De 10 mest hypede film fra Sundance-festivalen – fra dansk sensation til Nicolas Cage i sin hidtil vildeste film

En af USA's vigtigste filmfestivaler, Sundance Film Festival, er netop overstået. Og som sædvanlig lancerede festivalen en lang række interessante film og spændende nye talenter. Vi har samlet 10 af de film, som har fået mest omtale, ros og anerkendelse.
De 10 mest hypede film fra Sundance-festivalen – fra dansk sensation til Nicolas Cage i sin hidtil vildeste film
Daniel Kaluuya i ‘Judas and the Black Messiah’. (Foto: Warner Bros.)
Emilia Jones i ‘CODA’. (Foto: PR.)

’CODA’

Sian Heders ’Coda’ var årets helt store vinder på Sundance festivalen. Filmen blev under festivalen købt af Apple for et skyhøjt beløb, og opnåede samtidig yderligere prestige i form af publikums, Grand Jury-, instruktør- og ensembleprisen i kategorien US Dramatic.

Filmen handler om 17-årige Ruby, der er det eneste hørende medlem af sin familie. Samtidig med at hun hjælper familien med at bestyre deres fiskeforretning, går hun i skole og til kor, hvor hun udvikler en stor passion for musikken. Tilmed opfordrer hendes korlærer hende at søge ind på en musikskole, og Ruby er nu splittet mellem familiens afhængighed af hende og sin egen drøm.

Anmelderne er blandt andet faldet i svime over det unge talent Emilia Jones (’Key & Locke’) i hovedrollen og den døve skuespiller Marlee Matlin, der i 1986 vandt en Oscar for sin rolle i ’Children of a Lesser God’. Sian Heder har tidligere stået bag ’Tallulah’, en film som høstede store roser på Sundance festivalen i 2016.

»En indiskutabel charmerende (film, red.) om at balancere forpligtelserne mellem venner, familie og en selv. Når ’CODA’ rammer og balancerer de rigtige toner, er den euforisk«, skrev Perri Nemiroff fra Collider.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

‘In the Same Breath’

Denne dokumentarfilm handler om covid-19, men ikke om selve virussen. Instruktør Nanfu Wang tager derimod udgangspunkt i, hvordan den kinesiske og den amerikanske regering samt sundhedsmyndigheder reagerede, da pandemien brød ud.

Filmen undersøger blandt andet, hvordan propaganda, misinformation og patriotisme trives i en pandemitid, og hvilke generelle konsekvenser det har haft for de to stormagter.

Flick Feast gav topkarakter og skrev: »Med sin forsigtige instruktion bringer Nanfu Wang et førstehåndsperspektiv ind i sin brutalt ærlige dokumentar. Modigt trodser den kritikkerne, og ’In the Same Breath’ er både en hæmningsløs, stærk og relevant oplevelse«.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

‘The Most Beautiful Boy in the World’

I forbindelse med verdenspremieren på filmatiseringen af Thomas Manns romanklassiker ’Døden i Venedig’ i 1971, postulerede instruktøren, Lucino Visconti, at Björn Andresen, der spillede rollen som den unge Tadzio, var verdens smukkeste dreng.

I dag, 50 år efter premieren, ser svenske Andresen tilbage på et liv, som startede med massiv berømmelse og endte ud i omfattende problemer med misbrug og depression.

Shaun Munro fra Flickering Myth skrev: »En sørgelig og empatisk dokumentar, der med et unikt perspektiv overvejer filmindustriens udnyttelse af børneskuespillere«.

Jonas Poher Rasmussens ‘Flugt’. (Foto: Sun Creature Studios, Final Cut for Real)

‘Flee’

I Jonas Poher Rasmussens danske animationsdokumentar møder vi Amin, en afghansk flygtning, der kom til Danmark som teenager. Han er nu faldet til ro i Danmark med sine kæreste Kasper, og det motiverer ham til at afsløre sin hemmeligholdte fortid som flygtning, før han kom til Danmark.

’Flee’ er blevet rost til skyerne efter sin Sundance-premiere, og den vandt hovedprisen for bedste internationale dokumentarfilm i kategorien World Cinema. Filmen var også udtaget til sidste års Cannes Film Festival, der dog ikke blev afholdt – noget der var en anelse bittersødt for Poher Rasmussen.

I sin anmeldelse af filmen kvitterede Erik Kohn fra Indiewire med en sjælden topkarakter: »Det er på en og samme tid aktivisme, terapeutisk og en fantastisk film«.

Ruth Negga og Tessa Thompson spiller hovedrollerne Rebecca Halls i ‘Passing’. (Foto: Gamesradar.com.)

‘Passing’

Rebecca Hall er bedst kendt som skuespiller for sine roller i film som ’Vicky Cristina Barcelona’ og ’The Town’, men nu springer hun ud som instruktør med en debut, der tager afsæt i et tragisk emne fra USA’s historie.

Filmen fokuserer på de to afroamerikanske kvinder, Irene og Clare, som er barndomsveninder og i deres voksenliv i 1920’erne bliver fascinerede af hinandens liv. Irene frister en tilværelse i Harlem, hvorimod Clare prøver på at fremstå som en hvid kvinde over for sin mand og sine omgivelser.

Filmen sætter fokus på adskillige tidløse problemstillinger under herunder identitet, diskrimination og undertrykkelse. I rollerne som Irene og Clare ses Tessa Thompson og Ruth Negga, to af tidens mest interessante skuespillere, og de bliver flankeret af stærke navne som André Holland, Alexander Skarsgård og Bill Camp.

»Et psykologisk karakterstudie, som langsomt bygger intensitet op, indtil det næsten bliver uudholdeligt«, skrev Tim Grierson fra Screen International.

Nicolas Cage i ‘Prisoners of the Ghostland’. (Foto: IGN.com.)

‘Prisoners of the Ghostland’

Nicholas Cage brillerer i øjeblikket med dokumentarserien ’History of Swear Words’ og er blevet castet som ’Joe Exotic’ i Netflix’ kommende serie om tigerkongen. Men han har også været forbi Sundance med filmen ’Prisoners of the Ghostland’ instrueret af japanske Sion Sono.

Ifølge Cage selv er det den vildeste film, han har været med i til dato – og det siger ikke så lidt. Hovedpersonen, Hero, er en berygtet kriminel, der får til opgave at redde en kvinde, der er blevet bortført ind i et dystert og overnaturligt univers. Her må de bryde en forbandelse for at slippe væk fra de gespenster, der hjemsøger det mystiske Ghostland.

Hvis Cage mener, at filmen er vildere end eksempelvis ’Mandy’, er der en speciel oplevelse i vente. Jessica Kiang fra The Playlist skrev følgende: »Prisoners of the Ghostland” er ikke særlig god, på nær når den nogle gange er fantastisk med al sin entusiastiske, usammenhængende vold«.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

’The Sparks Brothers’

Edgar Wright har med film som ’Shaun of the Dead’, ‘Scott Pilgrim vs. the World’ og ‘Baby Driver’ bevist sig som en glimrende genrefilminstruktør. Og hans film har altid deres velvalgte soundtracks til fælles.

Derfor er det måske ikke så overraskende, at Wright har kastet sig over en musikdokumentar, ’The Sparks Brothers’, mens vi venter på, at hans kommende horrorfilm ’Last Night in Soho’ efter planen får premiere senere i år.

’The Sparks Brothers’ er en hyldest til Ron & Russell Mael, der dannede pop- og rockduoen Sparks. Den fokuserer på deres 50-årige lange karriere, hvor duoen i alt har udgivet 25 albums. I skrivende stund ligger dokumentaren på 100 procent positive anmeldelser på Rotten Tomatoes.

Blandt andet har Film Threat skrevet: »Hvis du er fan af Sparks, eller hvis du aldrig har hørt om Sparks før, men er fan af Edgar Wright, bør du absolut se denne sjove, hjertevarme og grundige dokumentation af Sparks’ karriere«.

Christopher Abbott og Jerrod Carmichael i ‘On the Count of Three’. (Foto: Sundance.)

‘On the Count of Three’

Jerrod Carmichael er oprindeligt standupkomiker og har haft succes med den amerikanske komedieserie ’The Carmichael Show’. Nu overfører han sin grovkornede og sorte humor til sin debutfilm, dramakomedien ’On the Count of Three’.

De to venner Val og Kevin, der begge er ramt af svær depression, og hvis liv ikke går som planlagt, er fast besluttet på at begå selvmord. De indgår derfor en aftale, der indebærer, at de retter en pistol mod hinandens tindinger og trykker på aftrækkeren.

Carmichael spiller Val, mens Christopher Abbot (’Girls’, ’James White’) spiller hans ustabile ven Kevin, og resten af rollelisten består af navne som Tiffany Haddish, Henry Winkler og J. B. Smoove.

David Ehrlich fra Indiewire skrev om filmen: »Når ’On the Count of Three’ kan tillade sig at skubbe til grænserne mellem humor og håbløshed, er det i høj grad takket være Abbots og Carmichaels samarbejde«.

Lakeith Stanfield spiller William O’Neal i ‘Judas and the Black Messiah’. (Foto: Screenrant.com.)

‘Judas and the Black Messiah’

Hypen omkring Shaka Kings ’Judas and the Black Messiah’ er formentlig ikke blevet mindre, efter Daniel Kaluuya blev nomineret til en Golden Globe for bedste birolle for sin præstation som Black Panther-lederen Fred Hampton. Odie Henderson fra RogerEbert.com skrev følgende: »Daniel Kaluuya leverer en elektrisk præstation, der får hårene i nakken til at rejse sig«.

Lakeith Stanfield spiller William O’Neal, en FBI-informant og tidligere karrierekriminel, der infiltrerer Black Panther-partiet for at skaffe information på Hampton. Mens FBI-direktør J. Edgar Hoover og resten af bureauet ånder O’Neal i nakken, må han bestemme sig for, om Hamptons noble sag er vigtigere end hans ordrer.

Den øvrige rollebesætning består af både af rutinerede kræfter som Martin Sheen og Jesse Plemons, ligesom talenter som Ashton Sanders (’Moonlight’) og Algee Smith (’Detroit’) er med.

Sofia Kappel i Ninja Thybergs ‘Pleasure’. (Foto: Plattform Produktion.)

‘Pleasure’

Svenske Ninja Thybergs ’Pleasure’ var oprindeligt udtaget til Cannes-festivalen, men da den som bekendt blev aflyst sidste år, fik Thyberg sin verdenspremiere på Sundance.

I ’Pleasure’ sætter Thyberg fokus på pornofilmsindustrien ud fra en kvindes synspunkt. Bella Cherry er en ung svensk pige, som lander i Los Angeles, hvor hun håber at blive den næste store pornostjerne. Men industrien viser sig også fra sin mindre positive side, og undervejs går det op for Bella, at hendes drøm ikke er som forventet.

’Pleasure’ er blevet rost for sin realistiske skildring af pornofilmindustrien og ikke mindst for Sofia Kappels flotte præstation i hovedrollen som Bella Cherry. I The Playlists anmeldelse skrev Gregory Ellwood blandt andet: »Filmens hemmelige våben er, selvfølgelig, Kappel i en af de bedste debutpræstationer i mands minde«.

Fejl: Argumentet 'posts' er ikke sendt med