TRACK REVIEW. Mere end tre år.
Så længe har fans måttet vente på Emma Sehested Høegs nye single, der første gang så dagens lys i efteråret 2020 som en del af hendes prisbelønnede How to Kill a Dog-teaterforestilling ’Lolita for altid’.
Siden da har hypen omkring ’Aldrig helt nok’ været enorm. Ikke mindst til Høegs koncerter, hvor sangen i årevis har været et højdepunkt.
Nu er den endelig ude. Og lad det være sagt med det samme, at den har været ventetiden værd.
Der er altid sjovt, når sange bliver fanfavoritter, før de er udkommet. De kan få deres eget liv, netop fordi man ikke kan høre dem nogen steder.
Vi så noget lignende, da Guldimunds ‘Halskæde’ sidste år blæste publikum bagover på Roskilde Festival. Hvorefter hypen omkring sangen blev større og større, indtil han spillede den til P3 Guld og til sidst endelig udgav den.
Men ‘Aldrig helt nok’ er ikke kun spændende, fordi den har været længe undervejs. Den er også spændende, fordi Høeg synger på dansk.
Mere ægte
Lad os for en god ordens skyld lige understrege, at det her ikke er første gang, Høeg udgiver musik på sit modersmål.
Da hun sidste år ep-debuterede med første halvdel af debutalbummet ‘Dame Dearest’ (et halvbum?), var afslutningsnummeret nemlig en blid, lille sag ved navn ‘Øjeblik’.
Lukkeren skiller sig en del ud på ep’en. Ikke kun fordi den Vokalensemblet Vigdis-assisterede skæring er mere skrøbelig end de ellers så varmblodede soulpop-sange, Høeg i sin tid kickstartede sin musikkarriere med.
Men også fordi ‘Øjeblik’ er det eneste danske nummer på en ellers udelukkende engelsksproget udgivelse.
I mine ører er det den bedste sang på ep’en, og det skyldes især, at det danske sprog ligger rigtig godt i munden på Høeg. Hendes forførende, lyse stemme er som skabt til at stille spørgsmål som »Ku’ vi bare et øjeblik / forstene, gå i stå?«.
Dertil kommer det faktum, at det bare føles mere ægte, når Høeg synger på dansk.
Hendes retropoppede musikprojekt har, måske ikke overraskende, karakter af skuespil, og i begyndelsen udgav hun da også sine sange under alter egoet Dame Dearest.
På ‘Dame Dearest (Pilot)’, som ep’en hedder, føles ‘Øjeblik’ som det, ja, øjeblik, hvor Høeg smider parykken. Hvor hun ikke længere spiller en rolle, men bare er sig selv.
Og nu har hun gjort det igen.
Hvis ikke hende, så hvem?
‘Aldrig helt nok’ har mange af de samme ting kørende for sig som ‘Øjeblik’.
Den nye single er godt nok mere upbeat, og især den funkede rytmeguitar emmer af liv og spilleglæde. Til sidst skifter sangen toneart igen og igen. Det er alt for meget på den gode måde. Ren musical.
Men endnu engang er det Høegs charmerende brug af det danske sprog, der løber med opmærksomheden.
»Nu står jeg her og danser nøgen på en bar igen«, lyder eksempelvis det vidunderlige omkvæd. Hvem skulle nogensinde synge det på dansk, hvis det ikke skulle være hende?
Måske føles ’Aldrig helt nok’ ikke helt lige så ægte som ’Øjeblik’ – den er trods alt skrevet til en teaterforestilling – men det virker stadig autentisk. Som om den kommer fra Emma Sehested Høeg og ikke Dame Dearest.
Det er ikke svært at høre, hvorfor sangen allerede er blevet et livehit. Eller hvorfor fans af multikunstneren har sukket efter en studieversion i årevis.
I øvrigt landede ‘Aldrig helt nok’ sjovt nok samme dag, som rapperen Noah Carter udgav sin første dansksprogede single. Det kom der også noget rigtig godt ud af.
»Noah Carters personlighed skinner igennem fra første strofe på en måde, den bare ikke altid gør på engelsk«, som Soundvenues Kristian Karl formulerede det.
På samme måde har Ida Laurberg ganske velfortjent scoret hit efter hit, siden hun i slutningen af 2022 udskiftede sin engelsksprogede emopop med finurlige sange på dansk.
Jeg håber heller ikke, det her bliver sidste gang, vi får lov at høre Emma Sehested Høeg synge på sit modersmål. For en sang som ‘Aldrig helt nok’ viser, at det bare er sådan, hun lyder bedst.
Resten af debutalbummet skulle udkomme senere i år. Forhåbentligt med flere sange på dansk.