Skepta fik alle til at huske, at grime er hiphop-moshpittens moder
»Can I spit some more lyrics please?«
Sådan lød det noble ønske fra Skepta i Tap1, inden han satte gang i ‘Lyrics’ fra comeback-albummet ‘Konnichiwa’. Nummeret blot var ét skinnende eksempel fra den perlerække af tekniske magtdemonstrationer, som UK-rapkongen udsmykkede Tap1’s kolde betonvægge med lørdag aften. Den lyriske anmodning viser klart, hvordan Skepta ikke tilhører den tiltagende talentforladte koncerttendens, der især med Soundcloud-rappernes dominans i år har ændret hele koncertkulturen inden for hiphop og født Generation Moshpit.
Men man skal ikke glemme, at grime på mange måder er hiphop-moshpittens moder, og som pioner inden for genren har Skepta i nu mange år været med til at lukke ned for undergrundsklubber og koncertsteder ved at tvinge svedende menneskemængder sammen i et hav af bas og bars. Forskellen ligger i, at Skepta ikke har behov for at spurte rundt på scenen og trygle om flere moshpits på bekostning af sine egne raplinjer – i Tap1 opstod de helt af sig selv, og Skepta håndterede uden problemer både at anmode om cirkeludvidelse og at holde styr på sine imponerende rim.
Aftenen igennem lovpriste han sit »energy crew« blandt publikum, der allerede fra start fik energiammunition gennem det monumentale ASAP Rocky-samarbejde ‘Praise the Lord (Da Shine)’ og det antændte storhit ‘That’s Not Me’. Energien fortsatte koncerten igennem og peakede selvfølgelig med den nedlukkende ‘Shut Down’, som mange nok havde savnet at skeje ud til, siden Skepta sidst besøgte Danmark med den intense Roskilde-koncert i 2016.
‘It Ain’t Safe’ var noget helt specielt, og energien her var mere end bare nedfalden bas og moshpits. Publikum gav sig fuldt ud, og hvis man de næste par dage går aftentur nær Amagers betonhaller, vil man med sikkerhed stadig kunne høre det rungende ekko af en brandvarm menneskemængde, der i fællesskrig udbryder »Ring, ring, pussy, it’s your mummy on the phone!«.
Modsat de førnævnte Soundcloud-rapshows var koncerten ikke kun tilgængelig for svedende moshpit-krigere. Den kvindededikerede ‘Energy (Stay Far Away)’ fra i år satte gang i bølgende bevægelser, ‘Ace Hood Flow’ gav mixtape-nostalgi til dag ét-fans, og lyrikgeværet var velpudset på numre som ‘Crime Riddim’ og ‘Man’.
Skeptas udtræden midt i koncerten til fordel for Boy Better Know-rapperen Shorty virkede først mærkeligt, men efter en kort (og velfortjent) pustepause fungerede scenesamarbejdet mellem Shorty, Skepta og Frisco – der alle er en del af Boy Better Know-kollektivet – overraskende godt. Skepta havde hjælp med hjemmefra, og gennem ‘Neighbourhood Watch’, der er et samarbejde med den maskerede rapper LD (også kendt som Scribz) fra den kontroversielle UK drill-gruppe 67, fik man et indblik i en kultur, der for tiden forsøges nedkæmpet og censureret i London.
Heldigvis var hverken Skepta eller hans publikum censurerede for bandeord og moshpits lørdag aften, hvor rapperen cementerede sit styre over grime-kongeriget og alle de moshpits, der altid har hørt sig til.
Kort sagt:
Grime-kongen Skepta beviste lørdag aften i Tap1, at det er muligt både at lykkes med rapteknisk dygtighed og løssluppen energi.
Læs også: Forbud, censur, fængsel: Hvordan London lukker munden på sin hiphopscene