Tvillingerne i Ibeyi spænder over tre kontinenter og tidsaldre på deres debutalbum
Der er en gennemgående dobbelthed i Ibeyis udtryk – og ikke kun fordi duoens navn betyder ’tvillinger’ på yoruba. Sproget stammer fra det nuværende Nigeria og Benin, og de to søstre Lisa-Kaindé og Naomi har fået adkomst til det igennem deres venezuelanske mor og cubanske far, den berømte percussionist Angá Díaz, der, ligesom mange andre latinamerikanere, er efterkommere af slaver fra Vestafrika.
På den måde lever de Paris-residerende søstre i en form for dobbelt diaspora, der spænder over tre kontinenter og tidsaldre, hvilket også reflekteres i deres musik. Udover yoruba synger søstrene således på spansk, fransk og engelsk og trækker på Babatunde Olatunji, Buena Vista Social Club og Nina Simone med samme selvfølgelighed som Björk, CocoRosie og Zap Mama.
Men dobbeltheden er også komplementær, og i modsætning til de nævnte navne er Ibeyis lyd langt mere minimal. Hvor Naomi er impulsiv og energisk, er Lisa-Kaindé introvert og indsigtsfuld, og måske er det kombinationen, som gør deres musik. Det høres eksempelvis på ’Behind the Curtain’, der ømt starter i det fjerne, men efterhånden bygger sig op til en rytmisk messen og demonstrerer duoens spændvidde.
Men udover deres stemmer – og ikke mindst harmoniseringen af dem – er det så som så med hvilke virkemidler, de to søstre gør brug af, og ofte begrænser det sig til bas, piano og percussion. I tillæg til den spirituelle musiktraditions repetitive figurer bliver det derfor også en anelse trivielt i længden, og man kunne håbe, at de havde turdet afvige mere herfra, som på den næsten Cat Power-lydende ’Stranger/Lover’, der sigende nok er pladens mest uptempo nummer.