KOMMENTAR. Måske er du ligesom mig.
Måske missede du ‘Anyone But You’ i biografen, men glædede dig i smug til at se den hypede hovedrolleduo Sydney Sweeney og Glen Powell folde sig ud på streaming, hvor filmen nu er landet.
Du gjorde det måske endda, selvom du faktisk havde læst filmens dårlige modtagelse tilbage i december, hvor de danske kritikere diskede retvisende op med unisone tostjerners anmeldelser. Du lukkede også øjnene for filmens rating på Metacritic (52), hvor de internationale anmeldere sjovt nok også kaldte den for noget bras.
Hvorfor?
Fordi du blev grebet af stemningen. Af historierne om ‘Anyone But You’s slowburn-succes ved billetlugerne og saltindspøjningen til Natasha Bedingfields y2k-banger ‘Unwritten’ (en sang du godt nok selv har hørt jævnligt i årevis, men gerne ville genopdage alligevel bare for hypen!).
Og så var der selvfølgelig TikTok-brugerne. De lalleglade mennesker, der dansede ud af biografen med deres NPC-kærester og gik i selvsving over ting som ‘grilled cheese-scenen’.
Så var der selvfølgelig også de saftige historier om, at kemien mellem hovedrolleindehaverne var så intens, at den måtte være ægte. Måske havde du også i forbifarten set nogle klip, der teasede for den hotte ‘shower scene’.
Du havde med andre ord set captionen: »This is your sign to go watch anyone but you« så mange gange, at du glemte, at det faktisk er dit arbejde at forholde dig kritisk til film, og at du normalt ikke tager imod filmanbefalinger fra folk, der går i biografen i joggingbukser.
Dit problem er trends. Du lader dig gladeligt hjernevaske, når fremmede siger, det er pisselækkert at fryse blendet hytteost med sødemiddel i, at man kan lave chokolademousse ud af avocado, og at finthakket kål med purløgspesto er en salat værdig til at være opkaldt efter gudinder.
Forhåbentlig er du klogere end mig. Men hvis du ikke er, og stadig bilder dig selv ind, at ‘Anyone But You’ er værd at bruge 49 kroner og 108 minutter af dit liv på, så lad mig sige det én gang for alle.
‘Anyone But You’ er et fupnummer.
Jeg skulle have slukket allerede i introen, da Sydney Sweeney lykkedes med at tørre en vandplet af sine jeans ved at bækkenbundskneppe en håndtørrer på et cafétoilet. Eller da hun som en form for pornohumoristisk ‘Tom og Jerry’-joke ser ud til at ride en sovende Glen Powell i et fly, men i virkeligheden prøver at stjæle hans cookie.
Men jeg gasligthtede mig selv til at tro, at den søde og sjove version af filmen, jeg havde manifesteret på TikTok, var virkelig.
Som passende straf fik jeg små to timer med en mandlig hovedkarakter, hvis eneste personlighedstræk er en død mor, hvis minde lever videre i en kæmpestor inspirationsskulptur af en skruenøgle i hans stue. Og en lækker blond kvindelig hovedkarakter, hvis største problem er, at hun ikke gider være advokat (altså ‘Legally Blonde’ uden konflikt).
Men jeg gav ikke op så let. Jeg sad med min dumme mentale bankoplade af hypede TikTok-momenter til vejs ende. Første gang de lavede ostetoast, var jeg undervældet. Anden gang de lavede ostetoast, var jeg undervældet. Første, anden og tredje gang de spillede ‘Unwritten’, skete det samme.
Ikke engang det store dramatiske klimaks, hvor duoen synger sangen dinglende fra redningssnor i en helikopter, følte jeg noget, der mindede om regnen på min hud. Desuden har ‘Anyone But You’ så løsagtig omgang med lufttransport, at den er filmsvaret på et rigmandsbarn, der har fået alt forærende, men pisser det hele væk på unødvendige helikopterture.
Efter at have spyttet både ‘Da Harry Mødte Sally’ og ‘10 Things I Hate About You’ i ansigtet med et hånligt forsøg på en »jeg elsker den måde du…’-tale, slutter filmen med … bryllupsdans til ‘Unwritten’. En sang, som jeg muligvis hader nu.
‘Anyone But You’s imponerende box office-succes har fået flere til at udnævne den til den romantiske komedies redning. I så fald er vi alle fucked. Og der kommer ikke en redningshelikopter og redder os.