1. Blood Orange ’Freetown Sound’ (1. juli)
Har man fulgt Dev Hynes på Snapchat, vil man vide, han har haft godt gang i noget særdeles funky shit ret længe. Dette er der nu kommet den 17-skårede skive, ‘Freetown Sound’, ud af. Ifølge Hynes selv er albummet lidt som et gammelt mixtape inspireret af gamle Dust Brothers-plader – som hans egen version af ‘Pauls Boutique’ (Beastie Boys’ legendariske sample-baserede og Dust Brothers-producerede album fra 1989).
Den overdrevne smoothness og de tilbagelænede, sensuelle undertoner er bibeholdt – denne gang dog i mere Prince-lignende funky klæder. Et outfit, der står særdeles godt til den blodorange brite, hvilket vi fik en femstjernet forsmag på under årets Roskilde Festival.
2. Bat For Lashes ’The Bride’ (1. juli)
Som titlen på Natasha Khans fjerde studiealbum indikerer, kredser albummet om en brud. Men det er ikke nær så pladderromantisk, som det lyder – bruden mister nemlig sin forlovede i et biluheld på vej til deres bryllup. Albummet følger konceptuelt bruden lige fra hendes spæde ‘I Do’-drømme til den bryllupsrejse, hun tager på alene.
Der er med andre ord flere grunde til at have lommetørklæderne i nærheden, når det kommer til ‘The Bride’ – som var det britiske multitalents sædvanlige følsomme flair for udsvævende lydbilleder og dragende stemninger ikke nok i sig selv. Tør du give dig helt hen, kan du tilmed benytte bruden som opvarmning til Khans koncert på Vega den 26. oktober.
3. Schoolboy Q ’Blank Face’ (8. juli)
»My daddy a gangsta!« lød det attituderigt og hamrende nuttet fra Quincy Hanleys lille datter på åbningsnummeret ‘Gangsta’, da hans major label-debut ‘Oxymoron’ løb af stablen forrige år. Schoolboy Q er heldigvis ikke blevet mindre gangsta siden da, så der er endnu engang dømt røgfyldte, benhårde linjer, legesyge produktioner og skarpladt flow fra den hatteglade Black Hippy-rapper.
Hvis du endnu ikke havde i sinde at skænke Schoolboys seneste plade et par rotationer, så bør et blik på dens gæsteliste i det mindste pirre din nysgerrighed. Kanye West, Vince Staples, Anderson .Paak, SZA og Miguel – bare for at nævne et par stykker.
4. The Avalanches ’Wildflower’ (8. juli)
16 år skulle der gå, siden den møgcharmerende lille samplesag ‘Since I Left You’ (trods sin tekst) gik hen og blev soundtracket til enhver forårsforelskelse – uanset årstid og mangel på udkåren. Til trods for singlen og debutalbummet af samme navns brede succes, skulle det altså tage en velgroet teenagers tid, førend den australske elektroniske gruppe vendte tilbage med nyt.
Avalanches, der dags dato er reduceret til Robbie Chater, Tony Di Blasi og James Dela Cruz (der dog har været lidt on-off på projektet), har efter sigende kokkeret på ‘Wildflower’ i godt 11 års tid, så der er god grund til nysgerrighed i mødet med trioens hele 22 nye numre.
5. Shura ’Nothing’s Real’ (8. juli)
De sidste to års tid har det drypregnet med energiske 80’er-synthpoppede og catchy skæringer fra Shuras tyggegummiblå himmel. Men ligesom herhjemme er den britiske regn ikke til at regne med (no pun intended), så det er først nu, Alexandra ‘Shura’ Denton kan sætte sit studiealbum på cv’et.
Stilen på debutpladen fortsætter imidlertid i samme sikre hitnostalgiske spor, som de foregående singler trådte til: En hel masse old school-Madonna, krydret med lidt Prince-klingende fængende funk-træk og Blood Orange’sk smoothness.
6. Aphex Twin ’Cheetah’ (8. juli)
Hvis der findes en lad side på Richard David James, er det tilsyneladende ikke en, han ynder at ligge på. Siden han forrige år gjorde comeback under sit Aphex Twin-alias med den imponerende ‘Syro’, har han sluppet tracks – nye såvel som ældre sager fra arkivet – i en lind strøm. Både af fri og fuld vilje.
Nu er det dog blevet tid til en række numre fra James’ kyndige producerhånd, som er linet op i helt old school ep-form på ‘Cheetah’. Forud for skiven har vi (foruden de numre, der i bedste Aphex Twin-stil har floreret lidt on/off omkring online) fået en musikvideo til nummeret ‘CIRKLON3′, som er James’ første musikvideo siden hans legendariske Chris Cunningham-instruerede mareridtskortfilm ‘Windowlicker’ fra 1999. Denne gang er det dog en 12-årig gut ved navn Ryan Wyer, der står for instruktionen.
7. Clams Casino ’32 Levels’ (15. juli)
Efter et par skarpe mixtapes (‘Instrumentals’ 1-3) og en ditto ep over de seneste par år, er det endelig blevet tid til, at Clams Casino udfolder sig over en regulær studie-langspiller. Signaturlyden består af omtågede, sitrende samples, der væves ind og ud af et trillwave-luftigt, hektisk og hypnotisk hiphop-univers fuld af dragende ekkoeffekter, intense trommer og heftige synthfloder. Uoverskueligt lyder det, men i praksis er det som regel tight as hell.
Med et par særdeles lovende ’32 Levels’-tracks i form af det Vince Staples-gæstede regnskovs-stemningsfulde og svirpende stramme ‘All Nite’ samt den dragende, pulserende Kelela-romance ‘A Breath Away’ er forventningerne skruet godt i vejret. At ’32 Levels’ desuden vil byde på samarbejder med ASAP Rocky, Alt-J og Future Islands sænker heller ikke just forventningslejet.
8. Nao ’For All We Know’ (29. juli)
Endnu et debutalbum, vi har ventet tålmodigt på, kommer denne måned fra Nao. Det britiske r’n’b-stjerneskud har de seneste par år imponeret på en lille række stærke singles, både solo og som soulfuld sylfide på blandt andet Disclosures ‘Superego’ og Mura Masas ‘Firefly’.
Med singleforløbere som det insisterende, forførende hit ‘Bad Blood’, den attituderige popskæring ‘Fool to Love’ og senest den svulstige synth-basker ‘Girlfriend’ er barren sat højt for den britiske sangerinde og hendes yderst behageligt velafvejede og -producerede elektroniske soulstil.