Haven Festival afslører ti nye navne – bl.a. de elektroniske pionerer Kraftwerk

Haven Festival afslører ti nye navne – bl.a. de elektroniske pionerer Kraftwerk
Foto: Mike Coppola/Getty Images

Haven annoncerede for to måneder siden de første 12 navne til 2018-plakaten, men siden da har der ikke været meget nyt fra den unge københavnske festival. I dag har de dog brudt tavsheden og tilføjet yderligere ti navne til årets lineup.

Dagens annonceringer:
Kraftwerk
Den Sorte Skole x Haven
Dirty Projectors
Jlin
Káryyn
Katinka
Liima
Phoebe Bridgers
Selma Judith
Serpentwithfeet

Det helt store navn i bandpakken er naturligvis tyske Kraftwerk. Sidst den banebrydende elektroniske gruppe var i Danmark med deres visuelt betagende 3D-koncerter var i 2013 med otte optrædener i DR Koncertsalen, hvor de til hver koncert spillede et af deres studiealbum fra start til slut. Gruppen har før vist, at de også kan skabe magi i festivalsammenhænge, blandt andet med en mageløs koncert på Roskilde Festival i 2013.

Et andet højdepunkt i den elektroniske ende er Den Sorte Skole. Gruppen vandt i november Kronprinsparrets Kulturpris, og i sommer gav de en storstilet triumf af en koncert på Roskilde Festival. Haven-koncerten bliver duoens eneste danske festivalkoncert denne sommer, og settet vil blive skabt særligt til Haven.

Som om, den elektroniske del af programmet i sig selv ikke var spændende nok med disse to, har Haven også annonceret den spændende footwork-producer Jlin, der sidste år gav koncert på Distortion Ø. Hendes hektiske rytmer udfordrer konventioner for vanlige ideer om taktart eller melodi, men musikken formår stadig at være oplagt at danse til. Sidste år udkom det roste ‘Black Origami’-album.

Nuvel, der er også andre guldkorn på programmet end elektronisk musik. Den progressive artpopgruppe Dirty Projectors giver deres første koncert i Europa siden 2012, og hvis du var fan af Bon Ivers smukke, helstøbte koncert på Haven sidste år, er der grund til at give Phoebe Bridgers en chance. Hendes folkede og personlige fortællinger læner sig lidt op af tidlig Bon Iver, men sangskrivningen på sidste års debutalbum ’Stranger in the Alps’ er stærk nok til at stå på egne ben.

Læs også: Kraftwerk: Tre måder hvorpå pionererne har ændret populærmusikken