Jamie xx
Hvert år skriver vi en artikel med ønsker til Orange Scene, og en solid kandidat til det navn, der har optrådt flest gange på vores ønskeliste, må være Jamie xx – han var der også i år. Til sommer går vores ønske endelig i opfyldelse.
Elektroniske nattekoncerter ved Orange kan være noget helt særligt, og vi har tidligere set Jamie xx være i stand til at skabe en enorm fest foran scenen.
Forventningerne er høje. Tidligere i år udgav han efter otte års albumpause ‘In Waves’, og det demonstrerede, at han bestemt stadig har højt niveau som studiemusiker. Vi krydser fingre for, at det samme gælder på livefronten.
Olivia Rodrigo
Behøver vi sige hvorfor Olivia Rodrigo er et scoop? Efter blot to album er hun blevet en sensation, der har taget både brede publikumsskarer og kritikere med storm.
Hun besynger ungdomslivet på en måde, der er øjeblikkeligt relaterbar, og som resulterer i ørehængere uden lige. Og så har hun med hits som ‘Bad Idea Right?’, ‘Brutal’ og ‘Good 4 U’ vist, at der stadig er appetit for rockstilarter, der har årtier på bagen.
Soundvenues musikredaktør Kristian Karl skrev for nylig en artikel, hvor han spurgte, om tiden er løbet fra Orange Scene, fordi mange nye stjerner ikke nødvendigvis er af format til at fylde den ud. Men Olivia Rodrigo har afgjort både hitkataloget, spændvidden og stjerneenergien, der skal til for at indvie den nye udgave af Orange Scene, der får sin debut i 2025.
Deftones
Deftones’ debutalbum har 30 år på samvittigheden til næste år, men alligevel er Chino Moreno og co. på mange måder mere aktuelle, end de har været længe.
Omkring årtusindskiftet forenede de så forskellige strømninger som shoegaze og nu-metal, og i årene siden Deftones’ seneste album, 2020-udgivelsen ‘Ohms’, har netop shoegaze og nu-metal fået gevaldige revivals på platforme som TikTok.
Det har også ført til en revitaliseret heltedyrkelse af Deftones, der med album som ‘Around the Fur’ og ‘White Pony’ har begået deciderede mesterværker, der forener stilarterne. Bandet har desuden udmeldt, at de forventer et nyt album ude i løbet af enten sommeren eller foråret 2025.
A. G. Cook
Charli XCX var arkitekten bag Brat summer, men hun var ikke alene om det. Én af de andre ansvarlige på succesalbummet ‘Brat’ var producer A. G. Cook, der har haft en finger med i spillet hos meget af den mest grænsesøgende elektroniske popmusik, der er udkommet de seneste 10 år.
I 2013 stiftede Cook pladeselskabet PC Music, der var det kreative centrum for hyperpop-bølgen. Cook har i de efterfølgende år produceret for kunstnere som Hannah Diamond, Hyd, Caroline Polachek, Christine and the Queens, Kero Kero Bonito og endda selveste Beyoncé.
Cook er dog også en fremragende kunstner i egen ret. Hans udgivelser, såsom mastodontværket ‘7G’ og dette års ‘Britpop’, er rige på fremadsynede, alternativt tænkende elektroniske toner, der ofte fortolker tidens popstrømninger på interessante og uventede måder.
Alice Longyu Gao
Apropos hyperpop: Hvis du synes, 100 Gecs ikke helt er outrerede nok, så er Alice Longyu Gao din nye store kærlighed.
Med albumtitler som ‘Let’s Hope Heteros Fail, Learn, and Retire’ er der hurtigt slået en attitude an, hvor kaos er i højsædet, og hvor samfundets normer bare skal skrottes ud af vinduet.
Når Gao optræder live, mødes gakket humor og oprørsstemning med et kunstnerisk blik for performancens transformative kvaliteter. For ja, Gaos elektroniske poptoner kan virke uoverskuelige til at starte med, men de har næsten altid også noget oprigtigt og alvorligt på hjerte indenunder.
Det er intet under at Alice Longyu Gao har samarbejdet med blandt andre Danny Brown og Alice Glass, der har nogle af de samme kvaliteter.
Horsegiirl
De sidste par år er elektronisk musik langsomt blevet indtaget af en anonym tysker, der befinder sig under en hestemaske, og efter eget udsagn hedder Stella Stallion i virkeligheden. Horsegiirl hævder at være vokset op på en bondegård og at Whitney Houston opdagede hende til en høstfest. Noget siger os, man ikke skal tage ordene for gode varer.
Horsegiirl indfanger noget, der på overfladen er fjollet, men som i praksis rammer enormt kraftfuldt. For der er tit noget ægthed omme bag – gennembrudshittet ‘My Barn My Rules’ leder eksempelvis med sin titel tankerne hen mod det ganske alvorlige slogan ‘My Body My Choice’.
Hun formår at lave dansabel festmusik, der på overfladen er Crazy Frog, men som inde under overfladen er oprørske bangers a la Peaches – det ligner en garanti for en mindeværdig fest.
Still House Plants
Blev du forgabt i rockduoen Water From Your Eyes, da de indtog Roskilde Festival sidste år? I så fald kunne Still House Plants snildt være din næste must-see-koncert.
Still House Plants har rumsteret i undergrunden i nogle år, men det er særligt med deres 2024-album ‘If I Don’t Make It, I Love U’, at de har markeret sig som en af eksperimentalrockens mere interessante skikkelser. Deres koncert på By:Larm Festival var en af de mest lovende, Soundvenues udsendte så i år.
Still House Plants’ klangflader kan virke svimlende og hypnotiske på ét tidspunkt, og det næste kan de bevæge sig ud i helt forsigtige og underspillede lydbilleder, hvor de længselsfulde vokaler for alvor kan få lov at folde sig ud.
Det er abstrakte og til tider ret kringlede kompositioner, men der er altid en menneskelig dimension, der griber fat om lytteren – og netop sidstnævnte vil være rørende at bevidne på Roskilde Festival.
Se alle dagens Roskilde Festival-annonceringer HER.