Ah, the Grammys. Musikbranches store, fede, prestigefyldte prisuddeling. Showet, der uddeler de ikoniske grammofonformede statuetter. Begivenheden, der bare bliver ved med at ramme forkert.
Grammy Awards har efterhånden et blakket ry, efter at det hæderkronede Recording Academy, der uddeler priserne, har stået bag så mange tvivlsomme beslutninger, at Soundvenues Niels Jul Bruun i 2021 skrev, at musikbranches største prisceremoni systematisk har degraderet sin egen status.
De seneste år er flere og flere artister blevet væk fra prisshowet, men endnu flere bliver ved med at dukke op. Grammy Awards magi er åbenbart ikke helt forsvundet endnu. De næste år bliver vigtige for prisceremonien, der skal prøve at retfærdiggøre sin eksistens.
Missionen er sådan set simpel: Grammy Awards skal for alt i verden undgå at ramme helt ved siden af. De skal undgå at føje flere eksempler til denne liste over fadæser fra de seneste år.
2013: Frank Ocean forbigås (men ender med at få en ok karriere alligevel)
Det er slemt ikke at kunne spotte en skelsættende ny kunstner, når han laver sit første mesterværk. Det er værre, når man så i stedet giver Årets Album-prisen til noget som Mumford & Suns, der (med al respekt) mere er behageligt end banebrydende.
Men det værste er nu, at forbigåelsen af Frank Ocean og dennes ‘Channel Orange’ føles som endnu et eksempel i den endeløse række af sorte artister, der bliver overset. Mere om det senere. Desværre.
2014: Macklemore vinder Bedste Rapalbum foran Kendrick Lamar
Synes du ikke, at Frank Ocean-fadæsen slog hårdt nok? Så prøv noget stærkere.
Den glade og goofy poprapper Macklemore, der laver musik om blandt andet genbrugstøj og sin egen dårlige samvittighed over at være hvid rapper, vandt i 2014 prisen for Bedste Nye Artist og Bedste Rapalbum foran Kendrick Lamar, der havde udgivet klassikeren ‘Good Kid, M.a.a.d City’.
Og ikke nok med det: De andre nominerede for Rapalbum talte Kanye West (‘Yeezus’), Drake (‘Nothing Was the Same’) og Jay-Z (‘Magna Carta Holy Grail’). Og så vandt Macklemore.
Man kan stadig blive helt ilde berørt over, at det rent faktisk skete. Det blev Macklemore faktisk også selv: Han sms’ede Kendrick, at Compton-kollegaen havde fortjent sejren.
2017: Beyoncés ’Lemonade’ bliver ikke Årets Album, og selv vinderen Adele ved, at det er forkert
Mon ikke Grammy-akademiet vidste, at de havde lavet en svipser af de helt slemme, da Adele brugte sin takketale på at hylde ’taberen’ Beyoncé?
»’Lemonade’-albummet var så monumentalt og så gennemtænkt og så smukt – det blottede sjælen. Vi så en side af dig, vi ikke altid ser. Du er vores lys«, lød det mindeværdigt fra Adele. Måske hun burde uddele priserne fremover?
’Lemonade’ var nemlig netop monumentalt og intet mindre end et vigtigt moment i musikhistorien. I Grammy-kontekst er det så i stedet blevet endnu et eksempel på en mesterlig sort artist, der blev forbigået.
2018: Hashtagget #GrammysSoMale trender på Twitter
Kritikken af den ulige kønsfordeling blandt de nominerede og vinderne til Grammy Awards tog til, efter at kun 11 ud af de 84 priser i 2018 gik til kvinder. New York Times rapporterede dengang desuden, at kun ni procent af de seneste seks års 899 nominerede var kvinder.
Det begyndte at blive tydeligt, at Grammy Awards havde et problem med kønsbalance og diversitet. Eller i hvert blev det tydeligt for de fleste…
2018: Kvinder skal tage sig sammen, hvis de vil vinde Grammy Awards
Nej, overskriften er ikke vores ord. De kom fra formanden for Grammy Awards-akademiet, Neil Portnow, da han skulle kommentere kritikken af prisuddelingens kønsmæssige skævvridning. Kvinder skal såmænd bare tage sig sammen – »step up« – udtalte Grammy-chefen.
2019: Dua Lipa har det perfekte svar til den småsexistiske akademichef
Dua Lipa havde sit helt store gennembrud op til Grammy Awards i 2019 og vandt fuld fortjent for Bedste Nye Artist.
Ved takketalen fik hun samtidig også leveret den perfekte stikpille til akademiet: »I guess this year we really stepped up«, lød det med henvisning til akademichefens udtalelser. Touché, Dua!
2019: Kunstnere begynder at gøre oprør
De seneste år er antallet af kritiske røster tage til – også blandt musikerne. Blandt andet holdt Drake en takketale i 2019, hvor han sagde, at priser var ligegyldige, og Tyler, the Creator kritiserede det faktum, at hans album ’Igor’ ikke var i popkategorien, da han vandt for Bedste Rapalbum i 2020.
Og så gav Diddy i 2020 akademiet en opsang: »Sort musik er aldrig blevet respekteret af Grammys!«
2020: Grammy Awards første kvindelige chef bliver fyret – og anklager akademiet for korruption
I 2019 slap The Recording Academy ikke bare af med Neil Portnow (ham, der sagde, kvinder skulle »step up«), organisationen fik også sin første kvindelige chef i form af Deborah Dugan. Hun lovede mere diversitet og inklusion, og et øjeblik troede man, at bedring var på vej.
Der skulle dog kun gå et år, før hun blev fyret – og i sin tur anklagede hun Grammy-akademiet for at være en »drengeklub«, hvor der foregik korruption, og hvor interessekonflikter var accepterede.
Hun anklagede også akademiets advokat for sexchikane samt sin forgænger Neil Portnow for at have været anklaget for voldtægt af en ikke-navngiven musiker.
2020: Kanye pisser på sit Grammy-trofæ
Okay, den her er måske ikke lige så vigtig, men vi var nødt til at nævne, at dette skete.
Og dermed videre i teksten.
2021: The Weeknd boykotter Grammy Awards
Okay, selvfølgelig synes en artist, der ikke nomineres, at prisshowet er noget bras. Men i The Weeknds tilfælde havde han faktisk en pointe.
Til uddelingen i 2021 havde Abel Tesfaye fortjent at blive hyldet for sit hovedværk, ’After Hours’, der havde dominerede musiklandskabet i månedsvis.
Der gik rygter om, at forbigåelsen skyldes noget fifleri bag scenen, og det var ikke svært at tro, når man kender lidt til akademiets historie. The Weeknd selv kaldte Grammy Awards »korrupt« og meldte kontant ud, at han boykotter prisuddelingen fremover.
2022: Drake giver Grammys den ultimative sviner
Drake var oprindeligt nomineret til to priser i 2022: Bedste Rap Performance for ‘Way 2 Sexy’ og Bedste Rapalbum for ‘Certified Lover Boy’. Men den canadiske stjerne valgte at give afkald på nomineringerne.
Hvorfor? Det giver hans tidligere udtalelser om Grammys måske svaret på: »Hvis der er almindelige mennesker med almindelige jobs, som går gennem regn og sne, bruger penge på at købe billetter til dine shows, så har du ikke brug for det her«, lød det, da canadieren vandt en pris i 2019 – hvilket fik Grammy Awards til at afbryde talen.
I 2020 var han igen på banen med kritik af prisceremonien i kølvandet på fadæsen omkring The Weeknds manglende nomineringer.
»Jeg tror, vi skal stoppe med at tillade os selv at blive chokerede hvert år over den manglende forbindelse mellem vigtig musik og de her priser og bare acceptere, at hvad der engang var den højeste form for anerkendelse måske ikke betyder noget længere for de artister, der eksisterer nu, og dem, der kommer efter«, skrev han på en Instagram Story.
2023: Beyoncé bliver forbigået – igen
Åh nej, ikke det her igen. Det er næsten for meget at bære. Hvordan kan Beyoncé – en af vor tids absolut største og vigtigste musikere – blive ved med at blive forbigået af Grammy Awards?
Sådan var der mange – inklusive ægtemanden Jay-Z – der tænkte i 2023, da Beyoncé ganske vist scorede flere priser, og faktisk slog en rekord for flest priser i alt, men hvor hun endnu engang blev forbigået i de vigtigste kategorier.
‘Renaissance’ vandt ikke for Årets Album, hvilket af mange blev set som endnu et symptom på, at Grammy Awards ikke var i stand til at anerkende sorte musikere på den skala, de fortjener.
Det gjorde ikke situationen bedre, at Harry Styles formåede at jokke i spinaten, da han vandt prisen foran Beyoncé, og i sin takketale udtalte: »Sådan noget sker ellers aldrig for folk som mig«.
Hvortil hele internettet sagde: Mhm, Harry? Folk som dig?
En viral kommentar indkapslede fadæsen: »Jeg kan ikke komme i tanke om nogen typer mennesker, sådan noget sker oftere for«.
Dermed leverede 2023 endnu et kikset, akavet moment til samlingen. Mon 2024 bliver bedre? Historien giver ikke meget grund til håb.