ANBEFALING. Indtil for ganske nylig var der skræmmende langt mellem skuespillere af anden etnisk baggrund i dansk film. De seneste år er der begyndt at komme gang i udviklingen – og en af dem, der har banet vejen, er Dulfi Al-Jabouri.
Han blev hevet direkte fra sin handelsuddannelse ind til en markant rolle i Tobias Lindholm og Michael Noers fængselsfilm ’R’ fra 2008, hvor han overbeviste med charme og følsomhed som fangen Rashid.
Siden har han blandt andet kunnet ses som soldat i Lindholms ’Krigen’ og som hovedpersonens sympatiske stenerven i Fenar Ahmads ’Underverden’, der begge indbragte ham en Bodil-nominering, og han har optrådt på tv i alt fra ’Efterforskningen’ til ’Bedrag’ sæson 3 og ’Min kamp’. Sidste år debuterede han tilmed som vært for TV 2’s stjernebesatte ’Madholdet’.
Dulfi Al-Jabouri har været en del af det hotte slæng af talentfulde brune danskere som Fenar Ahmad, Sivas, Kesi og Ali Sivandi, men har samtidig stukket ud med sin afdæmpede, nærmest lidt nørdede facon, som han også har riffet på i flere af sine roller.
Men hvem er Dulfi Al-Jabouri egentlig, og hvad kommer han fra?
Hentet af sikkerhedsstyrkerne
I Soundvenues store interview fra 2019 fortalte han i grove træk sin historie – fra en tidlig opvækst i Irak til en svær start i Holmbladsgadekvarteret på Amager frem til det tilfældige gennembrud via en caster, der syntes, han havde noget særligt over sig.
Men i et nyt podcastinterview lægger han flere, hårrejsende detaljer på sine barndomsoplevelser i Irak, så man pludselig får en anden forståelse af den 31-årige skuespiller. Og det gør særligt indtryk at høre historien fra hans egen mund.
Dulfi Al-Jabouri medvirker i andet afsnit af københavnerbarbersalonen Henris nye podcastserie ’I stolen hos Henri’. Man kan godt tillade sig at være en kende skeptisk, når en frisør kaster sig ind på det i forvejen overlæssede podcastmarked, men vært og salonindehaver Wilhelm Østergaard overrasker med en fin og ydmyg fortællertilstedeværelse og et imponerende skarpt blik for de gode historier.
Konceptet er, at Wilhelm Østergaard interviewer den medvirkende, mens han svinger saksen over vedkommende, og i debutafsnittet 1. januar fortalte Lars Grenaa i fascinerende detaljer om aktionen fra 2003, hvor han kastede rød maling på statsminister Anders Fogh Rasmussen i protest mod Irak-krigen. Afsnittet skabte overskrifter i adskillige medier.
I andet afsnit er det så Dulfi Al-Jabouri, der sætter sig i frisørstolen og beviser, at frisører får del i mange hemmeligheder og anekdoter, som kunderne måske ikke engang ville bekende til deres nærmeste.
Her fortæller Dulfi om en barndom præget af ensomhed og tørre tæsk – og især om det store traume, da den brutale diktator Saddam Husseins sikkerhedsstyrker en råhed augustdag i 1995 henter Dulfis far. Faren var medlem af kommunistpartiet, den eneste opposition til diktatorens Baath-parti, og hans netværk var nu blevet optrevlet.
Kidd og Kesi på vej
Den blot femårige Dulfi forsøgte at lægge sig imellem sin far og de velvoksne sikkerhedsfolk, men fik selv et hak i ansigtet af en af mændenes pistolskaft, før han blev taget med sammen med faren og smidt i en overbefolket celle i flere dage, før familien fik drengen ud.
I lang tid hørte Dulfi og familien intet fra faren, som de frygtede var blevet myrdet, og Dulfi fortæller nøgternt, men fint om uvisheden, der fulgte med, helt frem mod den tårevædede genforening i Danmark.
Man kan ikke undgå at få en anden respekt for skuespilleren, når man kender til den slags barndomsoplevelser, som de fleste børn født og opvokset i Danmark er lykkeligt forskånet for.
Og det er jo noget af det det, både podcastformatet og frisørstolen kan: Tage os tæt på et andet menneskes oplevelser og tanker i et særligt fokuseret rum.
I næste program af ’I stolen hos Henri’ sætter Kidd og Kesi sig til rette for at fortælle om en vild uge på Bornholm. Det bliver med sikkerhed heller ikke langhåret.