Ukendt Kunstners 10 bedste sange – rangeret

På dette års Roskilde Festival kronede Ukendt Kunstner deres store comeback med en nattekoncert på Arena-scenen. Vi ser i den anledning tilbage på karrierens stærkeste numre – inklusive et par sange fra 2023-albummet 'Dansktop'.
Ukendt Kunstners 10 bedste sange – rangeret
Jens Ole McCoy og Hans Philip.

Ukendt Kunstner findes igen. Det føles stadig en smule surrealistisk, at duoen er vendt tilbage, og nu har lukket Arena-scenen på Roskilde Festival.

Gruppen havde et enestående run i 2010’erne. I mere end fire år forsynede Hans Philip og Jens Ole McCoy os med en støt flydende strøm af fængende hits og narkotisk distancerede sange.

De lavede musik, der sitrede af melankoli, bristede chancer og selvransagelse – med andre ord lydspor til weekendnætterne, den efterfølgende blå søndag og ikke mindst den forbandede kærlighed.

I år er de vendt tilbage med at album, der på imponerende vis bygger videre på historien. ‘Dansktop’ føles ikke som en reproduktion af den gamle lyd, men som en modning af den.

Der er med andre ord masser af absurd stærke sange at vælge mellem til en liste som denne. Men her skærer vi ind til benet og kårer duoens ti mest markante tracks, der på den ene eller anden måde har defineret Ukendt Kunstner.

Der har naturligvis også været elskede numre, der lige nøjagtig ikke landede på vores rangering.  Det drejer sig eksempelvis om Jens Oles instrumentale mesterværk ’M.A.E.R.S.K.’ og Hans Philips lyriske kolbøtter ’De sataniske vers’ og ’Lange nætter’, som begge er satans stærke, men også bare lige korte nok.

Men ikke mere udenomssnak. Her er Ukendt Kunstners 10 bedste sange.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

10. ‘Fortæl dem’ feat. Lord Siva (‘Forbandede ungdom’)

‘Neonlys’ og comebackværket ‘Dansktop’ er blottet for features, men duoens tre andre udgivelser byder alle på få, nøje udvalgte gæster, der får lov at sætte præg på Ukendt Kunstners særegne lyd.

Fornemt gik det til på ‘Fortæl dem’, der viste sig som et af de stærkeste numre på makkerparrets anden plade takket være glitrende, lillabadet r’n’b, der blev hjulpet enormt meget på vej af Lord Sivas bidrag til både hook og vers.

Lyrikken kan læses som en flugt fra konstant mediebevågenhed, men ’Fortæl dem’ fyrede i sidste ende kun mere op for det opmærksomhedsbål, alle tre artister forinden havde startet.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

9. ‘Uden dig’ (‘Dansktop’)

I årene mellem afsked og comeback brugte Hans Philip tiden på at skabe soloværker, hvor han droppede rap, og i stedet søgte ind mod et sårbart, sangbaseret udtryk.

‘Uden dig’ – det største hit fra comebackalbummet ‘Dansktop’ – er sangen, hvor den afdæmpede, sårbare Hans Philip-lyd får lov til at bløde ind i Ukendt Kunstner-universet.

Resultatet er en sang, der er catchy og hiphop-funderet, men hvis tekstunivers er et studie i relationen mellem to mennesker a la Hans Philips solosange.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

8. ‘Overleve’ (‘Den anden side’)

Det er slående og rørende, at det sidste nummer på den sidste Ukendt Kunstner-udgivelse (inden comebacket) er tæt på deres mest positivt stemte sang nogensinde. Her handler det om noget så rent som håb – ikke penduleringen mellem rus og depression.

»Solen den står altid op i morgen / og når den gør får du det bedre / hver dag er en ny dag / så vi kæmper for at overleve«, lyder det ømt fra Hans Philip, og sammen med sangens næsten glade klaverakkorder bliver teksten en ret perfekt afslutning på hele makkerparrets diskografi, der i den grad har budt på psykiske op- og nedture.

Når alt kommer til alt, hvor meget lort du synes, du har gået igennem, så står solen op i morgen.


Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

7. ‘Neonlys’ (‘Neonlys’)

Sjovt nok landede den titulære førstesingle fra ’Neonlys’-albummet æren som P3’s Ugens Uundgåelige, som Hans Philip i anden linje forudser. Og det kom heller aldrig som nogen overraskelse.

Hvor resten af albummet tog en delvist sløret og eksperimenterende drejning, havde singlen alle de hitforudsætninger, som duoen med ‘Neonlys’ blev synonym med: Et fængende omkvæd, et dejlig tempereret flow og kølig new wave-synth – springpunkter der så sandelig gjorde navnet Ukendt Kunstner til allemandseje.


Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

6. ‘Kolumbine’ (‘Hælervarer’)

At Hans Philip alle dage har haft et strabadseret forhold til den uransagelige kærlighed er vist svært at fornægte, men ’Kolumbine’ påpegede til gengæld allerede i duoens spæde start, at det udelukkende var en kreativ styrke.

Sangen viste sig at blive noget af det allertætteste, Ukendt Kunstner nogensinde ville komme på groovy, underspillet nutidsfunk – hør bare baslinjen og den raslende percussion. Og så anede man her, blandt legesyg og gadefilosofisk lyrik, at Hans Philip besad en selvironi under den forvrængede stemmeføring. Basalt set reducerer han på ’Kolumbine’ sig selv til en overmodig hofnar.


Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

5. ‘Fucking nummer’ (‘Neonlys’)

’Fucking nummer’ endte med at blive alle andres fucking nummer kort efter udgivelsen af ’Neonlys’.

Sangen viste den ekvilibrisme, Jens Ole og Hans Philip i fællesskab besidder, når højtflyvende rim om fordummende byture, stoffer og livet i overhalingsbanen slår pjalterne sammen med en saxofons disede eftertænksomhedsnøl og knitrende hi-hats.

Pludselig fik »Jeg’ endnu en dag ældre, men jeg føler, jeg bli’r dummere« et meningsfuldt eftersmæk.


Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

4. ‘Stein Bagger’ feat. Sivas (‘Forbandede ungdom’)

Selv om Ukendt Kunstner er kendt for melankolsk bittersødme lavet i moltoner, demonstrerede de med ’Stein Bagger’, at de også mestrer det euforisk-skurkede ved at hive Sivas med på et klokkesvingende trap-monster, der sjældent har set mage i dansk musik.

Hans Philip er virkelig god til at lade lytteren fornemme sprækkerne i rustningen, men den her sang viser, at han så sandelig også kan formidle følelsen af at føle sig fuldstændig uovervindelig, når han er i det humør.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

3. ‘Dansktop’ (‘Dansktop’)

Ukendt Kunstnere hævdede allerede, at de var ‘Dansktop’ på titelsangen fra ‘Neonlys’, hvor de citerede evergreens af Nik & Jay og Peter Belli som for at sige: Vi kommer til at være et navn i dén størrelsesorden. Den profeti er nu opfyldt.

For på titelsangen fra comebackalbummet ‘Dansktop’ er dansktop-referencen ikke længere pral – den er et faktum.

Ukendt Kunstner er dansk kulturarv. De er generationsmusik. Præcis »ligesom Birthe Kjær«. Hvilket duoen fejrer med en sublim sang, hvor Jens Ole McCoy brillerer med beat- og genre-switches, mens Hans Philip ruller sine bedste bars ud siden… ja, næsten nogensinde. Velkommen tilbage.


Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

2. ‘Langt væk’ (‘Neonlys’)

At det stærkeste nummer på ’Neonlys’ ville vise sig at være en otte minutter lang eksistentiel fordybelse i selvet, var der nok ikke mange, der havde regnet med efter ‘Hælervarer’. Alligevel giver ’Langt væk’ førstepladsen hårdnakket kamp til stregen i kapløbet om Ukendt Kunstners bedste nummer til dato.

‘Langt væk’ har kastet en utrolig lang skygge, og er blevet en af duoens signatursange. Den er blevet hængende i luften, selv efter at Ukendt Kunstner forsvandt fra scenen i årevis.

Hans Philips linje »Min ven siden 1988 / men hvor er du nu?« udtrykker sørgmodig selvindsigt på en måde, så man aner en hel historie, et helt liv, bag de få ord.

Det er her, Ukendt Kunstner begynder at bevæge sig ind i melankolien på en ny måde. Man fornemmer, at der er en skygge bag neonlysene.


Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

1. ‘København’ (‘Hælervarer A’)

Der er ingen vej udenom: ’København’ er på alle måder indbegrebet af Ukendt Kunstner som fænomen.

Det ultimative Ukendt Kunstner-nummer og inkarnationen af projektets sjæl. Ikke alene er det sangen, der katapulterede makkerparret ud på deres forunderlige musikalske rejse.

Det er også Hans Philips og Jens Ole McCoys bedste præstation på henholdsvis narrativet og produktionen.

Det skurrende trommespor, den røgslørede synth, selv Murros sirupsvædede omkvæd – alt sammen en formfuldendt atmosfære, der i sin fortryllende sammenlodning formåede at forbløffe næsten alle landets hiphop- og r’n’b-fans ved at agere ideel lydbund til Philips analogi mellem hovedstaden og en kvinde.

Den Dan Turèll’ske romantik om en uudslukkelig kærlighed til København vil for evigt være Ukendt Kunstners eftermæle. For i sidste ende er det hér – i den neonoplyste og djævelske, danske hovedstad – at al inspirationen blev opsuget og nedfældet.

Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af