Hymns From Nineveh – behagelig og begejstret middagsmesse

Jonas Petersen leverede slagkraftige og inderlige liveversioner af sine salmer på Roskilde.

»Hvor er han sød«, lød det gentagne gange bag min ryg under koncerten med det kristne poporkester Hymns From Nineveh lørdag formiddag. Og Jonas H. Petersen tog sig da også knuselskelig ud, da han storsmilende og rundkindet, klædt i frynsevest, sang og spillede sig igennem et overbevisende set af smukke salmer, der bevægede sig i spekret mellem det afdæmpet inderlige og det slagkraftigt begejstrede.

Kristen popmusik med nik til både Kingos salmetradition og Cohens tidlige symbolladede materiale kan umiddelbart være svært at gøre sexet, ikke mindst i en Roskilde-kontekst, men den artigt fremtrædende Petersen og hans langhårede, pandebåndsbærende hær af musikere spillede og sang, så selv de mest hårdnakkede, nihilistiske festivalgæster burde have haft svært ved ikke at overgive sig til bandets både favnende og facetterede lyd.

Fra den profetiske ’I Saw These Things Happening’ hen over den stampende og guitarstøjende ’Far Away From Eden’ demonstrerede bandet slagkraftigt samspil, hvor bassen fik lov at ulme, og trommerne til at tordne, imens nuancerne i keyboardfladerne og Petersens fintfølende vokal stadig strålede klart.

Hymns From Nineveh leverede sidst i settet en bastung version af ’I Saw Ashes Where You Once Lay’, hvor Petersens vokalpræstation skar igennem med en inderlighed, som forsøgte han at synge en mistet elsket tilbage fra de døde, og sammen med bandets vel nok største hit ’A Kid On the Beach’ satte nummeret punktum for en behagelig middagsmesse.

Se alle vores anmeldelser fra Roskilde Festival HER.

Koncert. Koncert Hymns From NinevehRoskilde FestivalAvalon
Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af