Balenciaga-designer Demna Gvasalia gør op med det polerede modebillede: »Det keder mig til døde«

Balenciaga-designer Demna Gvasalia gør op med det polerede modebillede: »Det keder mig til døde«
Foto: Stuart C. Wilson/Getty Images

Vetements- og Balenciaga-designeren Demna Gvasalia har været modens absolutte epicenter de senere år. På sin helt egen måde har han redefineret modens glansbilleder med en humoristisk distance til luksusmode.

I et nyt interview med The Guardian kommenterer den georgiske designer igen på modens mere elegante og forfinede udtryk, som han konceptuelt modarbejder, både som kreativ styrmand for Vetements og Balenciaga. Og ja, han er stadig i opposition.

»Jeg synes ikke, at elegance er relevant«, udtaler Gvasalia til The Guardian.

Et opslag delt af VETEMENTS (@vetements_official) den

Vetements bad taste is good taste-æstetik, de overraskende showlokationer (som under Haute Couture-modeugen i Paris i 2016) og mærkets strategi om at give indkøbere et loft for, hvor meget de må købe, har på få år gjort designkollektivet til det mest indflydelsesrige brand i moderne mode. Demna Gvasalia er ikke i tvivl om hvorfor.

»Vetements er til gaden. Og på gaden tror jeg ikke, at elegance er det, folk søger. Vi gør tingene anderledes. Men på samme tid er det det samme. For hvad end det er en Vetements hættetrøje eller en couture-kjole, handler det stadig om personen, der tager tøjet på og tænker: Jeg er glad for den her og for, hvordan jeg ser ud«.

Demna Gvasalias kringlede og forfriskende tilgang til luksusmoden har han også taget med ind i det traditionsrige modehus Balenciagas kreative vision, hvor han har vendt tingene på hovedet med en afstandstagen til luksusmodens elegance og drømmebillede.

Et godt eksempel er mærkets seneste SS18-kampagne, der omfavner samme paparazziæstetik og kendiskultur, som Kanye West også har brugt i kampagnen til Yeezy Season 6

Et opslag delt af Balenciaga (@balenciaga) den

»Mit udgangspunkt skiller sig ud, fordi det er pragmatisk. Modeverdenen afspejler ikke den virkelige verden, men min æstetik er en slags hyperrealisme. Jeg er ikke interesseret i at leve i en drømmeverden. Det ville kede mig til døde«, siger designeren til The Guardian.

Han mener, at den hyperrealistiske tilgang til moden er nøglen til hans succes.

»Jeg har være vant til at tage chancer, siden jeg var barn. Det ligger i Vetements’ dna. I det aktuelle modebillede er du tvunget til at tage chancer for at overleve«.

Ifølge interviewet med The Guardian er digitale eksperimenter det næste store step for Balenciaga, der planlægger at lancere digitale prøverum og et digitalt atelier.

»Jeg tror, at alting (i moden, red.) vil ændre sig«, slutter han.

Demna Gvasalia viser sin næste kollektion for Balenciaga under modeugen i Paris den 4. marts. 

Læs også: Årets fem bedste udenlandske designere