ÅRETS PROFILER. Babak Vakili lavede DR-podcasten ’Generationen’, et godt stykke tid efter han sammen med Malthe Jagd Miehe-Renard skrev serien ’Fredløs’, og det var på ingen måde planen, at de skulle udkomme lige i røven af hinanden.
Men med podcastens launch i midten af juni som et slowburn-hit hen over sommeren efterfulgt af den succesfulde ’Fredløs’ med premiere på DR i starten af september blev det den perfekte storm for den 34-årige multikunstner.
Pludselig var Babak Vakili en ombejlet herre, en lang række medier, heriblandt nærværende, satte krogen i ham til store interviews, og han mærkede selv en helt ny efterspørgsel med alt fra dokumentarprojekter til speakeropgaver til konsulentopgaver på andres film og serier.
Det gjorde – som han fortæller i interviewet nedenfor – 2021 til at krævende år på det personlige plan for den tidligere rapper og selvlærte manuskriptforfatter.
Men på vegne af alle os, der har fulgt resultaterne af arbejdet, kan vi ikke takke nok for det perspektiv, Vakili har bibragt populærkulturen i årets løb.
’Generationen’ var en genrebrydende podcast, der miksede spoken word, rap, autofiktion, debatoplæg og politisk analyse i fortællingen om ham selv og den generation af ikke-hvide danskere, der har kæmpet med deres identitet, siden de var helt unge.
Og ’Fredløs’ var – bygget på virkelige begivenheder – en overbevisende menneskelig skildring af en ung mands radikalisering, efter han sættes i spjældet for en forbrydelse, han ikke har begået.
Der ligger et stort mod bag begge projekter: I ’Generationen’ tillader Vakili sig at forholde sig både beundrende og kritisk til den gaderap, som er blevet den mest streamede musikgenre over de seneste år. Mens en forstående og empatisk fortælling om en mand, der ender livet hos Islamisk Stat i Syrien, sagtens kunne have givet alvorligt bagslag.
I begge projekter træder den statskundskabsuddannede Babak Vakili, der tidligere har veget uden om at beskæftige sig for meget med fortællingerne om etnisk identitet af frygt for at blive sat i bås, frem som en unik kunstnerisk stemme, der reflekterer over, hvordan unge med anden etnisk baggrund kæmper for at finde et ståsted i samfundet.
Det perspektiv udfylder en plads i dansk film og tv, som stadig ikke er voldsomt tæt befolket. Der er brug for folk med den type erfaringer, Babak Vakili bringer til bordet – erfaringer, han i løbet af året satte nuancerede ord på gennem flere markante interviews, der utvivlsomt har sat tankerne i gang hos alle, der læste med.
Men det, der for alvor får hans projekt i både ’Generationen’ og ’Fredløs’ til at lykkes, er i virkeligheden to andre ting:
For det første tillader han det, man i dansktimerne kaldte åbne pladser, i begge værker: Hverken podcasten eller serien giver alle svarene, men efterlader lytteren/seeren med noget at tænke over efterfølgende. I ’Generationen’ underminerer han ofte selv direkte sine egne budskaber og lader tvivlen råde, om hvad han egentlig mener, mens man i ’Fredløs’ ingen endegyldige svar får på, hvorfor kokken Mo endte sit liv, som han gjorde. I en tid præget af polariserende skråsikkerhed er det en position, der føles frisk og velkommen – og det er meget sigende, at der både er efterspørgsel efter Vakilis input fra højre og venstre af det politiske spektrum lige for tiden.
For det andet lykkes både ’Generationen’ og ’Fredløs’ ud fra en rendyrket kunstnerisk betragtning. Podcasten er noget af det mest eksperimenterende og stilistisk interessante, der er kommet ud af den danske lydbølge de senere år, mens ’Fredløs’ fra første scene tilbyder et troværdigt og velskrevet karakterstudie af en mand, der har det hele, men alligevel føler en tomhed og ensomhed indeni.
Og derfor er Babak Vakili en af årets fem profiler ifølge Soundvenue.
3 spørgsmål til Babak Vakili:
Hvem er i dine øjne årets profil?
»Nagieb Khaja, der har dækket Afghanistan indefra, da det hele faldt sammen dernede. Da alle andre rejste ud, tog han derned for at dække situationen. Og han er nomineret til en Cavling-pris for at dække sagen omkring kvinderne i Al-Hol og Al-Roj-lejrene og har i virkeligheden været med til at sørge for, at regeringen ændrede deres kurs og hentede nogle af kvinderne hjem. Ud over det er han bare en legende blandt folk – og ydmyg og sympatisk og en af mine rigtigt gode venner«.
Hvad har været din største udfordring i år?
»Der er jo meget få ting, der er gået imod mig i 2021 – jeg har både vundet priser, fået gode anmeldelser og fået en kæreste. Men jeg har også været ved at knække med stress. Jeg ved godt, at det lyder meget HR-agtigt, men jeg har virkelig arbejdet meget – haft premiere på to teaterforestillinger, to tv-serier, en podcast, skrevet artikler om Tupac og skrevet en ny serie nu her også. Og jeg har været meget tæt på at miste mig selv – at blive en skal af et menneske, som kun kan arbejde og ikke har overskud til at være der for sine nærmeste. Jeg fortryder ikke noget af det arbejde, jeg har lavet, men jeg mistede mig selv i en lille periode«.
Hvad er dit største håb for 2022?
»Jeg håber ikke, det er for uambitiøst, men det, jeg håber rent egoistisk, er bare, at jeg får lov at blive dygtigere i manusrummet og bliver ved med at fortælle vigtige historier. Jeg vil gerne fortsætte på den kurs, jeg er – og så håber jeg da at kunne komme ud på en større platform på et tidspunkt, om det så er DR Drama, Netflix, HBO eller noget andet. Det, jeg elsker ved at skrive den her slags ting, er en kombination af, at jeg er dygtig til det, og at der er uendeligt meget mere at lære. Det er udfordrende, men også givende og ekstremt tilfredsstillende«.
‘Fredløs’ kan ses på DR. ‘Generationen’ kan høres i din foretrukne podcast-app.