I går offentliggjorde vi første del af vores liste, top 20-11, over årets bedste film i 2015. Nu er vi nået til den absolutte top – og både en sexfikseret teenager, pensionister, en hundefilm og et vidunderbarn har fundet vej blandt de 10 bedste.
10. ‘Love Is Strange’
Instruktør: Ira Sachs
Homoseksuelles ret til at blive gift er et historisk fremskridt i USA, men for Ben (John Lithgow) og George (Alfred Molina) kommer ægteskabet med en pris: Da der nu er papir på hans seksuelle præferencer, bliver George fyret fra sit job, og det aldrende par må flytte ud af deres lejlighed og overnatte på sofaen hos venner og familie. Resultatet er en usædvanligt varm og vemodig skildring af kærlighed og værdighed.
Læs anmeldelsen.
9. ‘Victoria’
Instruktør: Sebastian Schipper
Hvis ‘Victoria’ beviser noget, er det, at one-taket er mere end en selvsmagende gimmick. I den tyske heist-film klippes der ikke en eneste gang fra introens pulserende technofest til klimaksets bankkup. Kameraet påkalder sig ikke unødig opmærksomhed, men observerer uafbrudt de fem bankrøveres rise and fall. Skuespillernes improvisation har samme effekt: Autenticiteten er total, stemningen svedpiblende intens.
Læs anmeldelsen.
8. ‘The Diary of a Teenage Girl’
Instruktør: Marielle Heller
»Jeg har lige dyrket sex«, siger 15-årige Minnie (Bel Powley i et gennembrud med eftertryk) med et stort smil på læben i allerførste scene. Tilmed har hun gjort det med sin mors kæreste (Alexander Skarsgård), men alligevel offergør filmen aldrig den charmerende teenagepiges spirende appetit på lagengymnastik og intimitet. Den mest bramfri befriende skildring af en ung kvindes seksualitet siden ‘Fucking Åmål’.
Læs anmeldelsen.
7. ‘Leviathan’
Instruktør: Andrey Zvyagintsev
Russisk folkesjæl sprøjtet ud gennem filmrullen med en blanding af Bibel-allegori, sort humor og ufortyndet vodka tyllet som vand. I en løs nyfortolkning af ‘Jobs Bog’ får vi historien om automekanikeren Kolja, der får sit liv smadret af byens korrupte og drikfældige borgmester. Zvyagintsev spidder landets dubiøse skrankepaver og træder i karakter som en af historiens store russiske fortællere.
Læs anmeldelsen.
6. ‘45 Years’
Instruktør: Andrew Haigh
Det har været et fantastisk år for pensionistfilm, men man behøver ikke have mimrekort for at sætte pris på dette fængslende kammerspil. Få dage før deres 45 års bryllupsfest slås der skår i Kate og Geoffs ægteskab, da liget af Geoffs ungdomskæreste bliver fundet. Var Kate i virkeligheden hans andetvalg – er deres skæbnebånd en illusion? Charlotte Rampling og Tom Courteneay er mesterlige, og slutningen er sæsonens mest tvetydige.
Læs anmeldelsen.
5. ‘White God’
Instruktør: Kornél Mundruczó
Horror, socialrealisme, coming of age, politisk allegori – med et ensemble af firbenede stjerneskuespillere. ‘White God’ er et viltert unikum, der gaber over alt for meget, men slipper af sted med det. Den ungarske genrehybrid om hunden Hagen, der bliver offer for menneskets ondskab, kun for at mobilisere en glubsk hævnmission, er sprængfyldt med overvældende enkeltscener. Et mageløst filmisk gadekryds.
Læs anmeldelsen.
4. ‘Timbuktu’
Instruktør: Abderrahmane Sissako
Nogle af årets mest spektakulære set pieces finder man i denne guldklump, for eksempel et uforglemmeligt panoramaskud af en dødskamp mellem to mænd ved flodbredden i det ultrafattige ørkenlandskab. Med sin skildring af en gruppe jihadisters indtog i en lille landsby er filmen uhyre aktuel, og dens fremstilling af såvel islamisterne, der i smug sætter pris på smøger og musik, som de frihedselskende lokale er dybt tankevækkende.
Læs anmeldelsen.
3. ‘Whiplash’
Instruktør: Damien Chazelle
Normalt er det chok og eksplosioner, der tvinger os ud på kanten af sæderne, men årets mest intense film handlede om jazzmusik. Miles Teller oversprøjter trommesættet med blod, sved og tårer, men filmen tilhører J.K. Simmons på diabolsk jagt efter den næste ‘Bird’. ‘Whiplash’ nægter at moralisere og forbliver netop derfor i bevidstheden som en provokerende refleksion over magelighed og mesterskab.
Læs anmeldelsen.
2. ‘Ex Machina’
Instruktør: Alex Garland
Kunstig intelligens er blevet endevendt af klassikere fra ‘2001: A Space Odyssey’ til ‘Blade Runner’, men Garlands intime sci-fi-drama tåler sammenligning med de største. Fortællingen om en sagesløs programmør, der bliver en brik i et tech-genis eksperiment, bringer følelserne i spil i mødet mellem menneske og maskine – kan kærligheden spire mellem hjerte og microchip? – men holder sig fra sentimentale smutveje. Det svenske stjerneskud Alicia Vikander stråler som den underskønne robot, der længes efter livet, og Oscar Isaac sætter en tyk streg under sin position som en af tidens bedste skuespillere (hans discodans kan ses igen og igen). Det er en regulær skandale, at filmen ikke fik dansk biografdistribution.
Læs anmeldelsen.
1. ‘Mommy’
Instruktør: Xavier Dolan
Han er 26 år, har lavet fem spillefilm, og med den nyeste kom Xavier Dolans uafrystelige mesterværk. ‘Mommy’ er et slags trekantsdrama mellem den ADHD-ramte teenager Steve, hans politisk ukorrekte mor og deres forsagte genbo. Det hele kører i et frenetisk tempo, og de excentriske karakterer balancerer på en hårfin grænse mellem charmerende og irriterende. Hvilket er pointen: De – og vi – skal lære at kapere hinanden trods deres svagheder.
Stilen er virtuos, og når det klaustrofobisk kvadratiske billedformat endelig brydes, er det en åbenbaring af filmhistorisk styrke. Soundtracket flirter lystigt med kitsch, og det virker, for hvem kan holde tårerne tilbage, når Ludovico Einaudis ‘Experience’ akkompagnerer den hjerteskærende montage mod slutningen. En spruttende original oplevelse.
Læs anmeldelsen.