Få skuespillere har i nyere tid dyrket method-acting i mere udtalt grad end den tredobbelte Oscar-vinder Daniel Day-Lewis.
Fra at have SMS’et sin medspiller Sally Field in character som Abraham Lincoln til at have insisteret på, at blive båret rundt og madet på settet af ’My Left Foot’, kun at have spist kød fra dyr, han selv slog ihjel under optagelserne af ’The Last Mohicans’ og undladt at gå i bad under indspilningerne af 1700-tals-dramaet ’The Crucible’.
Daniel Day-Lewis skræmte sågar sin oprindelige medspiller i ’There Will Be Blood’, Kel O’Neill, helt væk fra filmen så denne måtte erstattes af Paul Dano.
Til sammenligning var skuespillerens forberedelser til Paul Thomas Andersons med spænding imødesete ’The Phantom Thread’ knapt så dramatiske – men ikke mindre imponerende. For at leve sig ind i rollen som couture-designer i 1950’ernes England trænede Daniel Day-Lewis under chefkostumier på New York City Ballet, Marc Happel, og som ’svendestykke’ syede han en Balenciaga-kjole fra bunden ud fra et gammelt fotografi, med sin hustru Rebecca Miller som model.
»Balenciaga-kjolen var ret enkel i udtrykket. Eller – den så enkel ud lige indtil jeg skulle finde ud af, hvordan jeg syede den og fandt ud af at, My God, det var ufatteligt kompliceret,« fortæller Day-Lewis til W Magazine.
Projektet lykkedes imidlertid: »Rebecca har brugt kjolen. Den er vældig fin«, udtaler skuespilleren.
’The Phantom Thread’ får dansk premiere den 15. februar, og har allerede genereret betydeligt Oscar-buzz. Filmen bliver dog også Daniel Day-Lewis’ sidste, idet han i 2017 annoncerede sin pension fra filmens verden. Måske en tjans i en parisisk couture-salon venter?
Læs også: De 30 mest ventede film i 2018