‘May December’
‘Carol’-instruktør Todd Haynes mudrer forholdet mellem fiktion og virkelighed i Cannes-favoritten ‘May December’.
Hollywood-skuespilleren Elizabeth Berry (Natalie Portman) indkvarterer sig i Georgia for at tilbringe tid sammen med ægteparret Gracie (Juliane Moore) og Joe (Charles Melton) som research til en kommende film baseret på deres forhold.
Ægteparrets forhold er nemlig mildest talt kontroversielt: Det begyndte, da Joe var 13 og arbejdede i den lokale dyrehandel, og Gracie var hans 36-årige kollega med mand og børn. I nutiden lever parret en all american-tilværelse med deres voksne børn, som er ved at flyve fra reden.
Elizabeths ankomst og udsigten til børnenes fravær giver Joe anledning til at reflektere over sit ægteskab i en ildevarslende film, der hele tiden balancerer på en knivsæg mellem det tragiske og komiske.
I biografen 4. januar.
‘Next Goal Wins’
Før Taika Waititi kaster sig over ’Star Wars’-universet, har han endnu en quirky komedie i ærmet.
‘Next Goal Wins’ er løst baseret på en sand historie om en hollandsk-amerikansk fodboldtræner (Michael Fassbender), der tvinges til at træne verdens dårligste fodboldhold: Amerikansk Samoa. Et hold så dårligt, at de aldrig har så meget som scoret ét enkelt mål mod en international modstander.
I biografen 4. januar.
‘Mean Girls’
Du gætter det nok ikke ud fra traileren, men ‘Means Girls’ anno 2024 er faktisk en musical. Filmen er baseret på Broadway-versionen af ‘Mean Girls’ (naturligvis baseret på Tina Feys ikoniske chick flick) og følger den generte Cady Heron, der pludselig skal navigere highschool-junglen – denne gang udtrykt i sang.
Fey og Tim Meadows vender tilbage til deres roller som den fraskilte Miss Norbury og den livstrætte rektor Mr. Duvall. De nyfortolkede, ikoniske ’Mean Girls’-karakterer skal derudover spilles af en række nytilkommere. Heriblandt Jon Hamm som den afholdenhedsprædikende seksualunderviser/fodboldtræner.
I biografen 11. januar.
‘Mr. Freeman’
Den titulære ‘Mr. Freeman’ refererer til en ung og karismatisk ghanesisk mand, som pludselig liker den ensomme teenager Simones (Lina Lund Jørgensen) billeder på Instagram. Likes bliver til søde beskeder, og de to indleder et forhold.
Hun får overbevist sine forældre (Mia Lyhne og Nicolas Bro) om at lade ham komme på besøg i et par uger, men de står komplet uforstående over for deres forhold og mistænker Freeman for at have andre intentioner end et simpelt kærlighedsvisit.
’Mr. Freeman’ er skrevet og instrueret af Mads Matthiesen, som tidligere har vundet en pris ved Sundance-festivalen for ’10 timer til Paradis’.
I biografen 11. januar.
‘The Holdovers’
Alexander Paynes comeback-film ‘The Holdovers’ er en julefilm. Her i Danmark må vi desværre vente til januar, før vi kan nyde found family-komediedramaet, der efter den internationale ros at dømme er værd at vente på.
Den gnavne kostskolelærer Paul (Paul Giamatti) bliver på sin arbejdsplads over juleferien for at holde øje med The Holdovers – de elever, der bliver tilbage. Hurtigt er han dog alene med én enkelt elev, Angus (Dominic Sessa i sin debutrolle), og skolens køkkenchef Mary (Da’Vine Joy Randolph), der sørger tabet over sin voksne søn, og de tre holder en mindeværdig jul sammen.
I biografen 11. januar.
‘The Zone of Interest’
Jonathan Glazers første spillefilm siden det mørke sci-fi-mesterværk ‘Under the Skin’ fra 2013 bliver en lige så grum affære, der toppede mange internationale årslister i december.
’The Zone of Interest’ foregår under Anden Verdenskrig og følger det tyske ægtepar Rudolf og Hedwigs idylliske dagligdag: Picnics, indkøb og havearbejde.
Men retter man øjet forbi de velklippede hække, vil man lægge mærke til, at familien bor side om side med Auschwitz – som Rudolf er kommandant for. Alligevel lever familien i total fornægtelse om de uhyrligheder, de er medskyldige i.
Soundvenues skribent Sofie Lykke Stenstrop roste filmens »markante visuelle stil og myrekrybindgydende lyddesign« ved premieren på årets Cannes-festival.
I biografen 11. januar.
‘Poor Things’
Græske Yorgos Lanthimos (‘Dogtooth’, ‘The Favourite’, ‘The Killing of a Sacred Deer’) giver historien om Frankensteins monster en sexet og syret makeover i ‘Poor Things’.
Bella Baxter (Emma Stone) er den gale videnskabsmand Godwins (Willem Dafoe) kreation. Genoplivet fra de døde fungerer hendes krop, men hovedet er ikke helt med endnu. Som det går op for hende, at der findes en stor verden uden for laboratoriet, stikker hun af med advokaten Duncan (Mark Ruffalo) i et eventyr af seksuel frigørelse.
Er det vilde pitch ikke overbevisende nok, har filmen også Venedig Film Festivals kvalitetsstempel som vinderen af Guldløven.
I biografen 18. januar.
‘Stockholm Blodbath’
Fulgte du ikke med i folkeskolens historietimer, får du en hurtig refresher: Det stockholmske blodbad var en henrettelse af 82 svenske modstandere af danske Kong Christian den 2. – under kongens kommando.
‘Stockholm Bloodbath’ er en actionfyldt (og engelsksproget!) fortolkning af de historiske begivenheder, hvor blandt andet Claes Bang ses i rollen som den magtsyge konge. På nakken har han to hævntørstige søstre (Alba August og Sophie Cookson), hvis familie blev dræbt under den danske invasion af Sverige.
Filmen er instrueret af svenske Mikael Håfström og har en række danske stjerner (Mikkel Boe Følsgaard, Ulrich Thomsen) på plakaten.
I biografen 18. januar.
‘How to Have Sex’
En solbeskinnet ferieø er baggrundstapetet til den roste debut ‘How to Have Sex’, hvor tre britiske teenagepiger fejrer deres gymnasieafslutning med en uges nonstop fest. For Tara betyder turen vigtigst af alt en mulighed for at miste sin mødom. I hvad, der ligner en kombination af ’Skins’ og ’Salsa’, udforsker filmen spørgsmål om sex, samtykke og venindeskab under de mange vilde fester.
‘How to Have Sex’ er Molly Manning Walkers første film, som på årets Cannes Film Festival vandt Un Certain Regard-prisen.
I biografen 25. januar.
‘The Pot-au-feu’
Pot-au-feu er ikke kun en lækker fransk gryderet, men også navnet på en nuttet Cannes-vinder, ‘The Pot-au-feu: Vejen til hjertet’.
Sat i det 19. århundrede på landet i Frankrig har mesterkokken Eugenie (Juliette Bincoche) og restaurantejeren Dodin (Benoît Magimel) samarbejdet om madkunst i mere end 20 år. Udover en kavalkade af velsmagende og smukke retter har de også udviklet en romantisk relation, som udforskes i denne fine og sanselige romance.
I biografen 25. januar.