Commons Store Vega-show havde den form for ambition, der kun sjældent ses hos den yngre generation

Commons Store Vega-show havde den form for ambition, der kun sjældent ses hos den yngre generation
Common i Store Vega.
Foto: Sebastian Apel/Soundvenue
Commons Store Vega-show havde den form for ambition, der kun sjældent ses hos den yngre generation
5 6
Common

Koncert, Store Vega

Siden Common, den 47-årige hiphopveteran fra Chicago, senest gav koncert i Danmark, har han blandt andet besøgt den tidligere præsident Barack Obama i Det Hvide Hus, vundet en Oscar for sangen ‘Glory’ sammen med John Legend og udgivet hele to album. Det seneste, ‘Let Love’, er en stormflod af kærlighed, der udspringer fra rapperens nyudgivne bog om samme emne, og derfor var temaet i Store Vega søndag aften ligeledes med fokus på amors pile mod hjertet.

Men i modsætning til albummet, så flød kærligheden ikke over i koncertsalens ellers intime rum, og Common leverede en koncertteknisk magtdemonstration med hjælp fra sit dygtige band, der både håndterede hektiske trommesoloer, gav tænkepauser med følsomme bastoner og livliggjorde de organiske sange fra det nye album.

Salen var langt fra proppet til randen, hvilket måske kan skyldes den faldende popularitet omkring den mere old school hiphopstil, som Common trods alt har holdt fast i, siden han brød igennem i 1992, selv om han også jævnligt i diskografien har forsøgt fornyelse i flere forskellige retninger.

Men for de hiphopelskere, der var dukket op, blev kærligheden til genren manifesteret gennem en stramt tilrettelagt hiphopevolution med beatbox og a cappella-referencer til både Run-D.M.C. og Biggie, mens Commons egen evolution foldede sig flot ud i den klassiske hiphophyldest ‘I Used to Love H.E.R.’ og efterfølgende i den nye, modnede efterfølger ‘HER Love’, en accept af genrens udvikling frem til i dag.

Konceptet omkring en koncertfremførsel af hiphoppens evolution er måske plat, men det er alligevel et eksempel på Commons evne til at væve en rød tråd gennem sin setliste. Det afslører rapperens ambition om rent faktisk at give publikum et show – en ambition, der desværre kun ses sjældent i de yngste rapgenerationer.

Common i Store Vega. (Foto: Sebastian Apel/Soundvenue)

Common selv var oplagt hele vejen igennem med konstant velartikulerede linjer, nærværende publikumskontakt, sved på panden efter en breakdance-seance og en kvindelig publikumsgæst på scenen.

Når det er sagt, er der trods alt en grænse for det teatralske, og med en succesfuld karriere som skuespiller i bagagen overraskede det måske ikke, at Common flere gange overtrådte den grænse. For eksempel åbnede koncerten med den smukke ‘Show Me That You Love’ med Common siddende i sin medbragte lænestol indhyllet i spotlyset fra oven, hvor han ytrede sine ellers rørende ord om forholdet til sin datter. Ovenlyset blev adresseret flere gange i form af enten Gud eller Commons indre selv. Men når nu balkonpladserne stod komplet tomme, kammede de teatralske effekter over.

Heldigvis viste Common også, at han i virkeligheden ikke har brug for den omkringliggende dramatik, og effekten var faktisk størst, når han slap tøjlerne under hårde energiske numre som den nye ‘Hercules’, den hektiske ‘Universal Mind Control’ og ikke mindst Kanye-samarbejdet ‘Get Em High’. Aftenen og energien peakede med Commons rappende besøg blandt publikum, hvor han under ‘GO!’, omringet af ærefrygt, nåede helt ind til midten af salen. Og her, blandt publikum, lod Common sin humor, charme og ikke mindst sit imponerende tekniske overskud skinne skarpt igennem og overflødiggjorde derved de gennemskuelige teatralske effekter.


Kort sagt:
Common leverede en koncertteknisk magtdemonstration i Store Vega med et uhyggeligt dygtigt band, imponerende overskud og en varm charme til publikum, hvilket for det meste var nok til at glemme de gennemskuelige teatralske effekter, rapperen havde bragt med sig.

Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold