type titler. En psykologisk thriller formidlet i en så dokumentarisk fortællestil, at det føles næsten intimiderende intimt at lytte med. To af Hollywoods mest forførende stemmer, Catherine Keener og Oscar Isaac, formidler hovedrollerne i denne helt nye podcast, hvis første sæson udfordrer øregangen med et eklatant godt lyddesign og manus, og som allerede er ved at blive bearbejdet til tv-serie.

‘Homecoming’ handler om Heidi Bergman (Cathrine Keener), der arbejder som sagsbehandler i den amerikanske regerings pilotprojekt The Homecoming Initiative, der handler om at reintegrere hjemkomne soldater.

Efter et par interviews med en af hendes klienter, den tidligere soldat Walter Cruz (Oscar Isaac), begynder Bergman at stille spørgsmålstegn ved projektets metoder og mission. Hun deler sin undren med sin chef Colin Belfast (David Schwimmer), men denne er mistænkeligt modarbejdende. Herfra bliver man mødt af en sæson, der rejser flere spørgsmål end svar, hvilket dog også kendetegner den ikke-lineære struktur i ‘Homecoming’s fortælling: Spring i tid, spring i karakterudvikling, plotgentagelser, plotmangler.

Langsomt og cirkulært placerer ‘Homecoming’ dig i en position, hvor det bliver op til dig at samle lydbidderne, puslespilsbrikkerne, for at blive klogere på, hvad der er op og ned. Præmissen for Bergmans arbejde gør, at ‘Homecoming’ er næsten udelukkende dialogbaseret. Bergmans primære opgave er at interviewe soldater, og hendes chef er aldrig på kontoret.

Det bliver således et patchwork af telefonsamtaler og interviewsessions, der skaber fortællingen, og her kommer fluen-på-væggen-metaforen virkelig til sin ret, for manden bag lyddesignet i ’Homecoming’ er Mark Phillips fra ‘Serial’, og så har du måske en fornemmelse af den subtilt detaljerede reallyd, der fylder universet, og som du også kan finde i andre, aktuelle podcasts som ’Limetown’: Upoleret baggrundsstøj, dårlige telefonforbindelser, afbrydelser, afspilninger af lydoptagelser midt i en telefonsamtale.

Særligt telefonsamtalerne mellem Bergman og hendes chef er sublime (og humoristiske), fordi chefen altid er på farten, for eksempel på vej mod et fly i en overfyldt lufthavn. Her bliver hans forhindringsløb mod gaten nærmest en kakofonisk symfoni.

Selve skaberen bag ‘Homecoming’, Eli Horowitz, beskriver seriens særlige stil som »unedited, found audio«, og den betegnelse indrammer meget fint oplevelsen af et manus, der i nogle tilfælde består af så arbitrære replikudvekslinger, at man føler sig som en middagsgæst i en tidlig Woody Allen-film. »Det er den trivielle ingenting, som skubber scenerne frem og belyser karaktererne«, forklarer Horowitz om ‘Homecoming’.

For lytteren kan det have den udfordring, at man savner god, gammeldags fremdrift fra tid til anden. Som om holdet bag serien fortaber sig i begejstringen over det konceptuelle lyddesign og giver pokker i en stram spændingskurves underholdningsværdi.

Men det handler nok mere om at vænne sig til formen, for hvert afsnit byder på små, fine cliffhangers, og det er svært ikke at glæde sig over den umiddelbarhed, der præger ‘Homecoming’. Kombineret med et overskud af lydspor, der forstærker den tredimensionelle rumlighed, et fantastisk cast og en stemning af konspiratorisk forfølgelsesvanvid er ‘Homecoming’ endnu en god audiogave til afspilleren.


Kort sagt:
Podcastserien ‘Homecoming’ handler om sagsbehandleren Heidi Bergman (Catherine Keener), der arbejder på et pilotprojekt kommissioneret af den amerikanske regering, og hvis erklærede mål er at reintegrere tidligere soldater i samfundet. Fortællingen henter sin inspiration fra psykologisk thriller og observerende dokumentarisme og leverer et stærkt cast, imponerende lyddesign og et troværdigt manus.

Anmeldt på baggrund af de seks første afsnit.