I lørdags lavede ‘Saturday Night Live’-komikeren Pete Davidson en parodi på en Drake-sang. Både nummeret og videoen er sådan set rammende nok. Davidson synger om sin eks i omkvædet, kopierer canadierens fraseringer, og han har også ramt Drakes nyfundne kærlighed til hårde looks ved at iføre sig en North Face-jakke.
Men alligevel er det som om, noget ikke helt klikker.
Først troede jeg, det var fordi, alle jo har gjort nar af Drake i årevis, og at det derfor er blevet lidt af en kliché at drille ham. Men da jeg efterfølgende genså Drakes egen musikvideo til singlen ’Toosie Slide’ (der netop er gået nummer et i USA), indså jeg, hvorfor Davidsons parodi føltes ligegyldig.
Det var fordi, Drake jo allerede er blevet en parodi på Drake.
Det er i dén grad indforstået, at rapperen er med på joken, når han griber sig i skridtet i bedste Michael Jackson-stil og samtidig ifører sig elefanthue og hård attitude på trods af, at sangen er lavet til platformen TikTok, der langt hen af vejen er befolket af børn.
Det ligner en hjemmelavet version af MTV Cribs, hvor Drake er klædt ud som UK-rapper, mens han prøver at inspirere viralt content.
Det er alt for kalkuleret og en smule goofy. Det er for meget. Alle de ting ved Drake godt, men han gør det alligevel. Han ved, vi griner af ham, men fordi han griner med – og owner joken – får han styringen over den.
Eller sagt med andre ord: Drake performer allerede en karikeret version af Drake. Og når originalen parodierer sig selv, er det selvfølgelig langt mere interessant, end når Pete Davidson gør det.
Dén evne til at være memet og styre fortællingen har været en essentiel del af de seneste års Drake. Tænk på dengang, han mobiliserede memets magt i sin beef mod Meek Mill. Eller Drakes fejde med Pusha-T, hvor han brugte lige så meget krudt på at skabe godt internetindhold som på at skrive stærke disses.
Drake har vist sig at være lidt af en internet-mastermind, der forstår, hvordan aktuelle emner skaber memes og hype – og hvordan han skal positionere sig for at få mest muligt ud af det. Det er dén sensibilitet, der har gjort, at han nu er hoppet på TikTok-bølgen med ’Toosie Slide’ – og at han har skabt en video, der er mere ligner en Drake-parodi end en Drake-video.
Det er samtidig videoens tætte positionering til parodien, der gør, at man ikke kan lade være med at tænke på ’Hotline Bling’, der stadig er meme-videoen over dem alle. Det var her, Drake for første gang sagde fuck it og bare performede den mest goofy version af sig selv.
Det var her, Drake fandt ud af, han ikke tog skade af at tage pis på sig selv – men at det faktisk gavnede ham. Det er dén tankegang, der har ført til ting som Michael Jackson-dansemovet i ’Toosie Slide’-videoen.
Der er dog nogle store forskelle mellem ’Hotline Bling’ og ’Toosie Slide’. For førstnævnte var et henkastet remake af et eksisterende hit (‘Cha Cha’ af DRAM), som Drake smed på Soundcloud uden så mange bagtanker. Det var en udgivelsesteknik, rapperen brugte ofte dengang, og de her løse sange havde det med at kravle op ad hitlisterne ad bagveje – tænk bare på bangeren ’0 To 100’.
Men der var mindst lige så mange sange, som ikke blev til store hits. Udgivelsesprocessen var på den måde en form for kreativ leg uden for albummets mere strømlinede udgivelsesformat, og det gav plads til forskelligartede sange som netop ’Hotline Bling’.
Senere, da sangen på lidt tilfældig vis blev et hit, lavede Drake en musikvideo, der udnyttede hitpotentialet maksimalt. Men det hele føltes organisk. I første omgang virkede ’Hotline Bling’ virkelig som en løs sang, Drake bare ville dele med verden.
Alt ved ’Toosie Slide’ føles derimod kalkuleret – fra det tidlige leak på TikTok til det uambitiøse omkvæd til indforståetheden, der gennemsyrer det hele. Sangen føles ikke som et resultat af en kreativ process, men som et beregnende forsøg på at vinde et nyt marked.
Der er blevet skrevet meget om Drakes trendrytteri og hans evne til at spotte hypede lyde og rappere tidligt, men ’Toosie Slide’ inkorporerer ingen nye musikalske strømninger. Det er snarere et knæfald for en social platform, der snildt kunne være udtænkt af ethvert pladeselskab. Det føles for nemt. Og det føles uambitiøst. Det her må være den mest halvhjertede Drake-single nogensinde.
Når alt det er sagt, er ’Toosie Slide’ ikke en forfærdelig sang. Den er bare en forglemmelig sang. Hvilket måske også er okay – alle numre behøver jo ikke være klassikere. Og ’Toosie Slide’ opfylder jo sin funktion. Den er noget, man kan lave en TikTok-dans til, mens man røvkeder sig gennem karantænen.
Problemet er bare, at Drake plejede at sigte højere end det. For én ting er at være med på joken. Noget andet er at være synonym med den. Og ’Toosie Slide’ lyder vitterligt som en sang, Pete Davidson kunne have lavet.