2021 blev et ufrivilligt magert dansk film år. Biograferne genåbnede først efter corona-lockdown i maj og efterlod blot syv måneder til at lancere sæsonens hjemlige filmhøst.
Blot 14 spillefilm (heriblandt fire børne-/familiefilm) og fire dokumentarfilm nåede at få premiere, men heldigvis afstedkom flere af dem flotte billetsalg, hvor både ’Marco Effekten’, ’Pagten’, ’Margrete Den Første’, ’Skyggen i mit øje’ og ’Ternet Ninja 2’ passerede de magiske 200.000 – med sidstnævnte på den ubestridte førsteplads med svimlende 970.000.
Alene den begrænsede høst bevirker, at 2021 måske ikke var et dansk filmår for the ages, men foruden den fortsat høje interesse for danske film generelt kan man glæde sig over adskillige dokumentarfilm af høj klasse, en række vellykkede debutfilm, og at vi med ’Flugt’ endnu engang har en film, der markerer sig exceptionelt flot i udenlandsk prisregi og spås flotte Oscar-chancer.
Her er vores favoritter fra endnu et pandemipræget dansk filmår.
5. ’Margrete Den Første’
Der er langt mellem de overbevisende danske periodefilm – listen løber ikke længe efter ’En kongelig affære’ og ’Før frosten’ – men med filmen om Danmarks første kvindelige regent leverede Charlotte Sieling varen på forbilledlig vis.
Frem for at skære historien over den klassisk-episke biopic-læst skar ’Margrete Den Første’ ind til benet og fokuserede på de mystiske virkelige hændelser, hvor en mand, der hævder at være Margretes afdøde søn, pludselig dukker op på et vitalt tidspunkt for kongerigets fred. Intrigen skabte velgørende suspense, mens iscenesættelsen omkring thrillerplottet var stor, flot og troværdig.
I midten af det hele stod Trine Dyrholm endnu engang som et fængslende anker med et mangefacetteret portræt af en stålfast regent, hvis noble intentioner og intelligente magtspil bliver opblødt eller korrumperet af noget så menneskeligt som forældrefølelser. Man føler med den historiske figur helt nede på række 48, og det er en præstation i sig selv.
Kan ses på Blockbuster, Viaplay og iTunes. Læs Soundvenues anmeldelse.
4. ’Kandis for livet’
Hvis nogen havde sagt til os ved indgangen til 2021, at vi skulle have en film om Kandis med på listen over årets bedste, havde vi nok grinet mistroisk og bedt vedkommende smutte tilbage til cd-samlingen med dansktopnumre. Men så kom Jesper Dalgaards dokumentar, der i et brillant træk ikke bare handler om ’Kandis’-frontmand Johnny Hansen, men lige så meget om den mildest talt dedikerede fanbase, der omkranser bandet.
I gennemførte tableauer og stiliseringer møder Dalgaard fansene i øjenhøjde, mens de fortæller deres rørende historier om, hvordan Kandis har reddet deres liv – i flere tilfælde helt bogstaveligt. Samtidig spejler fansenes jagt på mening i popgruppens skær Johnny Hansens egen tilsyneladende fortrængning af dybderne i hans eget livs helt store tragedie.
’Kandis for livet’ er blevet sammenlignet med den østrigske mester Ulrich Seidl, der finder dyb empati i sine bevidst distancerede skildringer af skæbner, hvis ansigter ellers aldrig ser kameraets linse. Det er en stor sammenligning – men helt på sin plads.
Endnu ikke udkommet på streaming. Læs Soundvenues anmeldelse.
3. ’Hvor kragerne vender’
Det har været et godt år for danske debutanter interesse for empatiske skildringer af livet uden for storbyen, hvilket både 4’eren og 2’eren på listen her er med til at understøtte. Men mest direkte i sin historie om kontrasten mellem land og by var Lisa Jespersens film om autofiktionsforfatteren Laura, der vender tilbage til hjemstavnen og bondegården, da hendes bror skal giftes – med, finder hun ud af, Lauras gamle folkeskolemobber.
Laura (en glimrende Rosalinde Mynster) er veganer, queer, lever i et åbent forhold og har i øvrigt skiftet navn til Irina, og hendes livsstil og nedladende blik på barndommens land støder naturligt sammen med både søskende, forældre og gamle venner. Og mens Jespersen veloplagt dyrker karikaturen af den überwoke københavner, fremstiller hun med varme, humor og kærlighed livet på landet uden at udstille eller se ned.
Jesper Groth, Adam Ild Rohweder, Anne Sofie Wanstrup, Bodil Jørgensen og Jens Jørn Spottag udgør et ensemble, man gerne vil være i stue med, og gennem filmen strømmer en komisk nerve og menneskelig nysgerrighed, som lover særdeles godt for Jespersens kommende karriere.
Kan ses på Blockbuster, Viaplay og iTunes. Læs Soundvenues anmeldelse.
2. ’Venuseffekten’
På ryggen af hendes DR3-hit ’Doggystyle’ var der store forventninger til Anna Emma Haudals første film, og de blev lykkeligvis indfriet med fortællingen om den unge Liv, hvis jordnære provinstilværelse med kæreste og arbejde på forældrenes planteskole rives op med rode, da hun møder den kaotiske og viltre Andrea, som har søgt tilflugt fra København i sin campingvogn på den nærliggende plantage.
Kemien mellem debutanten Johanne Milland og Josephine Park slår gnister, og det er i sig selv befriende at se en dansk film, der behandler homoseksualitet uden at gøre et stort nummer ud af det – mens den samtidig er bevidst om de konsekvenser, det kan have for omverdenen, når man bekender sin kærlighed til et menneske af samme køn.
Men først og fremmest er ’Venuseffekten’ noget særligt med dens indtagende humor og sans for livet, naturen og kærlighedens poesi, der strømmer gennem de varme sommerbilleder som et dansk svar på ’Call Me By Your Name’. ’Venuseffekten’ viser med al tydelighed, at Anna Emma Haudal har et ganske særegent blik på tilværelsen.
Kan ses i biografen. Læs Soundvenues anmeldelse.
1. ’Flugt’
Forleden kårede vi Jonas Poher Rasmussens animerede dokumentar som årets bedste film i det hele taget, så den er selvindlysende også en sikker 1’er på lokallisten her. Og efter alle ordene på netop Bedste Film-listen og i vores 6-stjernede anmeldelse er der måske kun tilbage at sende en opfordring til alle, der måske tænker, at en tegnet dokumentar om en flygtningeoplevelse enten lyder for artyfarty eller for deprimerende til, at man orker sætte den på her i julemåneden, hvor ’Love Actually’ måske virker mere tillokkende.
’Flugt’ er naturligvis interessant og vigtig i dens afdækning af en flygtnings historie, ligesom dens æstetik er exceptionel og original, men grundlæggende er det en naturligt medrivende, ofte sjov og altid underholdende fortælling om et sammensat menneske, der er gået igennem ild og vand for at nå dertil, hvor han er kommet – men som stadig plages og præges af sin fortid, fordi der – indtil nu – er lagt låg på den.
Det er en film med fantastiske crowdpleasende øjeblikke, som når en ung Amin træder ind på en homobar til tonerne af Roxette. En brystflexende Jean-Claude Van-Damme spiller en stor rolle. Og det er følsomt, menneskeligt og aldeles relaterbart hele vejen igennem.
’Flugt’ fænger som en mesterlig fiktionsfilm, men er skinbarlig virkelighed. Du er nødt til at opleve den.
Kan ses på Blockbuster. Læs Soundvenues anmeldelse.